Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa slaví osmdesátiny, prodeje ale stále klesají

aktualizováno 
Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly, které nacházely kupce takřka po celém světě, patřily kdysi ke světové špičce. Legendární značka byla zaregistrována u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě před osmdesáti lety, 9. října 1929.

Jawa Californian | foto: archiv Radka Mixtaje

Zakladatelem firmy byl úspěšný technik, vynálezce a výrobce zbraní František Janeček, který její název složil z počátečních písmen svého jména a německé firmy Wanderer, od níž koupil licenci na výrobu svých prvních motocyklů. V Česku značku zaregistroval již v srpnu 1929.

První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalónu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned. První motorka (Jawa 500 OHV "Rumpál") byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Pro výrobu motocyklů byla v roce 1931 postavena slévárna v Týnci nad Sázavou (o šest let později se výroba rozšířila do závodu v nedalekých Brodcích) a v roce 1934 zahájila Jawa v Týnci i výrobu automobilů (Jawa 700, Jawa Minor). Karoserie vznikaly v dílně v Kvasinách (později byla začleněna do mladoboleslavské Škody), kterou Janeček koupil jako součást panství Solnice. Stroje nesly již dodnes známou ochrannou známku Jawa v oválu, která byla zaregistrována v roce 1936.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda a zastavila civilní produkci. Konstruktéři však pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. I když Janeček zemřel ve své pražské továrně 4. června 1941, po válce měla firma díky nepřerušenému vývoji (a také proto, že Janeček nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů, z kterých se ihned po válce mohlo vyrábět) náskok před konkurencí. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Výstava Motocykl 2009 - nová připravovaná jawa

Výstava Motocykl 2009 - nová připravovaná jawa

Technický vývoj motocyklů pokračoval i po znárodnění (firma byla zestátněna již v roce 1945) a Jawa patřila ke světové špičce. V padesátých letech vznikla například úspěšná "kývačka" (motory 250 a 350 ccm), která se vyvážela do více než 120 zemí světa, i dodnes populární Jawa 50, zvaná "pařez". Jawy se v licenci vyráběly v Indii, Egyptě a Turecku, v některých rozvojových zemích se údajně slovo jawa stalo synonymem pro jakýkoliv motocykl. Některé patenty Jawy se úspěšně prodaly do zahraničí, například licenci na samočinnou spojku koupila japonská Honda.

Reorganizace a omezování technického rozvoje z počátku 60. let znamenala postupný ústup ze slávy a zaostávání za světem. V letech 1963 a 1964 však musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou. Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic.

Slávu značky dlouho šířily sportovní stroje, které se držely na světové špičce až do 80. let. Jawy sklízely vavříny například v motocyklových soutěžích (Šestidenní), plochodrážní Jawa (závod vyrábějící plochodrážní stroje v Divišově byl součástí koncernu Jawa v letech 1963 až 1989) se stala nejúspěšnější značkou v historii ploché dráhy. V kategorii silničních motocyklů jsou největší úspěchy Jawy spojeny především s 60. lety a jménem Františka Šťastného.

Po roce 1989 se negativně projevila předchozí orientace na Sovětský svaz. Nová akciová společnost Jawa se brzy dostala do problémů a později také do konkurzu. V současnosti vyrábí motocykly Jawa společnost JAWA Moto, s. r.o., která jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997.

Jawa v současnosti vyrábí čtyřdobé jednoválcové stroje o objemu válce od 50 do 650 ccm. Využívá přitom motory asijských dodavatelů respektive rakouské společnosti Rotax. V příštím roce by se měla v nabídce objevit novinka v podobě Jawy 660 vybavené jednoválcem Minarelli o výkonu 35 kilowattů a elektrickým startérem.

Legendární dvouválcovou Jawu 350 společnost stále vyrábí a dodává ji na méně náročné trhy mimo země Evropské unie. V EU včetně ČR zastavily její prodej stále přísnější emisní limity.

Prodeje klesají

Letos se v tuzemsku prodalo 103 strojů značky Jawa, což znamená meziročně pokles za tři čtvrtletí o 47 procent.

Týnecký podnik loni vyrobil 1550 motocyklů, což představuje meziroční pokles o 28 procent. Za posledních deset let se výroba snížila na polovinu.

Letos v prvním pololetí brány Jawy opustilo 372 strojů, zatímco loni ve stejném období to bylo 957 motocyklů.

Autoři: ,






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Yamaha XVS 1100 A
Yamaha XVS 1100 A

r.v. 2006, naj. 10 500 km
159 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.