Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jediná letájící ostruha od Rolls-Royce v Česku

  11:16aktualizováno  11:16
Automobiloví exoti, jako jaguar či ferrari, jsou co do počtu proti nejběžnějším škodovkám na opačném konci statistiky, čítající 3,8 milionu osobních aut v republice. I jich je ovšem na stovky. Mezi nejhvězdnější patří Rolls-Royce s pouhými 12 evidovanými vozy. A jen jediný v Česku je model R-R Flying Spur, Létající ostruha.

Jeho majitelem je Fidelis Schlée, kdysi známý především jako vydavatel (mj. deníku Večerní Praha), dnes bez uzardění o svém sociálním postavení říká: "Rentiér."

Proč jste si pořídil Rolls-Royce?
Byl to klukovský sen. Odmalička jsem snil, že jednou budu jezdit rollsem. Proto také hned, jak to šlo, jsem si koupil prvního - v roce 1991. Samozřejmě z druhé ruky. A ne z lecjaké, můj první rolls jsem měl po rockerovi Micku Jaggerovi.

Co to bylo za model?
Ani nevím. Byl bílý, rok výroby 1985. A byl poznamenaný...

Poznamenaný?
Jagger si ho řídil sám. To se u rollsů nedělá. Hned, jak to šlo, jsem ho prodal a koupil nového.

Říká se jí panenka, ale ve skutečnosti zdobí chladič zmenšenina umělecky pojatého symbolu značky

Současný model Flying Spur?
Ano. Bylo to před deseti lety. Tehdy firma k devadesátému výročí založení vyrobila speciální limitovanou sérii. A já jeden vůz z ní mám. Ovšem jen dva - s anglickou královnou - máme na přání speciální potah střechy z vinylu.

Ale proč z vinylu? To se k rollsu moc nehodí...
Mně se to líbilo. Asi jsem chtěl tehdy něco jiného, než měli ostatní. Byl jsem první z východní Evropy, kdo si ho objednal, a tak jsem si to chtěl užít.

To jde objednat jen tak, jednoduše - nějaký Schlée z Prahy?
Když jste solventní, pak ano. Jen vám firma koupí letenku, aby vás poznala. A při té příležitosti vás také změří a zváží, aby vám na míru udělali sedadla podle toho, kde si budete přát sedět. Ostatně v polovině devadesátých let nebyla obvyklá ani elektricky polohovatelná sedadla.

Co ještě má vaše auto mimořádného?
Je mimořádné celé. Například jsem reklamoval nerovnosti na vnitřním potahu stropu. Oni si to prohlédli a jemně mě upozornili, že potah je ruční práce z jednoho kusu pravé kůže, takže si asi budu muset zvyknout. Musel jsem uznat, že mají pravdu.

Aby mě pak uklidnili, ukázali mi rodokmen krávy, ze které mám potah stropu, a abych byl úplně klidný, představili mi pastviny, kde se chovají krávy na kůži pro značku Rolls-Royce. Mimo jiné tam nesmějí používat elektrické ohradníky, aby se kůže nepoškodila. A pak ještě taková drobnost: tohle auto váží tři tuny a nevím o jiném, které by mělo v takové váhové kategorii akceleraci asi pět sekund na stovku. 

Číslo dvacet devět jako důkaz výjimečnosti vozu

Podle toho, jak o voze mluvíte, je to láska s úctou na celý život...
Přesně. K této značce je třeba pociťovat úctu a respekt. Třeba i tím, že k řízení vozu musíte mít řidiče. Nehodí se řídit ho sám. Pravidla se mají dodržovat. Tak ho hodlám prodat.

Prodat?
Ano, prodat. Řidiče jsem propustil, to víte jsem už rentiér, za pár let šedesátka na krku. Už si zase můžu řídit sám.

A co si koupíte?
Nějaké auto doma už mám, ale než jste přišel, právě jsem si v počítači sestavoval konfiguraci a objednávku na nového Flying Spura.

Ale co vaše zásady? Teď, když jezdíte bez řidiče?
Ale tento nový Flying Spur už není Rolls-Royce.

Máte pravdu, tu značku si přivlastnil Bentley.
No právě. To si můžu řídit sám.

Rolls - Royce Flying Spur (1994)

Technická data

Motor: hliníkový osmiválec do V objemu 6 750 cm3, s přeplňováním dvojitým turbodmychadlem
Maximální výkon: výrobce neuvádí
Rozvor: 3160 mm
Délka: 5370 mm
Rozvor: 3160 mm
Délka: 5370 mm
Váha: 2970 kg
Maximální rychlost: 225 km/h

Rolls-Royce Flying Spur

Rolls-Royce Flying Spur

Uplynulo devadesát let od chvíle, kdy Rolls-Royce smontoval první model s desetikoňovým motorem. Na svět teď přišel k oslavě výročí i tento vůz z limitované série Flying Spur, jehož jediným majitelem v Česku je Fidelis Schlée.

Autoři:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.