Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdí, až tuhne krev v žilách. Jsou mu čtyři

aktualizováno 
Na otázku, kolik mu je let, schová palec do dlaně a ukáže zbylé prsty. Za volantem super rychlé motokáry to už ale v žádném případě malý chlapec není. Na závodním okruhu se prohání neuvěřitelnou rychlostí a všem okolo tuhne krev v žilách.

Jan Maleček - Čtyřletý Jan Maleček jezdí od 34 měsíců na motokárách. Chce se stát závodníkem Formule 1. | foto: Radek DuchoňMF DNES

A o kom je řeč? O čtyřletém Honzíku Malečkovi z Královského Poříčí u Sokolova. Svými výkony ovšem neudivuje jen nyní.

Jan Maleček

V supermoderní káře sedí od svých čtyřiatřiceti měsíců a totéž číslo, 34, nosí i jeho motokára. Honzík má o svých plánech do budoucna jasno.

"Baví mě závodit a chci být automobilovým závodníkem a závodit ve formuli 1," říká čtyřletý předškolák. Má pro to všechny předpoklady, je dravý, rychlý a zároveň má podle rodičů neuvěřitelný cit pro fair play.

A čí to byl nápad, začít jezdit právě v motokáře?

"Když byl malému rok, koupili jsme mu elektrickou tříkolovou motorku," říká otec Honzíka. "Ještě mu nebyly dva roky a posadil se na motorovou čtyřkolku. Před jeho třetími narozeninami byl s babičkou na dovolené a my jsme se byli s manželkou svézt na motokárách v Chebu. Řekli jsme si, že by to mohlo malého bavit," vzpomíná otec.

Koupenou motokáru ale bylo nutné předělat. Byla moc velká.

"Jaroslav Moulis mu ji předělal. Bez něj by to všechno nešlo, patří mu obrovský dík. Akorát byla legrace, že malého nikdy neviděl. Chodil tedy po Chebu a půjčoval si cizí děti a měřil jim třeba nohy. Doslova na koleně ji předělal na míru. Pak jsme motokáru posadili na pneumatiky a řekl jsem malému. Přidej plyn. Přidal. Zabrzdi. Zabrzdil. Tak jsme ho sundali a odjel," přibližuje otec první metry v motokáře.

Malý Jan má v Chebu, kam pravidelně jezdí na okruh se svou sestrou a rodiči, tréninkovou káru. Tu závodní má naleštěnou doma v garáži. Závodit naplno bude moci až v sedmi letech.

"To je věk, odkdy může oficiálně jezdit mistrovství. Navíc se staví u Chebu nová závodní trať, což je obrovská výhoda," uvedl Honzíkův táta.

Nový okruh bude u známé křižovatky Ypsilonky u silnice R6 v Potočišti nedaleko Chebu. Víceúčelový sportovní areál ponese název Kartaréna Ypsilonka.

Při jízdě jsou důležité ochranné pomůcky. Jde třeba o homologovanou kombinézu, přilbu, chránič žeber, límec na krční páteř, boty a podobně. Vše vyjde asi na tisíc eur.

Jan Maleček

"Není vůbec jednoduché vysoce kvalitní věci sehnat. Zvlášť když byl doopravdy prcek. U přilby jde kromě bezpečnosti hlavně o váhu. Nyní sháníme přilbu za padesát tisíc korun. Je to hodně, ale za zdraví syna to stojí. Závodní boty se dělají od čísla 28. On měl číslo 23. V Itálii jsme si je nechali šít na míru," upřesnil otec.

Rodiče měli o syna samozřejmě strach. Vždyť kára to dokáže rozpálit na 130 km/h. "Na začátku jsem si říkala: 'Teď se tady přerazí.' Nyní už je to ale lepší. Také si vzpomínám, jak v začátcích koukal skrz volant. Tenkrát měl ještě kulatý," uvedla Honzíkova maminka.

Malý závodník má i neuvěřitelný smysl pro férové závodění. "Když někdo před ním dostane smyk a vyjede z dráhy, malej na něj počká. Není to pro něj férové předjetí," shodují se rodiče.

A na kolik korun přijde taková závodní motokára určená pro závodníky kolem sedmi let? Na 130 tisíc korun. Je brzděná kotoučovou brzdou vzadu a je jednorychlostní. "Je to osmdesátka. Točí čtrnáct tisíc otáček. Zajímavostí je, že třeba motor se po sezoně musí vyměnit. Přijde na téměř padesát tisíc korun. Pneumatiky vyjdou na pět tisíc. Když mu je v sobotu ráno nasadím, tak je pak v neděli večer vyhazuji," říká tatínek budoucího šampiona.

Jan Maleček

Malý Jan bude prvním závodníkem v rodině. Otec se kdysi pokoušel o motokros, ale podle jeho slov nešlo o nic extra. Nyní ovšem jezdí celá rodina. Otec má káru, Honzík, jeho sestra také a někdy se sveze i matka. Navíc u domu jezdí na čtyřkolkách na pronajatém pozemku.

Jezdí trénovat i nedaleko do Německa a plánují výlet do areálu jednoho z nejslavnějších pilotů formule 1 Michaela Schumachera. "Půjčíme si káru a zajezdíme si. Už se těšíme," řekl malý Honzík.

Otec nakonec dodal, že nebudou s rodinou nic "lámat přes koleno", a když Honzíka chytnou holky a "vykašle" se na sport, nebude se dát nic dělat.

Jan Maleček

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Najdete na iDNES.cz