Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiný kraj, jiný mrav - to platí i pro motoristy mířící do zahraničí za lyžováním

  12:51aktualizováno  12:51
- Na lyžníky či snowboardisty, které neuspokojují domácí kopce, někdy čekají i odlišné dopravní předpisy. Cestu ke vzdáleným svahům se nevyplácí vážit například bez řetězů, méně zkušené řidiče mohou zase překvapit dopravní zácpy na německých dálnicích, zpoždění působí špatná orientace na neznámých cestách.
Vše začíná dobrým časovým rozvrhem. "Při cestě do Itálie nebo Francie je problémovým bodem Mnichov," tvrdí Tomáš Dimun, organizující zimní zájezdy do ciziny. "Tam můžete nabrat hodinové zpoždění." Moravani se Mnichovu vyhýbají jízdou přes Rakousko, kde však platí za dálniční známku. K italským sjezdovkám se dá z Prahy dorazit za sedm až osm hodin, "moravská" cesta není o moc delší. Nejdelší je cesta za francouzskými hrátkami na lyžích. "Reálná doba je tak čtrnáct až šestnáct hodin," odhaduje dobu jízdy z hlavního města Jan Linhart, pracující v cestovním ruchu. Mnohem kratší cesta čeká na ty, kdo se vypraví do Rakouska nebo na Slovensko.
K základní výbavě auta jedoucího do hor patří řetězy. "Úklid silnic je v Alpách dobrý, ale počasí se může změnit během patnácti minut a pak na řetězy dojde," říká Jan Linhart. "Ve Francii se dokonce stává, že pod kopcem stojí četník a auta bez řetězů ke střediskům nepouští. Nechtějí riskovat to, že silnici někdo nevyjede a průjezd zablokuje." Neméně důsledné jsou kontroly řetězů ve Švýcarsku. "Na Slovensku panuje v údržbě cest socialismus," tvrdí pražský lyžař Tomáš Jakoubek. "Cesty jsou neudržované a na některých úsecích se řidič bez řetězů neobejde. Nedávno jsem se vracel z Nízkých Tater, a ačkoliv sněžit přestalo téměř čtyřiadvacet hodin předtím, nebyl sníh z cest uklizen."
Aby se cesta na hory nezměnila v noční můru, vítězí ten, kdo má dobrou mapu nebo vytištěný itinerář z elektronické mapy. "I tak si musí řidiči dávat pozor. Vyhraje ten, kdo se pořádně informuje v cestovní kanceláři na přesnou trasu a tu pak dodrží. Protože kdo si v atlase najde kratší trasu, může taky skončit před závorou, která na zimu nejednu horskou a podhorskou cestu zavírá," radí Tomáš Dimun.
S parkováním auta v horských střediscích je to různé. Ve Francii se někde platí, někde ne. Taxa činí okolo dvou set franků za týden (350 franků stojí kryté parkoviště). "V Itálii je devadesát procent parkovišť bezplatných," říká Tomáš Dimun. "Rakousko, to je továrna na cestovní ruch, lákají hosty, jak je to jen možné, proto se za parkování neplatí," říká ostravský lyžař Petr Ptašek. Podobně je tomu ve Švýcarsku. Na Slovensku se poplatek za den parkování pohybuje okolo stokoruny.
Při jízdě do zahraničí musí řidič počítat s tím, že pokuty za přestupky jsou kromě Slovenska podstatně vyšší než doma. "Třeba v Rakousku si mě jednou policisté pěkně vychutnali," popisuje své zkušenosti Petr Ptašek z Ostravy. "Kromě rychlé jízdy mi napočítali dalších šest přestupků, protože si dali tu práci, že jeli několik kilometrů na dálnici za mnou. Platil jsem i za to, že jsem se po předjetí nevracel do pravého pruhu a že jsem při střídání pruhů nepoužíval blikače." Celkem přišla pokuta na osm set šilinků.

Bez sněhových řetězů je jízda na hory hazardem.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.