Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedinou Tatru K na světě stěhovali hasiči

  14:09aktualizováno  14:09
Pouhé necelé čtyři hodiny trvalo včera hasičům přestěhovat historický hasičský vůz Tatra NW typ K z roku 1910 z expozice Technického muzea Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku do expozice Hasičského muzea města Ostravy.

Hasiči včera stěhovali historický hasičský vůz z roku 1910 z Kopřivnice do Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze, kde jej uvidí návštěvníci ode dneška. | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Hasiči museli nejdříve asi dvě hodiny tuto kulturní památku České republiky tlačit útrobami tatrováckého muzea ke stěhovacímu vozu.

Návštěvníci Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze ho budou moci vidět prozatím do konce příštího roku. Tato hasičská tatrovka získala v roce 1910 hlavní cenu v kategorii užitkových vozů na mezinárodní výstavě v Buenos Aires.

Hasičské muzeum získalo vzácný, ovšem dnes nepojízdný, exponát v rámci nedávno podepsané smlouvy s kopřivnickým muzeem o spolupráci, výměně exponátů a vzájemné propagaci.

Spolupracovat budou hasiči a kopřivničtí muzejníci také při velké výstavě techniky při Hasičské olympiádě, která se bude konat v červenci 2009 právě v Ostravě.

A jaké jsou někdejší parametry a technické vymoženosti tohoto unikátního veterána?

Benzínový čtyřválec s plnými gumovými koly, na která se musel dát při stěhování zvlášť velký pozor, váží například asi jeden a půl tuny.

K požáru mohl vůz dojet až rychlostí čtyřicet kilometrů za hodinu. Světlo světa spatřily pouze dva kusy Tatry K, kterou používali firemní hasiči v areálu kopřivnické Tatrovky do čtyřicátých let.

Druhý vůz se nedochoval. "Nejsložitější částí přesunu hasičského vozidla z jednoho do druhého muzea bylo samotné stěhování v Technickém muzeu Tatra. Při popojíždění po hrubém štěrku a na křehké dlažbě museli pracovníci muzea, pět hasičů z Ostravy a podnikoví hasiči z Tatry Kopřivnice použít dřevěné fošny podkládané kusy koberců,“ sdělil mluvčí hasičského sboru kraje Petr Kůdela.

A dodal, že aby se hasičská stříkačka dostala až do výtahu, musely být opatrně odsunuty další čtyři exponáty, které stály "hasičům" v cestě.

"Při převozu jsme museli použít nákladní vůz s kvalitním jištěním stařičké tatrovky a opatřený plachtou," dodal Petr Kůdela.

V Ostravě pomáhali dostat tatrovku do muzea hasiči z Ostravy-Fifejd, ovšem opět pod bedlivým dohledem tatrováků. Návštěvníci muzea ji mohou vidět poprvé už dnes.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.