Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedno auto musí mít zástěrky, druhé nikoliv

aktualizováno 
Stojí-li kupříkladu dvě Škody Felicia vedle sebe a jedna má za zadními koly obvyklé zástěrky, zatímco druhá nikoliv, nemusí být ještě vůz bez zástěrek v nepořádku. Totéž platí také u jiných automobilů, kterých i na silnicích v Česku poslední dobou přibývá, byť jim dříve tak striktně vyžadované zástěrky chybějí.

"Záleží na tom, jak ministerstvo dopravy konkrétní vůz typově schválilo k provozu na zdejších silnicích. Mohlo to být se zástěrkami a poslední dobou i bez nich," říká rada pražského policejního prezidia Jindřich Mayer.

Na vysvětlenou doplňuje, že ministerstvo dopravy od loňského roku přebírá výsledky typového schválení motorových vozidel ze zemí Evropské unie. To znamená, že byl-li v Evropské unii automobil schválen k provozu bez zástěrek, nemusí je mít ani v Česku.

"V zásadě se to týká automobilů od modelového roku 2000," upřesňuje Jindřich Mayer. To znamená, že majitel staršího auta s chybějícími zástěrkami nepřesvědčí policejní kontrolu o tom, že jeho vůz zástěrky mít nemusí. "Automobil, který byl se zástěrkami v tuzemsku schválen, je musí mít i nadále," potvrzuje Jindřich Mayer.

 "Kdo zástěrky na autě, kde byly schváleny, nemá, ten se vystavuje riziku pokuty, která v blokovém řízení může dosáhnout výše až tisíce korun." U moderních automobilů zástěrek za zadními koly ubývá, neboť jejich účel nahrazuje konstrukce celé zadní partie.

Mnohé současné linie by gumové plácačky doslova hyzdily. Zástěrky za zadní kola nejsou jedinou součástí automobilu, jejíž použití závisí na tom, jak byl konkrétní vůz typově schválen k provozu. U některých starších vozidel nemusí být například pravá venkovní zpětná zrcátka či bezpečností pásy.

Zatímco starší Škody Octavia do modelového ročníku 2000 jezdí se zástěrkami předních kol, nejnovější modely octavií už zástěrky mít nemusí.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.