Jde to i bez vzduchu. Věčná pneumatika je tu!

  • 93
Nezničitelná pneumatika je na světě! Jmenuje se Tweel a obejde se bez vzduchové náplně. U převratných chvil ve vývoji pneumatik stáli od počátků pánové André a Edouard Michelinové a inženýři Michelinu o více než sto let později vymysleli, jak na to i bez vzduchu.

Michelin Tweel má šanci být stejně převratnou novinkou, jakou byla před padesáti lety první radiální pneumatika (také z kuchyně Michelinu).

Tweel už se ani moc pneumatice nepodobá, strukturou paprsků je  pneumatikou/nepneumatikou vidět skrz naskrz.

Plnící plyn, který se zdál nenahraditelný, vývojáři nahradili hustou sítí paprsků z polyuretanu s předem pečlivě určenou tuhostí, která drží gumový běhoun tenký jako podrážka boty.

Francouzský vynález má mimo jiné také zvýšit ovladatelnost vozu a snížit se spotřebu. Díky propracované struktuře paprsků je umožněna deformace jen v podélném směru, tweel je naopak maximálně odolný vůči příčným deformacím. Proto vůz lépe reaguje na pokyny řízení, podle inženýrů Michelinu až pětkrát lépe.

Jméno TWEEL vzniklo spojením dvou anglických slov: tire =  pneumatika a wheel = kolo

Vynálezci tvrdí, že tweel snižuje valivý odpor oproti klasické pneumatice o pět procent, což by podle výpočtů Michelinu znamenalo jedno procento uspořeného paliva.

I když testovací Audi A4 vypadá při jízdě jako auto mimozemšťanů vznášející se na magnetickém polštáři, není podle Michelinu sériová výroba revolučního obutí pro auta nereálná.

Projekt je sice v začátcích, vládce vývojového centra Michelinu Terry Getty ovšem už mluví o nezničitelných pneumatikách pro dopravní prostředky s omezenou hmotností a s nízkými provozními rychlostmi. Podle toho jak se osvědčí, vychytají vývojáři na nezničitelných gumách mouchy (prozatím se potýkají s vyšší hlučností zapřičiněnou vibracemi paprsků a nižším komfortem pro posáduku) a automobily se mohou těšit na věčné pneumatiky a pneuservisy na dílny pokryté pavučinami.

Nejprve by se průhledné pneumatiky měly objevit na pracovních a vojenských speciálech. Prozatím jsou podrobovány testům na dvou specifických prototypech. První se jmenuje iBot a druhý Seagway Centaur. IBot je speciální invalidní vozík, schopný zdolávat nejrůznější překážky, umí se například vyšplhat do schodů. Centaur je pak zvláštní čtyřkolka, kterou jezdec ovládá pohyby těla.

IBot je speciální invalidní vozík, schopný zdolávat nejrůznější překážky, umí se například vyšplhat do schodů.

I když testovací Audi A4 vypadá při jízdě jako auto mimozemšťanů vznášející se na magnetickém polštáři, není podle Michelinu sériová výroba revolučního obutí pro auta nereálná.

Centaur je pak zvláštní čtyřkolka, kterou jezdec ovládá pohyby těla. Obouvá Michelin Tweel.

Tweel už se ani moc pneumatice nepodobá, strukturou paprsků je vidět pneumatikou/nepneumatikou skrz naskrz.

Nejprve by se průhledné pneumatiky měly objevit na pracovních a vojenských speciálech.

Michelin testuje své nezničitelné pneumatiky na dopravních prostředcích s omezenou hmotností a s nízkými provozními rychlostmi.

,