Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Clarksonův černý den odstartoval konec Top Gearu

aktualizováno 
Kolem vyhozeného moderátora nejpopulárnější motoristické show světa je opět živo. Po pár týdnech klidu přišel Jeremy Clarkson s vysvětlením, které odkazuje na jeho zdravotní stav.

Moderátoři pořadu britské televizní stanice BBC Top Gear James May (zleva), Jeremy Clarkson a Richard Hammond. | foto: AP

„Dva dny před šarvátkou mi doktor natvrdo řekl, že mohu mít rakovinu jazyka, ať jdu hned na kontrolu. Ale nemohl jsem, byli jsme uprostřed natáčení nové série. Top Gear byl vždy na prvním místě, “ uvedl pětapadesátiletý moderátor.

K napadení člena štábu podle něj došlo v nejhorší den, jaký zažil za posledních 27 let, kdy pracoval pro BBC. Práce se nedařila a v kombinaci s nedávnou smrtí matky, možnou rakovinou a neprodlouženou smlouvou přišla na řadu ventilace frustrace pomocí verbálního a fyzického ataku. Později se ukázalo, že je zdravotně v pořádku.

Těsně po incidentu Clarkson nahlas přemýšlel o konci své televizní kariéry. Podle očekávání se však nakonec rozhodl pokračovat a veřejně se nepřímo přihlásil ostatním televizím: „Ztratil jsem svoje dítě, ale měl bych si pořídit další. Nicméně ještě nevím, kdo by měl být druhý rodič a jaké to dítě bude.“

O nabídky se dozajista bát nemusí, zájem už projevila jeho oblíbená Sky TV, masivně expandující internetová televize Netfix nebo bezedné peněženky z Ruska. Z hlediska diváka je v podstatě jedno, kde populární moderátor zakotví. Fanoušci ho budou následovat kamkoliv. Mnohem důležitější bude okruh jeho spolupracovníků. Masivní úspěch Top Gearu nevznikl pouze moderátorským umem Clarksona, který je technicky spíše průměrný, ale díky vynikající práci početného týmu scenáristů, producentů, štábu, a hlavně přirozenou chemií mezi triem Clarkson-May-Hammond. Z motoristického pořadu se tak stal spíše vysokonákladový sitcom plný výborných situačních gagů, nicméně stále dokonale vyvážený, aby uspokojil nadšence do motorismu i obyčejného diváka.

Zopakovat podobný kousek bude pro nového Clarksonova zaměstnavatele velkým oříškem. Pokud se k němu nepřipojí jeho dva moderátorští kolegové, bude to téměř nemožné. Další překážkou může být jeho věk a určitý stereotyp. I samotní skalní fanoušci Top Gearu v poslední době přiznávali, že úroveň nových dílů nepatrně klesala. Nicméně odchod z BBC a pozměněný formát může naopak nalít Clarksonovi novou krev do žil a fungovat skvěle.

Jedno je jasné: příležitost před masivním publikem nová show určitě dostane. Každý z pravidelných fanoušků Top Gearu se podívá.

A co se stane s Top Gearem na BBC? Pořad bude určitě pokračovat dále. Má vybudovanou gigantickou základnu 350 milionů diváků. Jistý odchod Clarksona, Maye a Hammonda tak nemusí být takovou tragédií, jak mnozí soudí. Jednoznačně však musí dojít ke změně současného formátu.

Žádný seriál neustojí náhlé nahrazení všech hvězd, aby poté fungoval na stejném principu. Ředitelka BBC Two Kim Shilinglawová by údajně ráda viděla v pořadu více žen. Může tak dojít na Clarksonova slova, kdy se opřel do producentů, a v čele Top Gearu se tak například objeví „černá muslimská lesbička“ - více zde.

Představa tří distingovaných babiček, sedících na zahradě u odpoledního čaje a diskutujících o novém ferrari také fanoušky rychlých aut moc vzrušovat nebude. Trojice blonďatých modelek diskutujících nad řadicí pákou možná na nějakou dobu zabaví, ale celý díl asi také neutáhne. BBC tak stojí před těžkým úkolem. Může show oživit novým konceptem a tvářemi a v dlouhodobém horizontu získat zhrzené fanoušky zpět, ale nerozvážným krokem také může slepici snášející zlatá vejce useknout hlavu.

Ti, kdo oplakali definitivní konec Top Gearu v současné podobě, se mohou ještě zaradovat. A to přesně třikrát. BBC oznámila, že neodvysílané díly se objeví na obrazovkách do konce roku. „Co se stalo, je vážné a nešťastné, nicméně to neznamená, že by měl Jeremy zákaz se na BBC objevit,“ oznámila ředitelka BBC Two.

Za Clarksona se před vyhazovem postavila petice a postava Stiga z Top Gearu:

Autoři:




Nejčtenější

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.