Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Clarksonův černý den odstartoval konec Top Gearu

aktualizováno 
Kolem vyhozeného moderátora nejpopulárnější motoristické show světa je opět živo. Po pár týdnech klidu přišel Jeremy Clarkson s vysvětlením, které odkazuje na jeho zdravotní stav.

Moderátoři pořadu britské televizní stanice BBC Top Gear James May (zleva), Jeremy Clarkson a Richard Hammond. | foto: AP

„Dva dny před šarvátkou mi doktor natvrdo řekl, že mohu mít rakovinu jazyka, ať jdu hned na kontrolu. Ale nemohl jsem, byli jsme uprostřed natáčení nové série. Top Gear byl vždy na prvním místě, “ uvedl pětapadesátiletý moderátor.

K napadení člena štábu podle něj došlo v nejhorší den, jaký zažil za posledních 27 let, kdy pracoval pro BBC. Práce se nedařila a v kombinaci s nedávnou smrtí matky, možnou rakovinou a neprodlouženou smlouvou přišla na řadu ventilace frustrace pomocí verbálního a fyzického ataku. Později se ukázalo, že je zdravotně v pořádku.

Těsně po incidentu Clarkson nahlas přemýšlel o konci své televizní kariéry. Podle očekávání se však nakonec rozhodl pokračovat a veřejně se nepřímo přihlásil ostatním televizím: „Ztratil jsem svoje dítě, ale měl bych si pořídit další. Nicméně ještě nevím, kdo by měl být druhý rodič a jaké to dítě bude.“

O nabídky se dozajista bát nemusí, zájem už projevila jeho oblíbená Sky TV, masivně expandující internetová televize Netfix nebo bezedné peněženky z Ruska. Z hlediska diváka je v podstatě jedno, kde populární moderátor zakotví. Fanoušci ho budou následovat kamkoliv. Mnohem důležitější bude okruh jeho spolupracovníků. Masivní úspěch Top Gearu nevznikl pouze moderátorským umem Clarksona, který je technicky spíše průměrný, ale díky vynikající práci početného týmu scenáristů, producentů, štábu, a hlavně přirozenou chemií mezi triem Clarkson-May-Hammond. Z motoristického pořadu se tak stal spíše vysokonákladový sitcom plný výborných situačních gagů, nicméně stále dokonale vyvážený, aby uspokojil nadšence do motorismu i obyčejného diváka.

Zopakovat podobný kousek bude pro nového Clarksonova zaměstnavatele velkým oříškem. Pokud se k němu nepřipojí jeho dva moderátorští kolegové, bude to téměř nemožné. Další překážkou může být jeho věk a určitý stereotyp. I samotní skalní fanoušci Top Gearu v poslední době přiznávali, že úroveň nových dílů nepatrně klesala. Nicméně odchod z BBC a pozměněný formát může naopak nalít Clarksonovi novou krev do žil a fungovat skvěle.

Jedno je jasné: příležitost před masivním publikem nová show určitě dostane. Každý z pravidelných fanoušků Top Gearu se podívá.

A co se stane s Top Gearem na BBC? Pořad bude určitě pokračovat dále. Má vybudovanou gigantickou základnu 350 milionů diváků. Jistý odchod Clarksona, Maye a Hammonda tak nemusí být takovou tragédií, jak mnozí soudí. Jednoznačně však musí dojít ke změně současného formátu.

Žádný seriál neustojí náhlé nahrazení všech hvězd, aby poté fungoval na stejném principu. Ředitelka BBC Two Kim Shilinglawová by údajně ráda viděla v pořadu více žen. Může tak dojít na Clarksonova slova, kdy se opřel do producentů, a v čele Top Gearu se tak například objeví „černá muslimská lesbička“ - více zde.

Představa tří distingovaných babiček, sedících na zahradě u odpoledního čaje a diskutujících o novém ferrari také fanoušky rychlých aut moc vzrušovat nebude. Trojice blonďatých modelek diskutujících nad řadicí pákou možná na nějakou dobu zabaví, ale celý díl asi také neutáhne. BBC tak stojí před těžkým úkolem. Může show oživit novým konceptem a tvářemi a v dlouhodobém horizontu získat zhrzené fanoušky zpět, ale nerozvážným krokem také může slepici snášející zlatá vejce useknout hlavu.

Ti, kdo oplakali definitivní konec Top Gearu v současné podobě, se mohou ještě zaradovat. A to přesně třikrát. BBC oznámila, že neodvysílané díly se objeví na obrazovkách do konce roku. „Co se stalo, je vážné a nešťastné, nicméně to neznamená, že by měl Jeremy zákaz se na BBC objevit,“ oznámila ředitelka BBC Two.

Za Clarksona se před vyhazovem postavila petice a postava Stiga z Top Gearu:

Autoři:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Najdete na iDNES.cz