Podvozek, auto

Podvozek, auto - Auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. | foto: DaimlerChrysler

Jiné, ale přesto stejné: golf, A3, leon, octavia

  • 177
Na slovo "platforma" lze narazit velmi často. Zpravidla ještě v sousedství s přívlastkem "společná". Co to znamená? Jednoduše řečeno jen to, že automobilky pro zlevnění výroby stavějí dnes různá auta na společném podvozkovém základě. Možnost podívat se na auta z podhledu není častá. Odhalí například, v čem je přednost škodovek.

Není nic nového, že Japonci se paktují s Francouzi při vývoji a využití motorů a že Italové prodávají své motory Američanům.

Ale auta různých výrobců mají dnes už společné mnohem víc. Mnohdy stejnou podlahu, která tvoří základ samonosného skeletu s nápravami včetně brzd, pérování a tlumičů, ale i řízení, kola, motory s převodovkami. Tedy vlastně vše, co není moc vidět. Průkopníkem tohoto nápadu byl koncern VW.

David Liška, vedoucí divize Volkswagen - osobní vozy společnosti Import Volkswagen Group, k tomu zasvěceně říká: "Pravda je, že jsme asi byli první s tímto nápadem, ale záhy výhody tohoto řešení pochopili i u dalších automobilových koncernů. A proč to vzniklo? Vlastně proto, že jak se koncern postupně rozšiřoval o další značky, tedy Audi, Seat a Škoda, nutnost racionalizace výroby se přímo nabídla." Takže z nouze ctnost? "Spíš bych řekl chytrost," usmívá se Liška.

Ekonomika rozhoduje
Trend je v současnosti jasný: ti, kdo chtějí v současné tvrdé konkurenci přežít, musí na tuto hru přistoupit. Pro PSA (Citroën + Peugeot), Fiat s Lancií, Ford, Opel, Renault, ale možná překvapivě i pro takové značky jako BMW či dokonce Porsche je to nyní samozřejmost. Na společném základě tak jsou postavené karoserie různého vzhledu i rozměrů.

Technikům zbývá jediné: doladit mechanické díly (především pérování a tlumiče) tak, aby vyhověly rozdílným hmotnostem i vybavení jednotlivých automobilů. Díky možnostem výpočetní techniky není problém upravit charakteristiku podvozků jednotlivých modelů. Takže na jedné platformě může jezdit sedan vyloženě rodinného komfortního rázu stejně jako dravé sportovně pojaté kupé.

Kolik je možností
"Ovšem ono to není tak jednoduché, jak se to na první pohled zdá," upozorňuje David Liška. "Přesnější vyjádření společné platformy je, že se jedná o umně poskládaný soubor více či méně stejných prvků-modulů. Proto se dnes spíš už používá pojem modulární řešení.

Klasickým příkladem je třeba vztah modelu VW Passat předchozí generace a modelu Škoda Superb. I když pohled "pod sukně" prozradí, že mají společný základ, určitě nelze říci, že jde o jedno auto."

A kolik takových aut, která se vylíhla v jednom hnízdě, tedy se společnou platformou, může být? Bez problémů třeba deset. Nevěříte? Pak počítejte jeden konkrétní příklad: Škoda Octavia (+ kombi), Volkswagen Golf, ale také Golf+, Jetta, Touran i nové kupé/kabriolet Eos, AUDI A3, SEAT Altea, Leon, Toledo… Všechny tyto vozy mají společný základ.

Porovnáte-li bedlivě novou Škodu Octavia s VW Golf, AUDI A3 a Seatem Leon odspodu, poznáte, že se liší jen minimálně  

Volkswagen Golf

Toto je základ, ze kterého čerpá více než deset dalších modelů celého koncernu

Audi A3

Drobné žebrování slouží lepšímu chlazení olejové vany motoru a zvláštností je i rozdvojené výfukové potrubí

Seat Leon

Španělé raději vybavují svůj autombil rozměrnějším krycím plastovým krytem pod motorem proti poškození

Škoda Octavia

Tady je tajemství škodovek: citelně větší přesah za zadní nápravou a jinak uložená rezerva hlásí větší kufr