Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jen s helmou nevystačíte, na motovýlety si pořiďte interkom

aktualizováno 
Jízda v jedné stopě je považována především za zábavu pro samotáře. I ti ale občas potřebují telefonovat, domluvit se za jízdy se spolujezdcem či kolegou na druhé motorce. Dnes už nemusíte mávat rukama či jinak gestikulovat, stačí mít vysílačku.

Komunikátor na motorku | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.cz pro iDNES.cz

Přístrojům, které motorkáři používají pro komunikaci mezi sebou, se obecně říká interkom. Se spolujezdkyní se domluvíte "po drátech", s parťáky na dalších motorkách "bez drátů". Dobře poslouží i klasická vysílačka.

Klasický interkom

Základní a nejlevnější variantou pro komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem je takzvaný "drátový" interkom. Skládá se ze základní jednotky, která je umístěna buďto na oblečení jednoho z jezdců, nebo přímo na motorce, odkud se může i dobíjet.

Nenechte se vyrušit!

Ať už zvolíte jakýkoliv způsob komunikace, věnujte se vždy řízení, na motorce je třeba vždy 100% koncentrace na jízdu! I malé zaposlouchání se do rádia nebo telefonu může způsobit nehodu.

Komunikátor na motorku

K jednotce jsou kabelem připojeny dvě sady mikrofonu a sluchátek zabudované do přileb jezdců. Jednotka pak zajišťuje přímou komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem. Výhodou jsou nízké pořizovací náklady, nevýhodou pak omezený pohyb jezdců.

Klasické drátové interkomy můžete koupit již od 250 Kč, ovšem nečekejte valnou kvalitu přenosu. Špičkové komunikační sady jsou za mnohem větší peníze, zato ale dokážou filtrovat okolní hluk, zvyšovat hlasitost podle rychlosti jízdy nebo se třeba automaticky zapínat a vypínat.

Zkuste to bez drátů

V posledních letech se silně rozmohla móda bezdrátových interkomů. Jedná se o jednotku zabudovanou v přilbě, která se bezdrátově spojuje s další jednou nebo více jednotkami v blízkém okolí.

Použít se dá buďto pro komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem, komunikaci mezi motorkáři na více strojích, nebo pro komunikaci jezdce s mobilním telefonem či GPS navigací.

Komunikátor na motorku

Komunikátor se dá také propojit s mobilním telefonem.

Interkomy mohou mít celou řadu dalších funkcí, jako je poslech rádia, MP3 prostřednictvím Bluetooth, automatická regulace hlasitosti, spojení několika jezdců atd. Na našem trhu můžete koupit bezdrátové sady od mnoha výrobců, ceny se pohybují od tří do sedmi tisíc korun.

Klasická vysílačka

Nevýhodou bezdrátových interkomů je dosah, který se pohybuje maximálně okolo 500 metrů. S překážkami v okolí navíc dosah rychle klesá, což může například v terénu nebo v centru města dost komplikovat komunikaci.

Řešením je krátkovlnná vysílačka, která umožňuje komunikovat na vzdálenost několika kilometrů. Navíc dovoluje na jedné frekvenci komunikaci několika desítkám stanic. Při podobné pořizovací ceně jako u bezdrátových sad je to zajímavá alternativa. Nevýhodou je ovšem absence možnosti komunikace s GPS a mobilním telefonem. Vysílačky jsou také nevhodné pro komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem.

Autoři:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Dvoukolová SUV nabírají elektroniku, jako make-up používají bahno

Maximální výkon BMW F850GS zvýšil o desetinu na celkových 95 koní při 8250...

Kdo nemá barevnou TFT přístrojovku, LED denní svícení, elektronický podvozek a kontrolu trakce, ten jako by nebyl!...

Tříkolové motorky zahajují carvingovou revoluci

Konstruktéři slibují podobnou revoluci z pocitu z jízdy, jakou byl přechod na...

Prvním velkým sériovým motocyklem se zdvojeným předním kolem je právě představená velká tříválcová devítistovka Yamaha...

Hipster za 90 tisíc je městský frajírek, ideál pro motorkářský potěr

FB Mondial HPS 125 Hipster

Nomen omen, městský frajírek s pečlivě vyladěným vzhledem a skvělou cenou je skvělé náčiní pro motorkářský potěr. Tomu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.