Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiné, ale přesto stejné: golf, A3, leon, octavia

  11:54aktualizováno  4. dubna 10:50
Na slovo "platforma" lze narazit velmi často. Zpravidla ještě v sousedství s přívlastkem "společná". Co to znamená? Jednoduše řečeno jen to, že automobilky pro zlevnění výroby stavějí dnes různá auta na společném podvozkovém základě. Možnost podívat se na auta z podhledu není častá. Odhalí například, v čem je přednost škodovek.

Podvozek, auto - Auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. | foto: DaimlerChrysler

Není nic nového, že Japonci se paktují s Francouzi při vývoji a využití motorů a že Italové prodávají své motory Američanům.

Ale auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. Průkopníkem tohoto nápadu byl koncern VW.

David Liška, vedoucí divize Volkswagen - osobní vozy společnosti Import Volkswagen Group, k tomu zasvěceně říká: "Pravda je, že jsme asi byli první s tímto nápadem, ale záhy výhody tohoto řešení pochopili i u dalších automobilových koncernů. A proč to vzniklo? Vlastně proto, že jak se koncern postupně rozšiřoval o další značky, tedy Audi, Seat a Škoda, nutnost racionalizace výroby se přímo nabídla." Takže z nouze ctnost? "Spíš bych řekl chytrost," usmívá se Liška.

Ekonomika rozhoduje
Trend je v současnosti jasný: ti, kdo chtějí v současné tvrdé konkurenci přežít, musí na tuto hru přistoupit. Pro PSA (Citroën + Peugeot), Fiat s Lancií, Ford, Opel, Renault, ale možná překvapivě i pro takové značky jako BMW či dokonce Porsche je to nyní samozřejmost. Na společném základě tak jsou postavené karoserie různého vzhledu i rozměrů.

Technikům zbývá jediné: doladit mechanické díly (především pérování a tlumiče) tak, aby vyhověly rozdílným hmotnostem i vybavení jednotlivých automobilů. Díky možnostem výpočetní techniky není problém upravit charakteristiku podvozků jednotlivých modelů. Takže na jedné platformě může jezdit sedan vyloženě rodinného komfortního rázu stejně jako dravé sportovně pojaté kupé.

Kolik je možností
"Ovšem ono to není tak jednoduché, jak se to na první pohled zdá," upozorňuje David Liška. "Přesnější vyjádření společné platformy je, že se jedná o umně poskládaný soubor více či méně stejných prvků-modulů. Proto se dnes spíš už používá pojem modulární řešení.

Klasickým příkladem je třeba vztah modelu VW Passat předchozí generace a modelu Škoda Superb. I když pohled "pod sukně" prozradí, že mají společný základ, určitě nelze říci, že jde o jedno auto."

A kolik takových aut, která se vylíhla v jednom hnízdě, tedy se společnou platformou, může být? Bez problémů třeba deset. Nevěříte? Pak počítejte jeden konkrétní příklad: Škoda Octavia (+ kombi), Volkswagen Golf, ale také Golf+, Jetta, Touran i nové kupé/kabriolet Eos, AUDI A3, SEAT Altea, Leon, Toledo… Všechny tyto vozy mají společný základ.

Porovnáte-li bedlivě novou Škodu Octavia s VW Golf, AUDI A3 a Seatem Leon odspodu, poznáte, že se liší jen minimálně  

Volkswagen Golf

Toto je základ, ze kterého čerpá více než deset dalších modelů celého koncernu

Audi A3

Drobné žebrování slouží lepšímu chlazení olejové vany motoru a zvláštností je i rozdvojené výfukové potrubí

Seat Leon

Španělé raději vybavují svůj autombil rozměrnějším krycím plastovým krytem pod motorem proti poškození

Škoda Octavia

Tady je tajemství škodovek: citelně větší přesah za zadní nápravou a jinak uložená rezerva hlásí větší kufr

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz