Hasiči museli nejdříve asi dvě hodiny tuto kulturní památku České republiky tlačit útrobami tatrováckého muzea ke stěhovacímu vozu.
Návštěvníci Hasičského muzea v Ostravě-Přívoze ho budou moci vidět prozatím do konce příštího roku. Tato hasičská tatrovka získala v roce 1910 hlavní cenu v kategorii užitkových vozů na mezinárodní výstavě v Buenos Aires.
Hasičské muzeum získalo vzácný, ovšem dnes nepojízdný, exponát v rámci nedávno podepsané smlouvy s kopřivnickým muzeem o spolupráci, výměně exponátů a vzájemné propagaci.
Spolupracovat budou hasiči a kopřivničtí muzejníci také při velké výstavě techniky při Hasičské olympiádě, která se bude konat v červenci 2009 právě v Ostravě.
A jaké jsou někdejší parametry a technické vymoženosti tohoto unikátního veterána?
Benzínový čtyřválec s plnými gumovými koly, na která se musel dát při stěhování zvlášť velký pozor, váží například asi jeden a půl tuny.
K požáru mohl vůz dojet až rychlostí čtyřicet kilometrů za hodinu. Světlo světa spatřily pouze dva kusy Tatry K, kterou používali firemní hasiči v areálu kopřivnické Tatrovky do čtyřicátých let.
Druhý vůz se nedochoval. "Nejsložitější částí přesunu hasičského vozidla z jednoho do druhého muzea bylo samotné stěhování v Technickém muzeu Tatra. Při popojíždění po hrubém štěrku a na křehké dlažbě museli pracovníci muzea, pět hasičů z Ostravy a podnikoví hasiči z Tatry Kopřivnice použít dřevěné fošny podkládané kusy koberců,“ sdělil mluvčí hasičského sboru kraje Petr Kůdela.
A dodal, že aby se hasičská stříkačka dostala až do výtahu, musely být opatrně odsunuty další čtyři exponáty, které stály "hasičům" v cestě.
"Při převozu jsme museli použít nákladní vůz s kvalitním jištěním stařičké tatrovky a opatřený plachtou," dodal Petr Kůdela.
V Ostravě pomáhali dostat tatrovku do muzea hasiči z Ostravy-Fifejd, ovšem opět pod bedlivým dohledem tatrováků. Návštěvníci muzea ji mohou vidět poprvé už dnes.