Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiný kraj, jiný mrav: Jací jsou řidiči v Evropě

aktualizováno 
Jiný kraj, jiný mrav, říká známé přísloví. Hodně to platí i v případě chování řidičů. Průzkum ukázal, že Britům vadí ostatní řidiči, Francouzi jsou agresivní a Němci netrpěliví.

Jiný kraj, jiný mrav, říká známé přísloví. Hodně to platí i v případě chování řidičů - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Různé zvyklosti na silnicích mohou vést k nedorozumění s tragickými konci. Proto britská společnost RAC Foundation starající se o bezpečnost na silnicích v době letních prázdnin zveřejnila typy chování, psaná i nepsaná pravidla na evropských silnicích.

"Řidiči mohou totiž výrazně snížit riziko nehody, pokud se naučí trochu řeči motoristů v jiných zemích,“ řekl ředitel RAC Foundation Edmund King.

Podle průzkumu společnosti Gallup Europe například britští řidiči jsou "nejupjatější“: až 87 procent z nich uvedlo, že je ostatní lidé za volantem rozčilují.

Naopak Belgičané, jejichž motoristické umění není považováno za nejlepší, jsou za volantem nejklidnější. Sousední Francouzi zase získali prvenství při hodnocení agresivity na silnicích. Šedesát procent jich přiznalo, že se chovají výbojně vůči jiným řidičům.

Němci, které v jejich zemi na dálnicích obvykle neomezuje přikázaný limit rychlosti, si zase nejčastěji vynucují průjezd pomocí blikání světly a "nalepením“ se na pomalejší auto. Naopak Britové, ač je jim přisuzována střídmost projevu, si volný pruh zařizují houkáním.

Řekové jsou pro změnu nejochotnější poradit bezradným kolegům na silnici, ale zároveň je dokáže naštvat, když někdo narychlo mění jízdní pruh. Italům pak vadí, když řidič, místo aby se věnoval provozu, za jízdy telefonuje.

Rozdíly lze vystopovat nejen v chování řidičů, ale i ve zvyklostech. Například ve Francii blikáním na křižovatce řidič nezve jiný vůz, aby přednostně projel, ale naopak tím dává najevo, že jede on sám.

Ač se pravidla v Evropské unii čím dál více sjednocují, v případě silničních pravidel to ještě tak zcela neplatí. Například v Německu nesmí řidič na dálnici dopustit, aby mu došel benzin. Jinak mu hrozí vysoká pokuta.

V Belgii je zakázáno používání tempomatu v případě hustší dopravy na dálnici. Také se v této zemi nesmí nechávat uvnitř auta pes bez dozoru. V Řecku je zase zapovězeno vozit v kufru náhradní kanystr s benzinem.

V Německu, když se dva pruhy zužují do jednoho, je zase dobré mít na paměti, že zde platí takzvaný "zipový zákon“. To znamená, že auta z každého pruhu střídavě vjíždějí do volného pruhu.

"Prázdninová bezstarostnost a neznalost motoristických zvyklostí v zahraničí mohou výlet k moři přesměrovat na pohotovost do nemocnice,“ apeluje na řidiče King. Však také z nedávného šetření Eurostatu vyplynulo, že nejčastějším dopravním prostředkem během dovolených (57,5 procenta) je právě auto.

Evropští řidiči

Britové

- jsou "upjatí“, rozlaďuje je chování ostatních řidičů, vynucují si volný pruh troubením
Belgičané
- jsou nejklidnější, jen 55 procentům vadí chování jiných lidí za volantem
Němci
- na dálnicích si vynucují volný průjezd blikáním a pověšením se na vozidlo vpředu
Řekové
- jsou nejochotnější poradit, ale vadí jim nečekané přejíždění z pruhu do pruhu
Češi
- charakterizujte typického českého řidiče. Pište do diskuze pod článkem, nebo na auto@idnes.cz

Zdroj: Gallup Europe

Pište své zkušenosti z řízením po Evropě na auto@idnes.cz.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.