Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdí, až tuhne krev v žilách. Jsou mu čtyři

aktualizováno 
Na otázku, kolik mu je let, schová palec do dlaně a ukáže zbylé prsty. Za volantem super rychlé motokáry to už ale v žádném případě malý chlapec není. Na závodním okruhu se prohání neuvěřitelnou rychlostí a všem okolo tuhne krev v žilách.

Jan Maleček - Čtyřletý Jan Maleček jezdí od 34 měsíců na motokárách. Chce se stát závodníkem Formule 1. | foto: Radek DuchoňMF DNES

A o kom je řeč? O čtyřletém Honzíku Malečkovi z Královského Poříčí u Sokolova. Svými výkony ovšem neudivuje jen nyní.

Jan Maleček

V supermoderní káře sedí od svých čtyřiatřiceti měsíců a totéž číslo, 34, nosí i jeho motokára. Honzík má o svých plánech do budoucna jasno.

"Baví mě závodit a chci být automobilovým závodníkem a závodit ve formuli 1," říká čtyřletý předškolák. Má pro to všechny předpoklady, je dravý, rychlý a zároveň má podle rodičů neuvěřitelný cit pro fair play.

A čí to byl nápad, začít jezdit právě v motokáře?

"Když byl malému rok, koupili jsme mu elektrickou tříkolovou motorku," říká otec Honzíka. "Ještě mu nebyly dva roky a posadil se na motorovou čtyřkolku. Před jeho třetími narozeninami byl s babičkou na dovolené a my jsme se byli s manželkou svézt na motokárách v Chebu. Řekli jsme si, že by to mohlo malého bavit," vzpomíná otec.

Koupenou motokáru ale bylo nutné předělat. Byla moc velká.

"Jaroslav Moulis mu ji předělal. Bez něj by to všechno nešlo, patří mu obrovský dík. Akorát byla legrace, že malého nikdy neviděl. Chodil tedy po Chebu a půjčoval si cizí děti a měřil jim třeba nohy. Doslova na koleně ji předělal na míru. Pak jsme motokáru posadili na pneumatiky a řekl jsem malému. Přidej plyn. Přidal. Zabrzdi. Zabrzdil. Tak jsme ho sundali a odjel," přibližuje otec první metry v motokáře.

Malý Jan má v Chebu, kam pravidelně jezdí na okruh se svou sestrou a rodiči, tréninkovou káru. Tu závodní má naleštěnou doma v garáži. Závodit naplno bude moci až v sedmi letech.

"To je věk, odkdy může oficiálně jezdit mistrovství. Navíc se staví u Chebu nová závodní trať, což je obrovská výhoda," uvedl Honzíkův táta.

Nový okruh bude u známé křižovatky Ypsilonky u silnice R6 v Potočišti nedaleko Chebu. Víceúčelový sportovní areál ponese název Kartaréna Ypsilonka.

Při jízdě jsou důležité ochranné pomůcky. Jde třeba o homologovanou kombinézu, přilbu, chránič žeber, límec na krční páteř, boty a podobně. Vše vyjde asi na tisíc eur.

Jan Maleček

"Není vůbec jednoduché vysoce kvalitní věci sehnat. Zvlášť když byl doopravdy prcek. U přilby jde kromě bezpečnosti hlavně o váhu. Nyní sháníme přilbu za padesát tisíc korun. Je to hodně, ale za zdraví syna to stojí. Závodní boty se dělají od čísla 28. On měl číslo 23. V Itálii jsme si je nechali šít na míru," upřesnil otec.

Rodiče měli o syna samozřejmě strach. Vždyť kára to dokáže rozpálit na 130 km/h. "Na začátku jsem si říkala: 'Teď se tady přerazí.' Nyní už je to ale lepší. Také si vzpomínám, jak v začátcích koukal skrz volant. Tenkrát měl ještě kulatý," uvedla Honzíkova maminka.

Malý závodník má i neuvěřitelný smysl pro férové závodění. "Když někdo před ním dostane smyk a vyjede z dráhy, malej na něj počká. Není to pro něj férové předjetí," shodují se rodiče.

A na kolik korun přijde taková závodní motokára určená pro závodníky kolem sedmi let? Na 130 tisíc korun. Je brzděná kotoučovou brzdou vzadu a je jednorychlostní. "Je to osmdesátka. Točí čtrnáct tisíc otáček. Zajímavostí je, že třeba motor se po sezoně musí vyměnit. Přijde na téměř padesát tisíc korun. Pneumatiky vyjdou na pět tisíc. Když mu je v sobotu ráno nasadím, tak je pak v neděli večer vyhazuji," říká tatínek budoucího šampiona.

Jan Maleček

Malý Jan bude prvním závodníkem v rodině. Otec se kdysi pokoušel o motokros, ale podle jeho slov nešlo o nic extra. Nyní ovšem jezdí celá rodina. Otec má káru, Honzík, jeho sestra také a někdy se sveze i matka. Navíc u domu jezdí na čtyřkolkách na pronajatém pozemku.

Jezdí trénovat i nedaleko do Německa a plánují výlet do areálu jednoho z nejslavnějších pilotů formule 1 Michaela Schumachera. "Půjčíme si káru a zajezdíme si. Už se těšíme," řekl malý Honzík.

Otec nakonec dodal, že nebudou s rodinou nic "lámat přes koleno", a když Honzíka chytnou holky a "vykašle" se na sport, nebude se dát nic dělat.

Jan Maleček

Autoři:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.