Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeep Cherokee: není dříč terénu, ale svou práci odvede

aktualizováno 
31. 1. 2000 - Nejeden návštěvník bazarů se diví, jak Jeep Cherokee zestárl. Hlásí to ceny, které dovolují koupit americkou legendu už od 50 tisíc korun - samozřejmě jen v případech nepříliš žádaných nejstarších a hodně pamatujících exemplářů z roku 1984. Ani vylepšená a motoricky lépe vybavená auta od ročníku 1987, která odborníci doporučují zájmu, však nejsou mezi off-roady drahá, když v nejobyčejnějších benzinových verzích 2.5 a 2.8 začínají cenou na 85 tisících a za turbodiesel 2.1 se připlácí 20 tisíc korun.

Pod stotisícovou mez se vejdou ještě auta z roku 1988, ovšem kupříkladu za ročník 1990 se dává už 120 tisíc a do 200 tisíc korun se vejdou ještě výrobky z roku 1994. Kupci přitom preferují dostatečně výkonné modely 2.5 před celkově hodně náročnými čtyřlitry, ale hlavně žádají modernější turbodiesely 2.5, které přinesl rok 1994 -připlácí se za ně i více než 50 tisíc korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Jeep můžete koupit na www.automodul.cz


I zánovní auta patří vzhledem k pořizovací ceně nových exemplářů (do milionu korun, samozřejmě mimo lépe vybavené verze Limited či modernější Grand Cherokee - vyrábí se až od roku 1993) k levnější nabídce off-roadů: třeba ročník 1997 koupený jako nový v tuzemsku lze sehnat za 330 tisíc a turbodiesel z roku 1998 za 450 tisíc korun. Jeep Cherokee není vyslovený dříč terénu, ale svou práci tam odvede a navíc nabízí relativně pohodlnou jízdu i na silnici.

 Kupují ho nejen vyznavači tradiční značky, ale také lidé, kteří žijí na horách, aktivně využívají volný čas nebo potřebují spolehlivého a nenáročného pomocníka například k tahání vleku s koněm či jiným těžším nákladem. Věk přitom nebývá rozhodující. "Kromě už zmíněných aut vyrobených před rokem 1987 nedoporučuji ani modely, které měly až do roku 1994 francouzské motory Renault 2.1 turbodiesel. Ty samy o sobě sice nebyly špatné, ovšem jejich výkon 60 kilowattů na vůz formátu Jeepu Cherokee nestačí," radí Aleš Kužel z AAA Auto Praha. Ale netvrdí, že tím pravým řešením je šestiválcový čtyřlitr - provozně náročný extrém se spotřebou až 15 litrů benzinu na 100 kilometrů. "Z motorů plně postačí čtyřválcový 2.5. Verze 2.8, která se rovněž může objevit, bývá méně spolehlivá.

Pozor - vůz může mít náhon jen na zadní kola, lepší než přiřaditelný je stálý pohon všech kol." Není třeba se bát amerických čtyřstupňových automatických převodovek, pokud ovšem nedoplatily na špatnou péči zdejšího majitele, který nerespektoval servisní zásady, nebo na zásah nesolidních opravářů. Vůz však může mít i pětistupňovou manuální převodovku. Karoserie jsou třía pětidveřové, z nichž první dost těžko hledají kupce. "A kdyby náhodou cherokee měl kromě třídveřové karoserie ještě pouze zadní náhon, tak je to téměř bezcenné auto," upřesňuje Aleš Kužel. Přestože Jeep Cherokee doznal během 17 let výroby řady změn, je jako model přežitý. Starší ročníky, které se ve větší míře ukazují v bazarech, zaostávají v ergonomii interiéru i v jeho výbavě. Při zájmu o ojetinu je - podobně jako u jiného terénního vozu - dobrá přítomnost opravdového odborníka, který posoudí, zda karoserie není těžkou službou roztrhaná a zda funguje pohon všech čtyř kol, kvůli němuž jeep nachází většinu svých příznivců.

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Jeep Cherokee z roku 1990 s motorem 2.5 nebo 4.0 se v pětidveřové verzi prodává za zhruba 120 tisíc korun a hlavní stejně starou konkurenci mu tvoří Chevrolet Blazer za 100 tisíc, Ford Bronco (předchůdce Exploreru) ve třílitrové a třídveřové verzi za 90 tisíc, Isuzu Trooper za 110 tisíc, Mitsubishi Pajero za 140 tisíc, Nissan Terrano za 130 tisíc, třídveřový Suzuki Vitara za 110 tisíc a Toyota 4-Runner za 150 tisíc korun. "Mezi konkurenty zmíněných vozů nelze řadit těžké off-roady typu Nissanu Patrol nebo Toyoty Land Cruiser, a tak by se mi z dané nabídky asi nejvíc líbil právě Jeep Cherokee - snad i proto, že mám vztah ke konzervativním přístupům, a tedy i ke konzervativnímu designu," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "A byť jsou off-roady auta, která si dají hodně líbit a při rozumném zacházení vydrží až půl milionu kilometrů, zřejmě bych byl obezřetnější ve vztahu k Isuzu Trooper, který se jako starší ojetina často nabízí v horším stavu. Naopak Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero a hlavně Toyota 4-Runner bývají dobré."

PLUSY
- spolehlivost, trvanlivost
- relativní pohodlí při jízdě v terénu i na silnici
- přijatelná cena starších ročníků na trhu ojetin
- zájem na trhu ojetin
- dobré jméno značky

MINUSY
- zastaralá koncepce, přežitý design
- skromný a ergonomicky nemoderní interiér
- vysoká spotřeba zvlášť u benzinových motorů 4.0
- slabé naftové motory Renault 2.1
- horší jsou auta do roku výroby 1987
- méně spolehlivé motory 2.8
- pramalý zájem o verze s třídveřovou karoserií a pohonem zadních kol


Jeep Cherokee

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.