Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jde to i bez vzduchu. Věčná pneumatika je tu!

  10:54aktualizováno  10:54
Nezničitelná pneumatika je na světě! Jmenuje se Tweel a obejde se bez vzduchové náplně. U převratných chvil ve vývoji pneumatik stáli od počátků pánové André a Edouard Michelinové a inženýři Michelinu o více než sto let později vymysleli, jak na to i bez vzduchu.

Michelin Tweel má šanci být stejně převratnou novinkou, jakou byla před padesáti lety první radiální pneumatika (také z kuchyně Michelinu).

Tweel už se ani moc pneumatice nepodobá, strukturou paprsků je  pneumatikou/nepneumatikou vidět skrz naskrz.

Plnící plyn, který se zdál nenahraditelný, vývojáři nahradili hustou sítí paprsků z polyuretanu s předem pečlivě určenou tuhostí, která drží gumový běhoun tenký jako podrážka boty.

Francouzský vynález má mimo jiné také zvýšit ovladatelnost vozu a snížit se spotřebu. Díky propracované struktuře paprsků je umožněna deformace jen v podélném směru, tweel je naopak maximálně odolný vůči příčným deformacím. Proto vůz lépe reaguje na pokyny řízení, podle inženýrů Michelinu až pětkrát lépe.

Jméno TWEEL vzniklo spojením dvou anglických slov: tire =  pneumatika a wheel = kolo

Vynálezci tvrdí, že tweel snižuje valivý odpor oproti klasické pneumatice o pět procent, což by podle výpočtů Michelinu znamenalo jedno procento uspořeného paliva.

I když testovací Audi A4 vypadá při jízdě jako auto mimozemšťanů vznášející se na magnetickém polštáři, není podle Michelinu sériová výroba revolučního obutí pro auta nereálná.

Projekt je sice v začátcích, vládce vývojového centra Michelinu Terry Getty ovšem už mluví o nezničitelných pneumatikách pro dopravní prostředky s omezenou hmotností a s nízkými provozními rychlostmi. Podle toho jak se osvědčí, vychytají vývojáři na nezničitelných gumách mouchy (prozatím se potýkají s vyšší hlučností zapřičiněnou vibracemi paprsků a nižším komfortem pro posáduku) a automobily se mohou těšit na věčné pneumatiky a pneuservisy na dílny pokryté pavučinami.

Nejprve by se průhledné pneumatiky měly objevit na pracovních a vojenských speciálech. Prozatím jsou podrobovány testům na dvou specifických prototypech. První se jmenuje iBot a druhý Seagway Centaur. IBot je speciální invalidní vozík, schopný zdolávat nejrůznější překážky, umí se například vyšplhat do schodů. Centaur je pak zvláštní čtyřkolka, kterou jezdec ovládá pohyby těla.

IBot je speciální invalidní vozík, schopný zdolávat nejrůznější překážky, umí se například vyšplhat do schodů.

I když testovací Audi A4 vypadá při jízdě jako auto mimozemšťanů vznášející se na magnetickém polštáři, není podle Michelinu sériová výroba revolučního obutí pro auta nereálná.

Centaur je pak zvláštní čtyřkolka, kterou jezdec ovládá pohyby těla. Obouvá Michelin Tweel.

Tweel už se ani moc pneumatice nepodobá, strukturou paprsků je vidět pneumatikou/nepneumatikou skrz naskrz.

Nejprve by se průhledné pneumatiky měly objevit na pracovních a vojenských speciálech.

Michelin testuje své nezničitelné pneumatiky na dopravních prostředcích s omezenou hmotností a s nízkými provozními rychlostmi.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.