Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Je na elektroniku v autě spolehnutí? Spíše ne

  • 89
Rostoucí množství elektroniky v autě přináší řidičům řadu problémů.
Rakouský autoklub ÖAMTC píše ve svém posledním vydání magazínu Auto touring o autech, kterým se zčista jasna za jízdy v dešti otevře centrální zamykání, o tempomatech, jež zrychlují při podjetí konstrukce, která hlídá mýtné kamionům, nebo o výstražných světlech zapínajících se při nízkých venkovních teplotách.

Rakouský autoklub proto vybral 500 aut svých členů a vyhodnotil jejich trable. "Postiženy jsou všechny značky, drahá i levná auta,“ říká Max Lang, šéftechnik ÖAMTC.
 
Zvláště často je při problémech aut na vině řídicí jednotka motoru. A řešení takových závad bývá složité. 40 procent poruch na elektronice se nepodařilo vyřešit ani během 30 pokusů. V průměru potřebovala každá závada pět servisních pokusů.
 
Dále se ukázalo, že čtvrtina ze zkoumaných aut měla za sebou více než šest návštěv v autoservisu. Problém tkví podle autoklubu v tom, že je nutné na palubách automobilů propojovat navzájem stále více řídicích jednotek.
 
Volkswagen Golf roku výroby 1992 měl tři takové řídicí jednotky, dnešní auta se neobejdou alespoň bez 26 jednotek.

"Důležitou roli hraje i skutečnost, jak často je ta která elektronická součástka používána,“ uvedl Max Lang. "Kdo si často seřizuje elektricky nastavitelné sedadlo, narazí na problém dříve než ten, kdo to nedělá.“
 
Podle autoklubu musí spolehlivost elektroniky výrobci automobilů vylepšit. V jiném případě se mohou důležité části bezpečnostního vybavení auta, jako je například elektronický stabilizační systém ESP bránící smyku, proměnit v nebezpečný bumerang.
 
Do servisů míří toyoty, chevrolety, mazdy i VW
Řada značek v posledních dnech oznámila, že do servisů povolává vozy kvůli možným závadám.

Toyota celosvětově zve majitele vozů této značky na bezplatnou opravu elektrických posilovačů řízení.
 
Závada se má projevovat lupáním v řízení, k nehodám vinou této poruchy podle japonské automobilky nedošlo. Výměna součástek se týká modelů Avensis, Prius a Corolla vyrobených v letech 2003 až 2005.
 
Celkově jde o asi milion toyot roztroušených po celém světě. VÍCE ZDE...
 
Chevrolet hlásí problémy s airbagem spolujezdce u malých matizů. Jedná se o automobily vyrobené mezi červnem 2004 a říjnem 2005. Podle automobilky servisy vyměňují celý modul spolujezdcova airbagu. U vadného airbagu hrozí, že se při jeho nafouknutí uvolní součástka generující plyn a poraní spolujezdce. 
 
Také majitelé vozů Mazda 5 a Mazda 6 s dvoulitrovými dieselovými motory, které továrny japonské značky vyrobily mezi říjnem a prosincem 2005, musí do servisu. Hrozí jim zastavení motoru během jízdy. Motor poté není možné znovu nastartovat.
 
Přes 360 tisíc aut svolává do opraven Volkswagen ve Spojených státech amerických. Modelům Jetta a New Beetle totiž přestávají svítit brzdová světla.