Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ještě nepřezouvejte. Policisté loví řidiče na letních gumách, v 15 stupních

  13:00aktualizováno  14:06
Nenechte se zmást jarním počasím, na autě ještě nechte zimní gumy. Na úseky dálnic vymezené značkou se sněhovou vločkou můžete vyjet na letních pneumatikách až za dva týdny, jinak riskujete pokutu.

Značka zimní výbava na dálnici D1 | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Řidiči už vybírají letní obutí (Čerstvý test letních pneumatik čtěte ZDE), teploty se šplhají vysoko nad deset stupňů a ti nejaktivnější už na "letňáky " přezuli. Na dálnicích ale modré značky s vločkou ještě stále jsou. Podle zákona musí na takto vymezených úsecích řidiči jezdit na zimních pneumatikách od začátku listopadu do konce března.

V neděli lovili policisté na D1. "Odchytávali na výjezdu z dálniční benzinky na Vysočině," popisuje jeden z řidičů, kteří se začínajícím jarem už přezuli. "Ve tři odpoledne mě na zastavili uniformovaní policisté v modré octavii. Byli čtyři a odchytávali auta s letňáky," doplňuje motorista, který vyvázl s pětisetkorunovým napomenutím.

"Vyrazil jsem v tričku s krátkým rukávem a dálnice byla úplně suchá. Policista říkal, že to mají nařízené. Nad ránem prý bývá na některých místech námraza." A na závěr ještě policista přidal radu: "Lístek za pokutu si dobře schovejte, je nás tu na dálnici víc."

"Povinnost jezdit na zimních je do konce března, policisté se na to zaměřují v rámci běžných kontrol," vysvětluje Martin Zadražil z oddělení dálniční policie ve Velkém Beranově. "Za slunného dne řidič dostane pokutu také," varuje.

Zimní gumy jsou na D1 povinné od 66. kilometru u Lokte po 162. kilometr u Velké Bíteše. Celoplošný lov na řidiče na letních gumách podle mluvčí policie nebude: "Policisté by měli při kontrolách přihlížet k možným bezpečnostním rizikům," říká Veronika Benediktová z policejního prezidia. Celoplošné akce prezidium nevyhlašuje. "Záleží na jednotlivých odděleních, na co se při svých akcích zaměří."

Zimní gumy budou povinné všude

Ministerstvo dopravy navrhuje, aby zimní pneumatiky byly povinné od začátku listopadu do konce března na celém území republiky. Povinné zimní obutí by chtělo mít už od příští zimy. Podle návrhu by řidiči museli mít zimní gumy vždy, když je na silnici sníh nebo led nebo když bude před sněhovými přeháňkami nebo námrazou varovat předpověď počasí. Kdo vyjede na letních gumách, tomu hrozí jeden trestný bod a pokuta až dva tisíce korun.

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má víc zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky.

"Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek," vysvětluje Robert Koutný, generální ředitel českého zastoupení pneumatikářské firmy Bridgestone. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit při teplotách pod 7° C."

Zvýšený zájem o letní přezouvání hlásí s jarním počasím už i servisy. "Během posledního týdne jsme zaznamenali velký nárůst prodejů letních pneumatik i servisních objednávek po celé České republice. Hlavní nápor zákazníků čekáme do 14 dnů," říká Petr Cerovský, manažer sítě servisů Halfords.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.