Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedno auto, ale třeba i desetkrát jinak

  15:59aktualizováno  15:59
Svět na kolech je rozmanitější. Jedno je jisté něco se děje. Něco zatím ještě přesně nezřetelného a další překvapení nejsou vyloučena. Naznačoval to i pohled do výstavních hal při letošním pařížském autosalonu. Co tedy vlastně běžného motoristu čeká v příštích letech?Podrobnosti i bohatou fotogalerii najdete v příloze Pařížský autosalon 2002!
Pravděpodobně to ještě nebudou tříkolky, jen výjimečně najdeme pod kapotou alternativní pohon. Vývoj jde však tím směrem, že ačkoli se automobilky slučují nebo alespoň v určitých oblastech spolupracují, modelů, typů aut a verzí bude určitě přibývat.Markantní to je i při porovnání současného stavu s minulostí. Když se zaměříme pouze na kategorii běžných rodinných aut, pak zjistíme, že neuvěřitelně přibylo typů karoserií. Někdy v šedesátých až sedmdesátých letech minulého století většina výrobců nabízela pouze jeden typ karoserie - obvykle to byl sedan. Pravda, existovaly i vozy s useknutou zádí, bylo možno na silnicích zahlédnout i kombíky. Jenže teď i v městském provozu běžně potkáte nejen auta s těmi tradičními karoseriemi, ale také velkoprostorové vozy, poloterénní i plnokrevné terénní automobily s interiérem v kůži, dodávkové automobily v osobních verzích.

Karoserií je hodně, ale ani to nestačí

Karosářských verzí postavených na shodné podvozkové plošině, jako má základní model, bude nadále přibývat. Automobilky prostě nechtějí dopustit, aby potenciální kupec nového auta, který zatouží dejme tomu po velkoprostorovém automobilu,
Na silnicích až neuvěřitelně přibývá typů karosérií

OHNIVZDORNÝ PEUGEOT 206. Ani benzin, ani nafta - palivové články pohánějí zatím jen skutečně pokusnou verzi tohoto vozu. Hasičská úprava má název H2O a posádka by mohla pracovat i v prostředí bez kyslíku. Zásobník kyslíku potřebný k fungování palivového článku se využívá i pro dýchání posádky.
musel nakonec zajít do autosalonu jiné značky, protože ta jeho oblíbená takový model nenabízí. Samozřejmě, že nadále budou existovat v masové míře vyráběné modely, typu například Volkswagen Golf hatchback, které mají natolik univerzální vlastnosti, že dokážou vyhovět velké části motoristů. Co je také zřejmé, že přibývá verzí výbav a vozů. Všichni ještě máme v paměti doby, kdy i nová Škoda Felicia už za časů Volkswagenu se ve Škodovce nabízela pouze se dvěma stupni výbavy Lx a GLx. Dnes má fabia, stejně jako jako octavia, čtyři stupně základních výbav, kromě toho je na výběr až deset různých motorů. Díky možnosti těchto kombinací, a navíc ještě barev je téměř každý vůz originálem. Takto si samozřejmě počínají všichni významní výrobci aut.

Hledá se všestranně využitelný automobil

Ani to nestačí. Jsou samozřejmě rodiny, kde mají v garáži vily zaparkováno několik aut - od maličkých vozů pro pojíždění ve městě, přes reprezentativní limuzínu hlavy rodiny - váženého obchodníka, dále velkoprostorový nejlépe offroadový vůz a konečně něco pro zábavu, například typický sporťák typu Ferrari či Porsche. Jenže čím dál více lidí, už například proto, že bydlí v činžáku a obtížně v blízkosti svého bytu hledají míst k zaparkování pro jediné své auto, hledá takové univerzální auto, které by mohlo být podle okolností jak městským vozítkem, tak by uspokojovalo potřeby při dovolené.

Motory nebudou až tak velké

Zatímco ještě před pár lety nabídka motorů u většiny automobilek začínala na objemu větším než třináct set kubických centimetrů, vznětové agregáty mívaly obsah minimálně devatenáct set kubických centimetrů dnes nejsou výjimkou i v autech o délce téměř čtyř metrů ani litrové benzinové motory či dieselové čtrnácti či patnáctistovky. "Dieselů bude stále přibývat a za pár let se aut s tímto pohonem bude prodávat výrazně více než zážehových," předpovídá i odborná studie publikovaná na minulém frankfurtském autosalonu.

Peugeot 206 CC 2.0 kabriolet - zezadu

Peugeot 206 CC 2.0 kabriolet - střecha

Peugeot 206 CC 2.0 kabriolet - interiér

Peugeot 206 CC

Peugeot 206 CC Roland Garros

Nejlevnější verze: Contact 1,1 3dv.: 274 900 Kč.Výbava obsahuje airbag řidiče, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, posilovač řízení. Nejlepší verze: Contact 1,1 5dv.: 289 900 Kč. Výbava je shodná.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Najdete na iDNES.cz