Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeep je šedesátiletý!

  11:54aktualizováno  11:54
Legendární americký terénní automobil Jeep, který pomohl Spojencům vyhrát druhou světovou válku, slaví šedesátiny. V roce 1941, přesně 23. července, totiž uzavřela americká armáda s firmou Willys z Toleda ve státě Ohio kontrakt o výrobě a dodávce osobních terénních vozů pro válečné nasazení. Jak vůz dostal svůj název, o tom se dodnes spekuluje.

Jedni tvrdí, že mu jméno dali vojenští zkušební řidiči podle komiksové postavičky, která dokázala procházet zdí, jiní míní, že slangové slovo jeep už dávno před druhou světovou válkou v americké armádě značilo cokoliv vybočujícího z normálu, nového či neobvyklého.

Nejpravděpodobnější však je, že jméno vzniklo ze zkratky GP, která se v angličtině vyslovuje dží-pí a znamená General Purpose, tedy pro všechny účely. Původní jeep vyjel do světa tak rychle, jak vyžadoval rozhořívající se válečný konflikt. V půlce roku 1940 - když bylo zřejmé, že USA budou muset vstoupit do druhé světové války - vyzvala americká armáda 135 domácích firem, aby pro ni připravily zcela nové univerzální auto.

V parametrech bylo, že vůz musí jet rychlostí nejméně 88 km/h i zdolávat krokem terén, brodit se vodou s výškou hladiny do 46 cm, aniž by do kabiny zatékalo, samozřejmostí měl být pohon všech čtyř kol... Nakonec se finále boje o velkou zakázku zúčastnily tři firmy Bantam Car Buttler, Ford Motor Company a konečně i Willys Overland.

Zelenou mělo dostat nejlepší řešení, které spojovalo přednosti všech tří nabídek. Tak se základem stala konstrukce Willys Overland se čtyřválcovým motorem 2.2 SV o výkonu 45 kilowattů, který byl nejsilnější a nejpružnější, dál vůz dostal třístupňovou převodovku s dvoustupňovou redukcí, pohon všech kol, otevřenou karoserii bez dveří a se sklopným čelním sklem, kapalinové brzdy...

Přesně 2643 jeepů připravila firma Bantam, ovšem hlavní produkce byla přidělena společnostem Wil- lys a Ford, z nichž první do konce války vyrobila 362 841 jeepů a Ford přidal dalších 281 448 téměř identických vozidel. Éra Jeepů Willys MA a MB (M - military - vojenský, A - původní koncepce a B - modernizovaného provedení) končila v padesátých letech v korejské válce.

Dodnes uchovávají tyto symboly vítězství z druhé světové války milovníci vojenské historie prakticky v celé západní Evropě včetně poraženého Německa, pozadu nezůstávají ani fandové v Česku. Nejslavnější terénní automobil, který později inspiroval k následování i jiné značky, se z vojenských služeb propracoval také k civilnímu nasazení. Výrobní firma rovněž v uplynulých desetiletích několikrát změnila majitele. Od roku 1987 patří koncernu DaimlerChrysler Corporation.

K jubileu Willysu byl představen nový Jeep Cherokee KJ

Jeep Willys z roku 1942

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.