Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeep Wrangler: zdatný potomek slavných rodičů

  14:45aktualizováno  14:45
20. 1. 1999 - Jeep Wrangler je přímým potomkem automobilu, který Spojencům pomohl vyhrát druhou světovou válku. Premiérově na silnice vyjel v roce 1986 s tvary slavného typu Willys, jehož vojenská éra se uzavřela začátkem padesátých let v korejské válce, i následujícího civilního Willyse CJ, který willysovskou produkci dotáhl až k úctyhodné hranici 1,6 milionu vozů. Sám typ Wrangler doznal zásadních modernizací v letech 1990 a 1996. Jako čtyřmístný třídveřový off-road je k mání jen s benziovými motory - s dvouapůllitrovým čtyřválcem o výkonu 92 kW a čtyřlitrvým šestiválcem se 131 a 135 kW.
Pravý americký jeep, jehož název podle nejpravděpodobnější z verzí vznikl ze zkratky GP (General Purpose = pro všechny účely), patří ke kultovním záležitostem a mnozí fandové se už smířili s tím, že o původním válečném Willysovi mohou jenom snít. Proto se realisticky poohlížejí po dostupnějším typu Wrangler, který je v nejstarších verzích z roku 1986 na trhu ojetin k mání za částky kolem 130 tisíc korun. Modernizované verze od ročníku 1990 stojí od dvou stovek tisíc korun výš bez významnějšího ohledu na to, zda jde o slabší či silnější provedení.
Majitel musí počítat s tím, že Jeep Wrangler bude jezdit se spotřebou od deseti až dvanácti litrů při devadesátce a do patnácti až dvaceti litrů benzinu ve městě, přičemž žíznivější je pochopitelně čtyřlitrový šestiválec. Ten zato nabízí výkony pro vůz svého charakteru pozoruhodné: zrychluje z klidu na stovku za 9,4 sekundy a dosahuje až 170 kilometrů v hodině.
Většina z automobilů Jeep Wrangler, které jezdí na zdejších silnicích, se do země dostala jako ojetina ze Spojených států amerických, Kanady či ze západní Evropy, zvláště z Německa. Pokud vůz není vysloužilý, viditelně zničený z terénu či po havárii neodborně opravený, neměl by majiteli působit zvláštní problémy. Slabší čtyřválcové motory "drží" až 250 tisíc kilometrů a od čtyřlitrových šestiválců lze očekávat až půlmilionovou porci, což samozřejmě neplatí v exterémních službách. Potíže nebývají ani s převodovkami a brzdami. Největší bolestí Jeepu Wrangler se tedy ukazují ve vůlích na nápravách a v diferenciálu. Slabým místem jsou i torzní tyče, které dosluhují dřív, než by se dalo čekat.
Zájemce o starší Jeep Wrangler by měl vědět, že díly pro běžný provoz automobilu - svíčky, filtry, těsnění a podobně - pořídí za průměrné ceny. Drahé nejsou třeba ani k újmě náchylné světlomety, přední stojí 850 korun, zadní svítilna je za 2400 korun. Nákladnější ovšem budou karosářské opravy, když kupříkladu cena blatníku se pohybuje kolem dvanácti tisíc korun.

Jeep Wrangler mívá vůle v nápravách a diferenciálu.

Autor:


Témata: Jeep, Poradna: Bolest




Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.