ANALÝZA: Clarksonův černý den odstartoval konec Top Gearu

aktualizováno 
Kolem vyhozeného moderátora nejpopulárnější motoristické show světa je opět živo. Po pár týdnech klidu přišel Jeremy Clarkson s vysvětlením, které odkazuje na jeho zdravotní stav.

Moderátoři pořadu britské televizní stanice BBC Top Gear James May (zleva), Jeremy Clarkson a Richard Hammond. | foto: AP

„Dva dny před šarvátkou mi doktor natvrdo řekl, že mohu mít rakovinu jazyka, ať jdu hned na kontrolu. Ale nemohl jsem, byli jsme uprostřed natáčení nové série. Top Gear byl vždy na prvním místě, “ uvedl pětapadesátiletý moderátor.

K napadení člena štábu podle něj došlo v nejhorší den, jaký zažil za posledních 27 let, kdy pracoval pro BBC. Práce se nedařila a v kombinaci s nedávnou smrtí matky, možnou rakovinou a neprodlouženou smlouvou přišla na řadu ventilace frustrace pomocí verbálního a fyzického ataku. Později se ukázalo, že je zdravotně v pořádku.

Těsně po incidentu Clarkson nahlas přemýšlel o konci své televizní kariéry. Podle očekávání se však nakonec rozhodl pokračovat a veřejně se nepřímo přihlásil ostatním televizím: „Ztratil jsem svoje dítě, ale měl bych si pořídit další. Nicméně ještě nevím, kdo by měl být druhý rodič a jaké to dítě bude.“

O nabídky se dozajista bát nemusí, zájem už projevila jeho oblíbená Sky TV, masivně expandující internetová televize Netfix nebo bezedné peněženky z Ruska. Z hlediska diváka je v podstatě jedno, kde populární moderátor zakotví. Fanoušci ho budou následovat kamkoliv. Mnohem důležitější bude okruh jeho spolupracovníků. Masivní úspěch Top Gearu nevznikl pouze moderátorským umem Clarksona, který je technicky spíše průměrný, ale díky vynikající práci početného týmu scenáristů, producentů, štábu, a hlavně přirozenou chemií mezi triem Clarkson-May-Hammond. Z motoristického pořadu se tak stal spíše vysokonákladový sitcom plný výborných situačních gagů, nicméně stále dokonale vyvážený, aby uspokojil nadšence do motorismu i obyčejného diváka.

Zopakovat podobný kousek bude pro nového Clarksonova zaměstnavatele velkým oříškem. Pokud se k němu nepřipojí jeho dva moderátorští kolegové, bude to téměř nemožné. Další překážkou může být jeho věk a určitý stereotyp. I samotní skalní fanoušci Top Gearu v poslední době přiznávali, že úroveň nových dílů nepatrně klesala. Nicméně odchod z BBC a pozměněný formát může naopak nalít Clarksonovi novou krev do žil a fungovat skvěle.

Jedno je jasné: příležitost před masivním publikem nová show určitě dostane. Každý z pravidelných fanoušků Top Gearu se podívá.

A co se stane s Top Gearem na BBC? Pořad bude určitě pokračovat dále. Má vybudovanou gigantickou základnu 350 milionů diváků. Jistý odchod Clarksona, Maye a Hammonda tak nemusí být takovou tragédií, jak mnozí soudí. Jednoznačně však musí dojít ke změně současného formátu.

Žádný seriál neustojí náhlé nahrazení všech hvězd, aby poté fungoval na stejném principu. Ředitelka BBC Two Kim Shilinglawová by údajně ráda viděla v pořadu více žen. Může tak dojít na Clarksonova slova, kdy se opřel do producentů, a v čele Top Gearu se tak například objeví „černá muslimská lesbička“ - více zde.

Představa tří distingovaných babiček, sedících na zahradě u odpoledního čaje a diskutujících o novém ferrari také fanoušky rychlých aut moc vzrušovat nebude. Trojice blonďatých modelek diskutujících nad řadicí pákou možná na nějakou dobu zabaví, ale celý díl asi také neutáhne. BBC tak stojí před těžkým úkolem. Může show oživit novým konceptem a tvářemi a v dlouhodobém horizontu získat zhrzené fanoušky zpět, ale nerozvážným krokem také může slepici snášející zlatá vejce useknout hlavu.

Ti, kdo oplakali definitivní konec Top Gearu v současné podobě, se mohou ještě zaradovat. A to přesně třikrát. BBC oznámila, že neodvysílané díly se objeví na obrazovkách do konce roku. „Co se stalo, je vážné a nešťastné, nicméně to neznamená, že by měl Jeremy zákaz se na BBC objevit,“ oznámila ředitelka BBC Two.

Za Clarksona se před vyhazovem postavila petice a postava Stiga z Top Gearu:

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...



Najdete na iDNES.cz