Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdím taxi. Ale chci vrtulník!

  15:52aktualizováno  15:52
Zpěvák a televizní bavič Štefan Margita na otázku, čím jezdí, může odpovídat hodiny a hodiny, přičemž automobilové zkušenosti má ze všech světových kontinentů. Na otázku, jaký je sám řidič, však s milým úsměvem odvětí: "Vždyť já nikdy neměl řidičský průkaz..."

Jak jste tedy přišel k tak bohatým zkušenostem ze silnic nejen evropských?
Vždy jen jako spolujezdec. Hodně toho najezdím taxíky nebo smluvní přepravou. Nerad jezdím autem.

To proto, že se střídají řidiči, nebo proto, že už jste v dopravních zácpách světových metropolí ztratil tolik času?
Já se vždycky v autě bojím.

Vedl vás k tomu nějaký osobní nepěkný zážitek? Havárie?
Mám dva ošklivé zážitky a spoustu nepěkných. Havárii jsem zažil v taxíku v centru města, když bezprostředně před auto skočil chodec. Taxikář to ubrzdil, ale škodovka za námi už ne. Narazila do nás a pak ujela! Ještě pár týdnů poté jsem měl problémy s páteří a už dlouho na tom se zády nejsem nejlépe.

Myslíte, že ten řidič, který ujel, byl jenom vyděšený začátečník, nebo spíš protřelý pirát?
Nevím. Ale vzpomínám si na jednoho piráta, který mne kdysi, ještě před revolucí, vezl volhou České televize z Ostravy do Prahy. Dálnice skoro nebyla - a on to ujel za dvě a tři čtvrtě hodiny. To bylo prostě strašné!

To jste ho nějak neumírnil?
Právě že ano. V Praze mi potom řekl, že jede rovnou zpátky do Ostravy, ale teď že to vezme beze mne rychleji, takže za dvě hodiny tam prý bude. No to bylo hrozné...

Kteří šoféři na světě jsou vám bližší než Češi?
Já se bojím v autě všude na světě. Podívejte se třeba na Italy nebo Francouze - prakticky ignorují červenou, jezdí, jak chtějí, ale když havarují, tak jde spíš jenom o plechy.

Když nemáte rád auta, nechcete uvažovat třeba o městské cyklistice? Ve státech Beneluxu je to velmi zažité.
Ne. Já nechápu ty šílence, kteří se městem prodírají na kolech. A zvlášť ty, kteří v noci jedou na neosvětleném bicyklu. To jsou stejní hazardéři jako třeba motorkáři.

Motorky také nemáte rád? Už vás někdo svezl?
Ne! Já neznám ve svém okolí člověka, který má motorku a neměl alespoň jednu havárii. Neznám!

A vzpomenete si alespoň na jednu milou chvíli v autě?
Jednou jsem strašně pozdě vyjel z domova do divadla a zrovna byla zácpa. Poprosil jsem taxikáře, ať to nějak projede, a on řekl, že případně budu platit pokutu já. A tak jsme jeli a chytili nás policisté. Já jsem jim vysvětlil, že skutečně za pár minut mám zpívat v Národním divadle, a oni skočili do auta a s majákem nás protáhli až k divadlu. Dodnes jsem jim za to vděčný.

To jste se vezl jako státník. To by vám vyhovovalo?
Měl jsem při tom přednostním průjezdu Prahou dobrý pocit ne proto, že bych se cítil jako nějaký velký šéf. Mně se strašně líbilo, jak najednou šlo hladce to, co dříve trvalo třeba i půlhodinu.

Jinde se cestuje přes město ještě problematičtěji...
Japonsko bývá v tomhle ohledu horší. Vzpomínám si, že když jsme v taxíku konečně opustili věčně ucpané ulice a vyjeli na dálnici, řidiči začal zvonit poplašný zvonek, který upozorňuje, že byla překročena "bezpečná" devadesátka. Já mu říkal, ať to vypne. Ale on tvrdil, že to nejde. Tak jsme s tím řvoucím zvonkem jeli hodinu a půl...!

A jaké to je, když vás veze manželka, Hana Zagorová?
Ona jezdí hrozně opatrně. Pořád dává velký pozor, co dělá její okolí. Ale moc nerada couvá a parkuje. Myslím, že to moc neumí. Teď k narozeninám dostala nový vůz: Nissan Primera.

Kam povede vaše první cesta s novým vozem?
Do garáže.

Nezlomí se přece jenom váš odpor k automobilismu a neuděláte si řidičský průkaz?
Nemám zájem. Vůbec mě to nezajímá. Já - kdybych měl čas bych si moc rád udělal spíš pilotní kurz.

Sníte o akrobacii nebo o plachtění?
Sním o pilotování těch velkých dopravních letadel. Třeba takové JumboJet nebo ty veliké Boeingy 737 a 777. Jednou jsem byl v kabině pilotů při přistání, to je taková paráda... Když je mlha, tak oni zapnou autopilota a ono to přistane samo.

Než byste si udělal pilotní průkaz na takové letadlo, možná ty aeroplány skutečně začnou létat úplně automaticky, samy, bez pilotů. To byste se učil zbytečně...
Tak bych dělal třeba navigátora.

A v autě také sledujete přístroje?
Ano, hlavně tachometr. Nedávno mi úplně učarovala satelitní navigace do auta.

Podle toho, co jste zatím řekl, byste nejraději létal i do divadla letadlem.
Třeba do Národního divadla to mám kousek, tam by mi stačila helikoptéra. Vůbec nejraději ze všeho bych létal jenom vrtulníkem. Už žádná auta.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.