Ford Mondeo facelift

Ford Mondeo facelift | foto: Ford

Je tu nové mondeo, hezčí a rychlejší

  • 197
Populární model střední třídy prošel řádnou inovací. Dostává nový kostým, nové výkonnější motory a sofistikovanou techniku na výši své třídy. Cena se ovšem výrazněji nemění.

Ubereme dravosti, uhladíme trochu divokou masku (která se tak úplně nehodila k manažerskému a rodinnému vozu střední třídy), uspoříme palivo a přisypeme hromadu technických vymožeností, abychom nezůstali pozadu za konkurencí. To si řekli konstruktéři Fordu, když přiváděli na svět vylepšené provedení jednoho z nejpopulárnějších modelů značky.

Ford Mondeo facelift

Premiéru mělo omlazené mondeo před několika týdny na autosalonu v Moskvě, teď nás automobilka pozvala do okolí německého Mnichova, abychom se s novinkou poprvé projeli.

Prodejní hit

Velký ford je v Česku velmi oblíbený, na silnicích jich jezdí desetitisíce, pár tisíc exemplářů už je přitom z poslední, čtvrté generace, jež měla premiéru před třemi lety. Mondeo si i v prodejích nových vozů drží třetí příčku ve střední třídě (za Škodou Superb a VW Passat), takže je jasné, že nás nová "čtyřapůltá" generace velmi zajímala.

Ford Mondeo facelift

Jak moc ji konstruktéři vylepšili, když předtím tvrdili, že "mondeo už nemůže být lepší"? "Ve své době ne, ale jsme o­ tři roky dál, takže jsme museli zapracovat na zavedení takových systémů, jako je sledování jízdních pruhů, monitorování únavy řidiče, samočinné přepínání dálkových a­ potkávacích světel, monitorování slepých úhlů, parkovací kamery nebo LED diody pro denní svícení," vypočítává jeden z šéfů vývoje nového mondea Jörg Stephan.

Sympatičtější "obličej"

Nové mondeo poznáte už zvnějšku na první pohled: lichoběžníková mřížka chladiče je větší, štěrbina nad ní naopak užší, kapota má jiný tvar, přibyly diody pro denní svícení. Větší jsou i zadní světla, opět s technologií LED. Ta je mimochodem použita i ke svícení uvnitř kabiny. Tam se hodně změnilo k lepšímu: zmizela lacině pouťová přeplácaná středová konzola, z níž řvaly ovladače v barvě hliníku. Vše je uhlazené a decentní, v černé, jak se u normálního auta sluší. Bohužel zůstala titěrná kolečka ovládání klimatizace. Ergonomie by si je žádala o dost větší.

Zavřete chladič, šetřím

To nejzajímavější se však skrývá pod kapotou. K motorům se ještě dostaneme, teď je řeč o dvou technologiích, jež mají ušetřit cenné decilitry paliva. Tou první jsou elektronicky ovládané klapky v masce chladiče, které regulují množství přiváděného vzduchu k motoru. Zaprvé snižují aerodynamický odpor (až o šest procent) a postarají se i o rychlejší zahřátí motoru; nastavit se přitom umí po 15 krocích. A baterie je při brzdění dobíjena takzvanou rekuperační energií. Oba systémy jsou pro mondeo novinkou, jiné automobilky už je znají.

Nejsilnější turbodiesel

Během testovacích jízd jsme si hlavně mohli vyzkoušet nový motor, který se k mondeu výborně hodí. Nejsilnější turbodiesel TDCi v historii značky o objemu 2,2 litru má výkon 147 kilowattů (200 koní), ale přitom se spokojí s průměrnými šesti litry nafty na 100 km.

Motor proháněl mondeo po bavorských okreskách a dálnicích díky zátahu turbodmychadla velmi svižně, při podřazování v kopcích jsme ovšem často cítili malou ochotu "sbírat" se z nejnižších otáček. To není bůhvíjaká výtka, podobně se chovají prakticky všechny turbodiesely. Co však je na novém motoru dokonalé, je odhlučnění. Tak tichý diesel jsem ještě nikdy neslyšel. A neslyšel jsem ho ani teď, při všech rychlostech si totiž tichounce ševelil, a ­to i když ručička tachometru útočila na dvousetkilometrovou hranici.

Ford Mondeo facelift

Osobně se mi nejvíc zamlouval zbrusu nový benzinový dvoulitr, který z nabídky motorů vystrnadí 2,5litrový pětiválec. Motor EcoBoost 2.0 má vylepšené přímé vstřikování benzinu, dvojité proměnné časování ventilů TiVCT a je dopován turbodmychadlem. Prodávat se budou dvě výkonové verze: 149 kW (203 koní) a silnější s impozantními 176 kW (240 koní). Bohužel pro sportovní fandy se motor bude dodávat jen s automatickou dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Ale i s ní jsme dokázali jezdit do zhruba osmi litrů na 100 km, což je důkaz, že díky turbům a vstřikování už neplatí letitá rovnice benzin + automat = řidič milionář.

Nové mondeo se už dá objednávat, změn v ceníku je ovšem víc. Základní verze s benzinovou 1.6 (88 kW) zlevnila o 15 tisíc korun (na 538 000 Kč), z ceníku mizí motor 1.8 TDCi, nahrazuje jej dvoulitr se stejným výkonem, ale vyšším "krouťákem" a o 35 tisíc levnější (647 000 Kč).

elektronika, která pomáhá

Vylepšené mondeo dostalo nové vychytávky. Takhle fungují:

Upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu
Využívá kameru nepřetržitě monitorující silnici před vozidlem a vyhodnocuje, kde se vůz nachází vzhledem k jízdním pruhům. Jakmile systém zaregistruje, že se kola přibližují k vodorovnému dopravnímu značení, upozorní řidiče vibracemi volantu. Funguje při rychlostech vyšších než 60 km/h, lze také úplně vypnout.

Zpětnou vazbu v podobě vibrací volantu zprostředkovává výstředníkový elektromotor. Pokud řidič zapne směrovky, volant nevibruje. Citlivost systému lze nastavit ve dvou stupních, je také možné upravit intenzitu vibrací.

Monitorování pozornosti řidiče
Má za úkol sledovat, zda řidič věnuje patřičnou pozornost řízení. Vychází ze statistické analýzy jízdy v pruhu, založené na údajích získaných prostřednictvím kamery a z případných odchylek od zamýšleného směru vozidla. Výsledek analýzy si řidič může vyvolat s pomocí ovladačů palubního počítače.

Pokud systém vyhodnotí výsledek, který je horší než přednastavená hranice ztráty pozornosti, ozve se varovný zvukový signál a na přístrojovém panelu se zobrazí doporučení pro řidiče, aby udělal přestávku. To se stane například v okamžiku, kdy řidiče začíná zmáhat únava nebo upadne do mikrospánku.

Samočinné přepínání dálkových a potkávacích světlometů
Podobně jako ostatní systémy využívá kamery umístěné na čelním skle. Ta detekuje zdroje světla před vozem. Pokud systém zaznamená protijedoucí vozidlo, automaticky přepne dálkové světlomety na potkávací, čímž zamezí oslnění. Systém je schopen zároveň rozpoznat, jestli před vozidlem svítí červené koncové svítilny jiného vozu.

Monitorování mrtvých úhlů
Systém založený na vestavěném radaru upozorňuje totiž na vozidlo nacházející se v mrtvých úhlech napravo i nalevo od řidiče.

Zařízení využívá dvou širokopásmových radarů umístěných v rozích zadního nárazníku. Pokud se v definované zóně mrtvého úhlu objeví jiné vozidlo, rozsvítí se LED indikátor ve vnějším zpětném zrcátku na příslušné straně. To pro řidiče představuje výrazné vizuální upozornění na přibližující se vozidlo.

Sledovaná zóna má tvar vějíře, jehož vrchol leží na úrovni zpětného zrcátka a který sahá přibližně tři metry za vozidlo. Také šířka (rozpětí) vějíře činí přibližně tři metry. Systém funguje automaticky od rychlosti 10 km/h.