Gladiator je po letech zpátky. Jeep Wrangler uřízli a přidali korbu

  9:37aktualizováno  9:37
Po dlouhém čtvrtstoletí se Jeep vrací do kategorie pick-upů. Novinka má neskromné jméno Gladiator a Jeep v jeho případě nijak neexperimentoval. Jednoduše vzal ikonického Wranglera poslední generace a udělal z něj praktický náklaďáček.

Jeep Gladiator | foto: FCA

Ikonický Jeep jako pick-up? V posledním čtvrtstoletí neznámá věc, takže si leckdo může myslet, že Jeep nic takového nikdy v nabídce neměl. Ale to není pravda, pick-upy vyráběl v podstatě od války až do roku 1992. Jako poslední to byl dvoudveřový náklaďáček odvozený z tehdejšího modelu Cherokee, dobře známého i z našich silnic. 

Fotogalerie

Ještě dřív Jeep vyráběl pick-up odvozený například z velkého modelu Wagoneer, u nás málo známého. Ten se jmenoval stejně jako novinka Gladiator. Nebo z řady CJ, tedy z předchůdce Wrangleru Scrambler. Tyto modely měly krátkou kabinu. Ještě dříve v historii to byl raritní model řady FC s trambusovou kabinou, který vypadal jako dodávka.

Zajímavostí je, že pod stejným jménem ukázal koncept pick-upu Jeep už v roce 2005. Byl to náklaďáček postavený na tehdejší generaci Wrangleru. 

Jeep tedy má na co navazovat, ale tak úplně se do historie nedíval. Historické pick-upy byly primárně užitková auta, nový Gladiator je spíš auto pro volný čas. Ano, má jeden a čtvrt metru dlouhou korbu a uveze klidně krávu, náklad může mít hmotnost až 725 kilogramů. Ale kráva asi nebude obvyklý náklad. To spíš bicykly nebo surfovací prkna. Nový Jeep Gladiator je především auto pro volný čas. Tedy velmi aktivně prožitý volný čas.

Nevyměkl! Jeep Wrangler jsme protáhli bahnem i stezkami kamzíků

Jeep Wrangler
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler

Základem pro pick-up se stal aktuální Wrangler Unlimited, tedy prodloužená verze se čtyřmi dveřmi. Ale i tato dlouhá verze by byla pro pick-up logicky krátká, takže se musel rám prodloužit o dalších téměř 80 centimetrů na výsledných 5,18 metru. Což není mnoho, třeba Ford Ranger je s dvojitou kabinou skoro o 20 centimetrů větší a americký vůz číslo jedna, tedy Ford F150, měří na délku s velkou kabinou přes šest metrů. 

Prodloužil se i rozvor na 3,5 metru, což je téměř o půl metru víc než je rozvor donátorského Wrangleru s dlouhou kabinou. S ním pick-up v podstatě sdílí celou přední část i kabinu až po zadní dveře. Pak následuje korba, kterou lze uzavřít elektricky ovládaným krytem po výšku bočnic. Ale je pravděpodobné, že v rámci příslušenství se objeví i nástavba. 

Jeep Gladiator

Z výše uvedeného plyne, že Gladiator bude disponovat stejnými vlastnostmi jako běžný Wrangler. Takže v létě si majitel může odmontovat dveře, sklopit čelní sklo a když si objedná verzi s plátěnou střechou, tak může kabinu v podstatě odstrojit. Zůstanou rámy a středový sloupek. Stáhnout lze i zadní sklo. To jiné pick-upy na trhu neumí.

Výhody oproti konkurenci se ještě zvýší, když vezmeme v potaz terénní možnosti Wrangleru. Pohon všech kol je samozřejmostí, v nabídce jsou dva systémy: Command-Trac a Rock-Trac. Upravené zadní zavěšení kol umožňuje převážet v terénu náklad. V nápravách jsou samosvorné diferenciály Tru-Loc a elektronicky nastavitelné stabilizátory umožní vyšší průchodnost. 

První Jeep, praotec všech aut do terénu, vyjel před 75 lety

Jeep Willys MB

Stejně jako u běžných Wranglerů se nejvyšší verze jmenuje Rubicon a je určena pro nejdrsnější terén. Má zesílenou karoserii i podvozek s tlumiči Fox, má větší kola i brzdy a další vylepšení. Světlost 28 centimetrů je výborná. S Rubiconem dostane zákazník speciální pneumatiky od Falkenu.

V USA se bude Gladiator prodávat s šestiválcovým agregátem Pentastar o objemu 3,6 litru, který poskytuje 213 kW a 350 Nm. Standardní převodovka je manuální s šesti stupni, za příplatek bude možné objednat osmistupňový automat. Až se Gladiator dostane do Evropy, což by mělo být v roce 2020, dostane pod kapotu třílitrový šestiválcový vznětový agregát s výkonem 194 kW. Ten bude spojen jen s automatickou převodovkou. 

Jeep Gladiator

Je logické, že kabina bude stejná jako u současného Wrangleru. Ten má poměrně elegantní interiér s moderními systémy včetně velkého multimediálního displeje. Na přání může mít auto kožená sedadla a mnoho dalších prvků výbavy. Ceny zatím výrobce nezveřejnil, v USA se začne Gladiator prodávat zhruba v polovině příštího roku. 

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Najdete na iDNES.cz