Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeden kilometr dálnice = šest nehod

  11:06aktualizováno  11:06
Na nejhorším kilometru českých dálnic se stane každý týden havárie. Kde si dát na českých dálnicích pozor? Přinášíme přehled 12 nebezpečných úseků. Nejbezpečnější je hradecká, nejnebezpečnější brněnská dálnice.

Ilustrační foto | foto: Radek CihlaMF DNES

V pondělí 12. prosince se na rychlostní silnici R35 u Olomouce během chvíle srazilo na padesát automobilů. Nejtěžší následky, dva vážně zraněné, měla srážka felicie s autem hasičů, kteří přijeli na místo havárie pomáhat.

Oba skončili v nemocnici stejně jako dalších třináct zraněných. Viníkem bylo nejen náledí, ale i nepozornost řidičů, které zaskočilo náhlé zpomalení dopravy.

Touto nehodou se jen potvrdil trend na českých silnicích: kdyby totiž vypadaly české dálnice a rychlostní silnice jako absolutně rovné čáry bez přerušení, byly by téměř bezpečné. Jenomže občas je lemují nájezdy a odpočívadla nebo se stane nehoda.

A právě tam, kde řidiči musí na dálnici náhle zpomalit, se stane na dálnicích nejvíce nehod. Policie nyní vydala statistiku za loňský rok, na kterých kilometrech českých dálnic se bourá nejčastěji. Je tak podrobná, že pro dvě stě kilometrů dálnice z Prahy do Brna obsahuje dvě stě cifer, pro každý kilometr počet nehod.

Daleko nejhorší z nich je křižovatka u sjezdu na Jesenici na kraji Prahy, kde se často jede stotřicítkou v koloně. Na jedenáctý kilometr ve směru do Prahy tak policie loni vyjela k 51 nehodám.

Ani v opačném směru dálnice statistika nedopadla o moc lépe. A to přesto, že jde o notoricky známý úsek častých nehod.

"Jedno auto je vybaveno protiblokovacím systémem ABS, takže zabrzdí okamžitě, další za ním toto zařízení postrádá a už to neubrzdí. U Jesenice je navíc nepřehledné stoupání, kvůli kterému někteří lidé začnou zpomalovat,“ vysvětluje policista z nedalekého dálničního oddělení Mirošovice, který si nepřál být jmenován.

Za velkou část dálničních nehod mohou malé rozestupy mezi auty a nepozornost řidičů, kteří začnou brzdit pozdě.

"Můžeme měřit rychlost a skrytě řidiče hlídat, jestli třeba netelefonují. Ale nezkontrolujeme už, jestli člověk neladí na dálnici rádio a dívá se pořád dopředu,“ říká Rostislav Plachý, který má v dopravní
policii na starosti právě dálnice.

Zatímco u okresních silnic občas stojí varovné cedule s nápisy Úsek častých nehod, u dálnic je policie stavět nedoporučuje.

"Rozptylovaly by pozornost řidiče, kterou už stejně rozptyluje spousta reklamních billboardů,“ míní Plachý. Naopak mohou pomoci policejní kampaně v médiích apelující na řidiče.

Pozor i u Průhonic
Některá místa jako Jesenice se objevují ve statistice každý rok, jinde se situace mění. Nejrizikovějším místem hradecké dálnice D11 už není sjezd na Jirny, ale přímo její začátek v Praze se složitě propletenou křižovatkou. Nově se v přehledu objevuje i sjezd na Průhonice.

Na čtyřproudých rychlostních silnicích vyčnívá mezi místy s karamboly nejfrekventovanější sjezd na kraji Mladé Boleslavi. "U sjezdu stojí hypermarket Hypernova, kam míří hodně lidí,“ vysvětluje mladoboleslavský
policejní mluvčí Ladislav Beneš.

Dálniční parkoviště u čerpacích stanic, jako to u Rudné na dálnici D5, zase bývají velmi nepřehledná. Řidiči si tam hned neuvědomí, kdo má přednost, jinde není vidět při vyjíždění přes kamion.

To samé platí pro velkou odstavnou plochu u oblíbeného motorestu Zajíček na úpatí Vysočiny na brněnské dálnici. Navíc u Rudné také parkují kamiony i mimo parkoviště přímo v odstavném pruhu dálnice, kde by normálně neměly co dělat.

Sečteno a podtrženo: nejbezpečnější českou dálnicí je tah na Hradec Králové, kde připadají dvě nehody na kilometr, nejnebezpečnější naopak frekventovaná D1 mezi Prahou a Brnem s šesti průměrnými nehodami na kilometr.

Místa s největším počtem nehod se ovšem nekryjí s místy, kde na dálnici nejvíce lidí zemře. V takové statistice, která není oficiálně k dispozici, by asi čelné místo obsadil pilíř mostu u Zdib na dálnici D8, kde loni při havárii autobusu zahynulo šest cestujících. Dálnice je tam rovná jako pravítko, ale šofér za volantem usnul.

Kde si dát obzvlášť pozor -INFOGRAFIKA ZDE
1. hraniční přechod Rozvadov - dálnice D5 (150. kilometr - oba směry) - 28 nehod směr praha a 24 nehod směr Německo.
2. parkoviště u Rudné - dálnice D5 (4. kilometr ve směru na Plzeň) - 36 nehod
3. parkoviště u Panenských Břežan - dálnice D8 (3. kilometr ve směru na Prahu) - 12 nehod
4. sjezd na Průhonice - dálnice D1 (6. kilometr ve směru na Prahu) - 28 nehod
5. sjezd na Jesenici - dálnice D1 (11. kilometr ve směru na Prahu) 51 nehod
6. začátek dálnice D11 (křižovatka s Jižní spojkou) - dálnice D11 (5. kilometr) - 12 nehod
7. sjezd u Hypernovy v Mladé Boleslavi - rychlostní silnice R10 (44. kilometr ve směru na Liberec) - 22 nehod
8. parkoviště u motorestu Zajíček - dálnice D1 (52. kilometr ve směru na Brno) - 29 nehod
9. sjezd na Jihlavu - dálnice D1 (111. kilometr ve směru na Brno) - 27 nehod
10. okraj Brna - dálnice D1 (207. kilometr ve směru na Vyškov) - 23 nehod
11. parkoviště u Hustopečí - dálnice D2 (16. kilometr ve směru na Brno) - 14 nehod
12. okraj Olomouce - rychlostní silnice R35 (244. až 246. kilometr ve směru na Ostravu) - 28 nehod





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.