Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ještěrka zařadí sedmičku a bude nejrychlejší na světě

  12:31aktualizováno  12:31
Ambiciózní americká firma Shelby Super Cars připravila svůj druhý sporťák a pojmenovala ho po docela velké novozélandské ještěrce Tuataře. Sedmilitrový přeplňovaný motor má závratný výkon 1 350 koní, s kterým se tuatara pokusí pro značku zpět získat titul nejrychlejšího auta planety.

SSC Tuatara - zadní část | foto: Shelby Super Cars

Pokud vás zaujalo jméno Shelby v názvu firmy a za Tuatarou čekáte invenci legendárního Carrolla Shelbyho, nechali jste se nachytat. Firma Shelby Super Cars nemá se slavným Carrollem Shelbym nic společného, jen majitel Jarod má se slavným konstruktérem stejné příjmení. Firma nepůsobí na trhu dlouho, přesto se již stihla zapsat do povědomí sporťákem SSC Aero, který chvíli držel primát nejrychlejšího sériově vyráběného auta světa. Titul si ale před rokem stáhl zpět pod svá křídla koncern VW, když jeho Bugatti Veyron uhánělo 415 km/h.

Shelby se však se ztrátou titulu nejrychlejšího auta nechce smířit a připravil zcela nové auto s exotickým jménem Tuatara. Novozélandská ještěrka, po které se auto jmenuje, je poměrně velká, samec může mít až jeden kilogram. Stejnojmenné auto chce naopak patřit mezi nejlehčí, a proto bude výrobce při stavbě v maximální míře používat uhlíkové kompozity (karoserie i podvozek). Zajímavostí je pak použití jednodílných celokarbonových kol od společnosti Carbon Revolution, které mají poloviční hmotnost oproti běžným hliníkovým ráfkům.

SSC Tuatara - předek
SSC Tuatara - zadní část

Design Tuatary je podle prvních uvolněných snímků rozhodně povedený. Poměrně jednoduché linie, výrazně agresivní vzhled a čistý design rozhodně patří mezi to lepší, co jsme zvyklí od malovýrobců supersportů vídat. Kabina tvoří na pontonu jednodílnou kapku, která se směrem dozadu výrazně zužuje. Nepřehlédnutelné je zakončení auta s nízko umístěnou dvojicí výfuků. Za pozornost stojí i mnohé detaily, jako jsou průduchy na karoserii nebo dvě křidélka místo běžného zadního spojleru přes celou šířku auta. Celkově auto připomíná stíhačku a jistě to byl i záměr designéra.

Oproti předchozímu modelu SSC Aero je design tuatary dotaženější a vyspělejší, inspirace starším sourozencem je ale nepřehlédnutelná. Podobné jsou pak i vnitřnosti obou aut. Pod kapotou trůní hliníkový vidlicový osmiválec s objemem sedm litrů. Motor je vlastní konstrukce a má přeplňování dvojicí turbodmychadel.

V tuataře bude motor dávat ohromující výkon okolo 1 350 koní (téměř 1 000 kW), v modelu SSC Aero byl výkon motoru o trochu nižší - 1 287 koní. Hmotnost novinky výrobce neuvádí, ale původní model vážil jen 1 280 kilogramů, což v jeho případě představuje poměr hmotnosti a výkonu skvělý 1 kůň na 1 kilogram. Novinka by pak neměla být těžší. O přenos výkonu na zadní kola se v základní výbavě postará sedmistupňová manuální převodovka, za příplatek bude k mání i sedmistupňový dvojspojkový automat.

SSC Tuatara - boční pohled

První model Shelby Super Cars SSC Aero byl od roku 2007 držitelem světového rychlostního rekordu sériových vozů. Auto při něm dosáhlo rychlosti necelých 412 km/h. Jenže loni v létě si primát vzalo Bugatti, které uhánělo pod dohledem komisařů ještě o tři kilometry rychleji. Veyron s rychlostí 415 km/h je nyní platným držitelem rekordu. Nová tuatara by si ale měla titul převzít zpět pro malou americkou firmu. Ovšem kdy se tak stane, je zatím ve hvězdách.

Výroba auta by měla začít ještě letos. Cenu výrobce zatím neuvádí, předchozí model SSC Aero se prodával za zhruba 750 000 dolarů, což je v přepočtu asi 13 milionů korun. Podle dostupných informací ale byly s dodávkami problémy a po světě jezdí jen několik těchto supersportů.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.