Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdíte málo? Nekupujte auto, podělte se s ostatními

aktualizováno 
Zapamatujte si anglický výraz carsharing. V češtině znamená sdílení aut a velká evropská města se jím zkouší bránit před dopravním kolapsem.

Funguje na následujícím principu. Řidič se zaregistruje u organizace, která vlastní auta různých velikostí od minivozů po kombíky nebo SUV.

Měsíčně pak většinou platí paušální poplatek a kdykoliv potřebuje auto, telefonem nebo internetem si ho objedná. Pak si jej vyzvedne na jednom z parkovišť, které firma provozuje a které má zájemce o vůz nejblíže.

Na účet mu naskakují další poplatky za ujeté kilometry a dobu použití auta. Jednou měsíčně zaplatí. Auto je možné vrátit i na jiném stanovišti. Aby byl provoz aut plynulý, musí řidič dopředu nahlásit, kdy vůz hodlá vrátit.

Carsharing je vlastně trochu jinou půjčovnou aut. Podle zkušeností z Německa, Holandska nebo Švýcarska se vyplatí hlavně těm, kdo auto potřebují vždy maximálně na několik hodin denně a ročně neujedou více než 10 až 15 tisíc kilometrů.

V opačném případě je levnější auto vlastnit nebo být stálým zákazníkem v běžné půjčovně. Německé sdružení carsharingových firem uvádí, že roční úspora představuje pro řidiče až 2500 eur (71 tisíc korun).

"Přemýšlíme jak carsharing podpořit, jsme ale ještě na začátku,“ říká pražský radní za ekologii Petr Štěpánek. Carsharing s podporou magistrátu se tak nejdřív rozjede letos na podzim nebo příští rok. "Už se u nás ohlásily dvě firmy, které o provozování sdílení aut přemýšlejí,“ tvrdí Štěpánek.

Radnice velkých měst sdílení aut podporují kvůli parkovacím místům. Lidé zapojení do sdílení aut nemají svůj vůz zaparkovaný před domem.

Výhodou je i skutečnost, že auta v carsharingu se rychleji ojedou, a vozový park se neustále obměňuje. Ubývá tak zastaralých, neekologických a méně bezpečných vozů.

V Německu v současné době sdílení aut využívá asi 90 tisíc lidí ve 250 městech po celé zemi. Mnohem menší Švýcarsko uvádí 70 tisíc uživatelů carsharingu a tisíc stanovišť pro vyzvednutí a vracení auta.

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že sdílení aut bývá zajímavé i pro firmy. "Carsharing také v řadě měst funguje jako doplněk k systému veřejné dopravy, a proto jej dnes již některé dopravní podniky nabízejí jako službu k předplatnému jízdnému,“ uvádí Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku, který v Praze pomáhá s přípravou podmínek pro sdílení aut. Například železniční společnosti nabízejí stanoviště pro sdílení aut u nádraží.

Stejně jako při půjčení auta v půjčovně odpadá při carsharingu péče o vůz. Servis, mytí, pojištění i tankování vozu zabezpečuje firma, která systém provozuje.

Car-sharing = sdílení aut

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.