Jeep Renegade

Jeep Renegade | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Spaghetti western od Fiatu: nový Jeep Renegade jede na retro vlně

  • 19
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - Je to jedno z největších překvapení právě probíhajícího ženevského autosalonu. A sbírá samé pozitivní reakce. Nejterénnější SUV a nejmín terénní jeep zůstal do posledních chvil utajený. Vyrábět se bude v Itálii, do Česka dorazí až koncem roku.

Nový malý jeep je blízkým příbuzným chystaného Fiatu 500X. Oba vyjedou se stejnou základní technikou, ale ve zcela odlišném kabátě. Fiat se bude držet vzhledu legendární pětistovky, jeep vypadá mnohem drsněji a účelověji. I v jeho případě ale hraje design na retro notu.

Kdo by to ještě před pár lety čekal, že vývoj nového jeepu bude probíhat v Evropě u Fiatu. Tradicionalistům se to možná nebude líbit, ale to je tak všechno, co s tím mohou dělat. Manželství Chrysleru a Fiatu je už velmi pevné a podobných příbuzných bude jen přibývat.

V každém případě, za techniku se malý jeep s délkou 4,23 metru a rozvorem 2,57 metru stydět nemusí. Pro kategorii SUV (kam auto výrobce sám řadí) je dokonce nadprůměrná. Vedle verzí s pohonem jedné nápravy nabídne výrobce plnohodnotný pohon všech kol a v některých verzích dokonce s redukční převodovkou. V rámci kategorie tak bude nový jeep patřit k přeborníkům pro jízdu v terénu. Stejný technický základ dostane také chystaný Fiat 500X, ten se ale podle informací iDNES.cz z výstaviště bude muset spokojit s méně terénní výzbrojí. Značky tak chtějí svá auta jasně oddělit. 

Designem je, řekněme, svébytný. Krasavec to na první pohled není, což platí i o větším sourozenci cherokee (více zde). Naživo ale renegade okouzlí, je neotřelý, "šmrncovní" a díky klasicky jeepovsky trochu neotesanému stylingu si ho s jiným nespletete.

Předek auta se nese na oblíbené retro vlně a vzdáleně by měla evokovat válečný willys. Velká kulatá světla doplňuje tradiční jeepovská maska chladiče. Na dnešní dobu netradičně celá přední maska vůbec nezasahuje do boků a naopak je jimi jasně ohraničená. Pokud by vám předek jeepu připomínal nějaké jiné auto, tak se podívejte na výstřední Nissan Cube, předek má řešený velmi podobně.

Jeep Renegade

Zbytek auta už tak výstřední není, rozhodně nikoliv jako celek. Ale pár netradičních prvků i zde najdeme. Třeba hranaté výřezy blatníků a nebo velmi zajímavá čtvercová zadní světla s křížkem uprostřed. Renegade půjde snadno poznat na první pohled a to je velmi důležité zjištění. Navíc nezapře DNA své značky a vcelku přesvědčivě ukazuje svaly.

Podle provedení a výbavy bude mít interiér různé barvy a jinak provedené detaily, jako například rámečky okolo reproduktorů, okolo řadící páky a tak dále. Dominantní je velký multifunkční displej a off-roadový styl připomíná masivní madlo před spolujezdcem. Na přání může být renegade vybavený manuálně či elektricky odnímatelnými střešními panely. Zavazadlový prostor bude mít solidních 525 litrů objemu a vcelku slušnou variabilitu. Zadní sedačky se budou v základním provedení sklápět v poměru 60:40, za příplatek bude dělení v poměru 40:20:40.

Jeep Renegade

Fiat - Chrysler počítají, že renegade bude globální model s prodejem na mnoha světových trzích. Dva nejdůležitější, americký a evropský, dostanou jinou paletu motorů. V USA se vcelku logicky nebude prodávat renegade s dieselovými motory, v Evropě naopak samozřejmě chybět nebudou.

V Evropě bude novinka v prodeji s trojicí benzinových motorů a dvojicí dieselů. Slabší diesel MultiJet 1,6 bude mít výkon 88 kW, silnější dvoulitrový agregát bude mít ve slabším provedení 103 kW a v silnějším 125 kW. Základní benzinová 1,6 poskytne 81 kW, přeplňované MultiAiry 1,4 mají 103 a 125 kW. Všechny motory vyjma nejslabšího budou v prodeji s manuální šestistupňovou převodovkou, základní agregát bude mít o jeden stupeň méně. Příplatkové automaty budou mít šest a nebo devět stupňů pro nejsilnější diesel.

Jeep Renegade

Pro Ameriku si jeep připravil fiaťácký MultiAir 1,4 s výkonem 125 kW a tradiční americký atmosférický čtyřválec 2,4 litru s výkonem 135 kW. V prvním případě si američtí zákazníci budou muset zvyknout na manuální řazení s šestistupňovou převodovkou. Silnější atmosférický motor bude výhradně spojený s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol. Slabší MultiAir bude v prodeji s pohonem přední nápravy i všech kol.

Tři druhy pohonu představují základní verzi s pohonem přední nápravy a dvě verze čtyřkolek. V jejich případě je výkon primárně posílán na přední kola, ale podle potřeby může být až 100 procent posláno na jediné kolo. Verze Jeep Active Drive Low pak má i redukční převodovku. Poslední variantu pohonu dostane v základní výbavě provedení Trailhawk. Čtyřkolky pak dostanou i volič jízdních režimů Select-Terrain se čtveřicí režimů, respektive s pěticí pro vozy s redukční převodovkou.

Cenu zatím výrobce nezveřejnil. Vyrábět se bude v italské fabrice Melfi, pak v Brazílii a v Číně. 

,