Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiné, ale přesto stejné: golf, A3, leon, octavia

  11:54aktualizováno  4. dubna 10:50
Na slovo "platforma" lze narazit velmi často. Zpravidla ještě v sousedství s přívlastkem "společná". Co to znamená? Jednoduše řečeno jen to, že automobilky pro zlevnění výroby stavějí dnes různá auta na společném podvozkovém základě. Možnost podívat se na auta z podhledu není častá. Odhalí například, v čem je přednost škodovek.

Podvozek, auto - Auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. | foto: DaimlerChrysler

Není nic nového, že Japonci se paktují s Francouzi při vývoji a využití motorů a že Italové prodávají své motory Američanům.

Ale auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. Průkopníkem tohoto nápadu byl koncern VW.

David Liška, vedoucí divize Volkswagen - osobní vozy společnosti Import Volkswagen Group, k tomu zasvěceně říká: "Pravda je, že jsme asi byli první s tímto nápadem, ale záhy výhody tohoto řešení pochopili i u dalších automobilových koncernů. A proč to vzniklo? Vlastně proto, že jak se koncern postupně rozšiřoval o další značky, tedy Audi, Seat a Škoda, nutnost racionalizace výroby se přímo nabídla." Takže z nouze ctnost? "Spíš bych řekl chytrost," usmívá se Liška.

Ekonomika rozhoduje
Trend je v současnosti jasný: ti, kdo chtějí v současné tvrdé konkurenci přežít, musí na tuto hru přistoupit. Pro PSA (Citroën + Peugeot), Fiat s Lancií, Ford, Opel, Renault, ale možná překvapivě i pro takové značky jako BMW či dokonce Porsche je to nyní samozřejmost. Na společném základě tak jsou postavené karoserie různého vzhledu i rozměrů.

Technikům zbývá jediné: doladit mechanické díly (především pérování a tlumiče) tak, aby vyhověly rozdílným hmotnostem i vybavení jednotlivých automobilů. Díky možnostem výpočetní techniky není problém upravit charakteristiku podvozků jednotlivých modelů. Takže na jedné platformě může jezdit sedan vyloženě rodinného komfortního rázu stejně jako dravé sportovně pojaté kupé.

Kolik je možností
"Ovšem ono to není tak jednoduché, jak se to na první pohled zdá," upozorňuje David Liška. "Přesnější vyjádření společné platformy je, že se jedná o umně poskládaný soubor více či méně stejných prvků-modulů. Proto se dnes spíš už používá pojem modulární řešení.

Klasickým příkladem je třeba vztah modelu VW Passat předchozí generace a modelu Škoda Superb. I když pohled "pod sukně" prozradí, že mají společný základ, určitě nelze říci, že jde o jedno auto."

A kolik takových aut, která se vylíhla v jednom hnízdě, tedy se společnou platformou, může být? Bez problémů třeba deset. Nevěříte? Pak počítejte jeden konkrétní příklad: Škoda Octavia (+ kombi), Volkswagen Golf, ale také Golf+, Jetta, Touran i nové kupé/kabriolet Eos, AUDI A3, SEAT Altea, Leon, Toledo… Všechny tyto vozy mají společný základ.

Porovnáte-li bedlivě novou Škodu Octavia s VW Golf, AUDI A3 a Seatem Leon odspodu, poznáte, že se liší jen minimálně  

Volkswagen Golf

Toto je základ, ze kterého čerpá více než deset dalších modelů celého koncernu

Audi A3

Drobné žebrování slouží lepšímu chlazení olejové vany motoru a zvláštností je i rozdvojené výfukové potrubí

Seat Leon

Španělé raději vybavují svůj autombil rozměrnějším krycím plastovým krytem pod motorem proti poškození

Škoda Octavia

Tady je tajemství škodovek: citelně větší přesah za zadní nápravou a jinak uložená rezerva hlásí větší kufr

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.