Cestujete-li do lyžařských center, narazíte na docela dost míst, kde vznikají pravidelně kolony nebo kde je vyšší pravděpodobnost, že se stane dopravní nehoda.
Ve spolupráci s automotoklubem ÚAMK a krajskými redakcemi MF DNES jsme pro vás připravili přehled těch nejrizikovějších.
Dopravní servis: doprava.idnes.cz |
|
Beskydy
V Beskydech bývá problematická silnice I/11 na Český Těšín, vzhledem ke kamionové dopravě na hraniční přechody do Polska. Pozor také na Neborský kopec na trase od Frýdku-Místku na Třinec, v zimě je velmi obtížně sjízdný a bývá místem častých dopravních nehod.
Nejčastější trasa obyvatel Ostravy vede v zimě na BílouBumbálku.
Až do Frýdlantu nad Ostravicí vede čtyřproudová silnice dálničního typu, přes Ostravici kolem Starých Hamrů už jen silnice I/56. Od přehrady Šance se kvůli ochraně vodního zdroje nesmí používat chemické posypy, často zde proto bývá uježděná vrstva posypaného sněhu. Řetězy však až na Bílou-Bumbálku nejsou potřeba, stačí zimní pneumatiky.
Jeseníky
Cestu do Jeseníků nejvíce komplikuje provoz v úseku Červenohorského sedla na silnici I/44. Jde o serpentiny v kopci a v zimě tady mnohdy uváznou nákladní i osobní auta. Podobným úsekem jsou serpentiny u Suchého Vrchu na silnici I/11 směrem na Králíky, kde se pod stromy na zledovatělé vozovce drží sníh a stává se pastí na řidiče.
Cestu z Ostravy do Jeseníků komplikuje hlavně dlouhodobě přetížená silnice I/11. Nejhorší je v pátečních špičkách průjezd Opavou, kde se jezdí dvěma trasami, obě ale vedou téměř centrem města. Tady počítejte se zdržením.
Krkonoše
V Krkonoších jsou každoročně problematicky sjízdné silnice I/10 na Jablonecku a Semilsku a I/14 do Harrachova. Ještě před pár lety býval problém se sněhem mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem, kde se nedalo projet bez sněhových řetězů.
Už několik let se silnice solí, takže většinou bývá mokrá nebo nanejvýš s vrstvou ujetého sněhu, ve kterém se občas tvoří koleje. Se zimními pneumatikami je však silnice sjízdná po celou zimu i bez řetězů.
Po větším sněžení je dobré mít připravené řetězy pro jízdu do okrajových částí Špindlerova Mlýna, případně po horské silnici k hřebenové Špindlerově boudě.
Cestou zpět od Špindlerova Mlýna na Vrchlabí je problematické místo Horka u Staré Paky.
Vzhledem k napojení na hlavní silnici I/16 od Pece pod Sněžkou čeká na turistu v tomto místě mnohdy nekončící kolona, zvláště v neděli později odpoledne. V tuto dobu se vracejí také autobusové zájezdy. Dalším problematickým místem je průjezd Novou Pakou, kde se pravidelně tvoří kolony v pátek ve směru do Krkonoš a v neděli ve směru na Prahu.
Vzhledem ke kolonám často řidiči zvolí trasu na Jilemnici, Lomnici nad Popelkou a Jičín, i zde se proto mohou vytvořit kolony. Navíc tato silnice je v zimě pouze pluhována a zimní obutí je nezbytné.
Je tedy třeba zvážit situaci vzhledem k počasí a sjízdnosti vozovek. Bez dobrého zimního obutí by se neměli motoristé v zimě vydávat ani z Horního Maršova k Pomezním Boudám, z Trutnova do Žacléře nebo ze Svobody nad Úpou do Janských Lázní a Černého Dolu.
Co se týče kapacity parkovišť, stávalo se, že třeba o zimních prázdninách se ucpávaly příjezdové cesty i parkoviště ve Špindlerově Mlýně a v Peci pod Sněžkou - lyžařská střediska pak odmítala přijímat další turisty
V posledních letech však byla parkoviště rozšířena, a proto vás něco takového může potkat jen výjimečně.
Krušné hory
Na cestě z Prahy do Karlových Varů se na několika úsecích opravuje povrch silnice I/6. Lze tu nabrat někdy i hodinové zpoždění. Opravy by měly skončit do konce tohoto roku.
Silnice z Jáchymova na Boží Dar bývá při hustém sněžení velmi špatně průjezdná, navíc se zde také pracuje: provoz je svedený asi na 200 metrech do jednoho jízdního pruhu a provoz řídí semafory. Hotovo má být rovněž do konce roku.
Dřívější problémy s kamionovou dopravou na hraniční přechod Boží Dar jsou podle dostupných informací minulostí. Přechod kamiony neodbavuje a po začátku platnosti schengenských dohod by zde měly být umístěny dopravní značky s omezením průjezdu.
Orlické hory
Na trase Žamberk-Králíky v oblasti Pastvin jsou problémy s průjezdností silnic kvůli sněhovým závějím, které tam i přes snahu silničářů nafouká boční vítr.
Šumava
Na Šumavě a v sousedním Českém lese jsou problematické tahy na silnici I/4 Vimperk k hraničnímu přechodu Strážný, na silnici I/27 Klatovy k Železné Rudě, na silnici I/26 u Domažlic a na silnici vedoucí k hraničnímu přechodu Folmava.
Hraniční přechody leží ve vysokohorském prostředí, silnice sice už nejsou po rekonstrukcích úzké, ale vedou zalesněnými úseky, kde se drží led a sníh.
Cestou přes...
... Královéhradecký kraj
Jedním z míst, kde bývají časté komplikace v podobě kolon a dopravních nehod, je kruhový objezd u Hradce Králové a za Jičínem směrem na Novou Paku. Tady se u obce Úlibice potkávají hlavní silnice I/16 a I/35, a tím i kolony řidičů jedoucích od Hradce Králové s těmi od Prahy a Mladé Boleslavi.
... dálnici D1
Na Vysočině se často vyskytuje námraza na vozovce a při nečekaných změnách počasí jsou zde časté dopravní nehody. Na dálnici je namontováno několik panelů, které řidiče informují o případných kolonách a dopravních omezeních. Na základě vlastních zkušeností jim však bezhlavě věřit nedoporučujeme.
Lepší je poslouchat některou z rozhlasových stanic, které ve spolupráci s autokluby i řidiči mapují skutečný stav. Jejich poslech tak často ušetří hodiny, které řidič jinak stráví ve stojící či pomalu popojíždějící koloně. V lepším případě na některém z exitů stihne z dálnice sjet včas a místu nehody se vyhnout. Nejčastěji vysílá Zelená vlna Radiožurnálu a také Rádio Impuls.
... Jihomoravský kraj
Na trase Slavkov u Brna-Uherské Hradiště je problematickým místem takzvaný Buchlovský kopec na hlavní silnici I/50. Nebezpečné je při náledí či sněžení prudké stoupání a klesání v kombinaci se serpentinami a širokou novou silnicí svádějící k rychlé jízdě.
Krizové telefony |
*Integrovaný záchranný systém 112 *policie 158 *hasiči 150 *záchranka 155 |
Dopravní informace asistenčních služeb |
*ÚAMK 1230 *ABA 1240 *ACA 1213 *Global Assistance 1220 |
Kudy a jak dlouho se jede do lyžařských center v Česku
Beskydy | ||
Z Brna na Pustevny |
||
km | místo | čas |
0 30 45 91 106 114 123 129 133 148 165 169 180 |
Brno |
00:00 00:19 00:30 00:55 01:03 01:08 01:16 01:21 01:24 01:35 01:50 01:56 02:15 |
Krušné hory | ||
Z Prahy do Božího Daru |
||
km | místo | čas |
0 21 26 40 47 55 62 82 95 111 122 123 137 140 |
Praha Středokluky Buštěhrad Slaný Chlumčany Postoloprty Louny Žiželice Chomutov Výsluní Kotlina Měděnec Klínovec Boží Dar |
00:00 00:19 00:23 00:45 00:52 00:59 01:05 01:35 01:45 01:51 01:58 01:59 02:05 02:10 |
Krušné hory | ||
Z Plzně do Božího Daru |
||
km | místo | čas |
0 9 20 29 39 47 58 61 67 78 88 90 97 105 |
Plzeň Příšov Popovice sev. Štipoklasy Bezvěrov Toužim Teleč Bochov Žalmanov Karlovy Vary Ostrov Dolní Žďár Jáchymov Boží Dar |
00:00 00:10 00:20 00:30 00:38 00:45 01:00 01:04 01:10 01:20 01:30 01:31 01:37 01:45 |
Jeseníky | ||
Z Prahy do Ramzové Vzdálenost 225 kilometrů Doba jízdy 3 hodiny a 50 min. Náklady 1 125 Kč (tam i zpět)1 |
||
km | místo | čas |
0 53 83 107 120 130 143 164 167 172 204 212 221 225 |
Praha Poděbrady Nové Město Hradec Králové Nepasice Týniště n. Orlicí Kostelec n. Orlicí Žamberk Líšnice Pastviny Hanušovice Nové Losiny Ostružná Ramzová |
00:00 00:39 01:08 01:33 01:46 01:55 02:10 02:30 02:33 02:40 03:22 03:35 03:48 03:50 |
Jeseníky | ||
Z Brna do Vrbna |
||
km | místo | čas |
0 35 58 75 95 105 120 132 135 140 146 150 155 |
Brno Vyškov Prostějov Olomouc Šternberk Horní Loděnice Tylov Bruntál Staré Město Světlá Pustá Hora Karlovice Vrbno pod Prad. |
00:00 |
Krkonoše | ||
Z Prahy do Pece pod Sněžkou Vzdálenost 160 kilometrů Doba jízdy 2 hodiny a 15 min. Náklady 800 Kč (tam i zpět) |
||
km | místo | čas |
0 36 56 60 94 108 124 127 140 143 150 155 160 |
Praha Tuřice Zámostí Mladá Boleslav Jičín Vlkov Slemeno Dobrá Mysl Hertvíkovice Mladé Buky Horní Maršov Velká Úpa Pec p. Sněžkou |
00:00 00:22 00:32 00:36 01:05 01:15 01:30 01:35 01:50 01:55 02:00 02:08 02:15 |
Krkonoše | ||
Z Brna do Špindlerova Mlýna |
||
km | místo | čas |
0 47 77 97 154 194 204 209 214 222 232 236 240 |
Brno Sasina Svitavy Litomyšl Hradec Králové Úlibice Nová Paka Nedaříž Rovnáčov Vrchlabí Přední Labská Labská Špindlerův Mlýn |
00:00 00:35 01:00 01:20 02:05 02:36 02:45 02:50 02:55 03:05 03:14 03:18 03:20 |
Šumava | ||
Z Prahy do Zadova Vzdálenost 150 kilometrů Doba jízdy 2 hodiny a 5 minut Náklady 750 Kč (tam i zpět) |
||
km | místo | čas |
0 18 26 41 49 72 92 108 111 119 136 144 148 150 |
Praha Jíloviště Mníšek pod Brdy Dobříš-jih Skalka Lety Nová Hospoda Strakonice Kapsova Lhota Volyně Vimperk Zdíkov Nový Dvůr Zadov |
00:00 00:17 00:22 00:31 00:36 00:54 01:11 01:23 01:25 01:28 01:47 01:56 02:00 02:05 |
Šumava | ||
Z Brna do Zadova |
||
km | místo | čas |
0 27 53 103 114 118 144 158 164 207 216 260 268 275 |
Brno Devět Křížů Velké Meziříčí Humpolec Kojčice Pelhřimov sev. Prasetín jih Tábor jih Náchod Písek Drhovle Vimperk Zdíkov Zadov |
00:00 00:15 00:30 01:00 01:10 01:13 01:34 01:46 01:51 02:26 02:35 03:11 03:20 03:30 |
Beskydy | ||
Z Prahy na Pustevny Vzdálenost 368 kilometrů Doba jízdy 4 hodiny Náklady 1 840 Kč (tam i zpět) |
||
km | místo | čas |
0 169 200 232 255 278 311 320 355 348 359 368 |
Praha Devět Křížů Brno Vyškov Prostějov Olomouc Hranice Špičky jih Valašské Meziříčí Rožnov p. Radh. Prostřední Bečva Pustevny |
00:00 |
Časy při ideálních cestovních
podmínkách. Prům. spotřeba
8 l/100 km, cena benzinu 31 Kč/l
Zdroj: Tranis s.r.o.