Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa Yezdi v Indii

aktualizováno 
Slavná česká motocyklová značka Jawa se po pádu železné opony a ztrátách odbytišť dostala do agónie, z které se snaží dostat dodnes. Méně známý je příběh indické Jawy, která se dokázala udržet až do roku 1998.

Yezdi Roadking | foto: Yezdi

Vše začalo exportem Jaw do Indie po druhé světové válce, který byl realizován mimo jiné prostřednictvím rodinné firmy Irani z Bombaje.

Indická vláda však v polovině padesátých let chtěla podpořit domácí výrobu, a tak dovoz některých výrobků včetně motocyklů zakázala.

Rodina Irani se tedy rozhodla zavést v Indii licenční výrobu některé ze světových značek. Zástupci rodiny kvůli tomu osobně projeli všechny tehdejší motocyklové velmoci: USA, nahoru se deroucí Japonsko, Itálii, Spojené království, Německo i Československo.

Jako ideální byla vybrána právě Jawa, a tak roku 1966 společnost Ideal Jawa India Limited rozjela licenční výrobu nejprve jawáckých dvěstěpadesátek.

Licence vypršela v roce 1968. Indové však pokračovali ve výrobě dál, pod značkou YEZDI – název je údajně odovozován od zvolání českého mechanika, který pomáhal kompletovat první exempláře: "Jezdí!“

Ročně se průměrně vyrábělo 30 000 Jaw/Yezdi. Jak dobře si indická fabrika vedla, dokazuje fakt, že značka přežila tvrdý nápor japonských výrobců během šedesátých a sedmdesátých let – na rozdíl od mnoha tradičních evropských (na samotnou týneckou Jawu dopadla tato realita sice díky skleníku jménem RVHP se zpožděním, ale stejně tvrdě a v našlapané konkurenci si hledá své místo dodnes).

Nakonec však došlo i na indické Jawy – výroba byla ukončena roku 1998 kvůli problémům s emisemi dvoutaktních motorů a celkovou zastaralost.

Indické Jawy/Yezdi si získaly oblibu zejména pro svou nenáročnost, příznivou cenu a konstrukční jednoduchost, která se odráží i v jednoduché údržbě.

Však také značka Yezdi na tom postavila svůj stejně jednoduchý marketing, jehož základem byl slogan "The Forever Bike Forever Value“ – česky třeba "Věčná motorka svou hodnotu nikdy neztratí.“

V dobách největší slávy čítal výrobní sortiment dvou továren, ležících na jihu indického poloostrova nedaleko Bangalore (někdy také Bengalúr) slušnou paletu modelů: od 50/60 ccm mopedu Yezdi Colt a licenčního Pionýra, přes 175tky a 250tky až po modely s 350 ccm.

K nejpopulárnějším typům patřily dvěstěpadesátky Roadking, vycházející ze stroje, na kterém závodil vicemistr světa v motokrosu Jaroslav Falta, a dále typ Yezdi 250 Classic.

Ve své době se také s úspěchem zúčastňovaly indických rally závodů, kde mají na kontě několik vítězství.

K jejich soupeřům patřily vedle nastupujících japonských značek také Royal Enfieldy s podobným příběhem a s prozatím šťastnějším koncem, neboť jsou vyráběny dodnes…

Indie však není jedinou asijskou destinací, kde si Jawy získaly věhlas. Dodnes je asi nejpopulárnější značkou na tureckém venkově. Ve střední Anatolii dokonce existuje továrna, vyrábějící již na staré Jawy náhradní díly, které se pro změnu dnes dovážejí k nám.

A samozřejmě Čína. Znovuzahájení výroby new Pionýra ve spolupráci s českým partnerem je celkem známé – ale v Číně se dodnes vyrábí relativně věrná kopie Jawy 250 typ 353.

Značka Xingfu ze Šanghaje vedle základního modelu produkuje také verzi s kapotáží. Potenciál pekelných ďábelských čínských inženýrů dokazuje verze Sport, s výkonem vyšponovaným na 22 koní.

Původní jednoválec z modelu Pérák z padesátých let jich měl přitom 14…

Xingfu 250

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.