Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nastávají nejkratší dny v roce. Připravte se na noční jízdu

  14:24aktualizováno  14:24
Zimní měsíce jsou pro řidiče největší zkouškou jejich schopností a dovedností za volantem. Silnici pokrývá ledovka, viditelnost se snižuje a dlouhé noci zvyšují únavu. Připravte se na nejnáročnější měsíce v roce.

V zimních měsících čekají na řidiče nejnáročnější podmínky. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Jednadvacátý prosinec není jenom datem, kdy má podle různých předpovědí dojít ke konci světa, ale také dnem zimního slunovratu, na který připadá nejdelší noc v roce. V prosinci a lednu tak na řidiče čekají dlouhé hodiny za volantem bez slunečního svitu a výrazně se zvyšuje možnost vážné dopravní nehody.

Nebezpečná únava

Na všechny řidiče totiž působí hned několik nepříjemných faktorů najednou. Zima je z psychologického hlediska obdobím roku, kdy se nejčastěji objevuje únava a útlum, který snižuje schopnosti koncentrace a jízdy jako takové.

Podle Evropské spánkové společnosti je únava pro řidiče stejným rizikem jako alkohol a společně s ospalostí a poklesem pozornosti zaviní až třetinu dopravních nehod. BESIP pak tvrdí, že velmi ospalí lidé se ve skutečnosti chovají velmi podobně jako podnapilí. Nebezpečí řízení pod vlivem alkoholu si řada lidí uvědomuje, ale smrtelné nebezpečí řízení, pokud je člověk ospalý, si přizná málokdo.

Únavě v zimních měsících nepřidá ani pořádně vytopený interiér vozu a také omezená viditelnost, která vyžaduje větší koncentraci. Řidič pak nemůže předvídat dostatečně dopředu, protože dosah předních světel je oproti dennímu světlu velice omezený.

A ani dálková světla nepomáhají. Strojírenský měsíčník MM uvádí, že dálková světla zajišťují v Evropě lepší osvětlení vozovky jen asi u 15 procent všech ujetých kilometrů. I když řidiči ujedou v noci jen pětinu z celkově najetých kilometrů, stane se téměř 50 procent všech těžkých dopravních nehod v noci nebo za šera.

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co...

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co nejsvětlejší oblečení.

BESIP řidičům radí, aby častěji využívali odpočívadel, prošli se na čerstvém vzduchu a jednou za čas také alespoň na okamžik otevřeli okno ve voze a nechali na sebe proudit čerstvý studený vzduch.

TIP redakce auto.idnes.cz:

Při jízdě v zimních měsících dávejte pozor na mosty, lesní úseky a "odhalené" silnice mezi poli. I malé změny teploty dokáží z jinak bezpečné vozovky vytvořit klouzačku.

Reflexní vesty

Dlouhé noci jsou vážným ohrožením i pro chodce, na kterých si nehody vybírají nejkrutější daň. Omezená viditelnost a špatně seřízené reflektory mohou způsobit, že si jich řidiči všimnou až na poslední chvíli a na malér je pak zaděláno.

V roce 2011 zemřelo při nehodách 156 chodců, 92 z nich pak v nočních hodinách. Smutné statistiky by přitom mohly vykazovat i menší čísla. V některých zemích se počet úmrtí zmenšil povinným užíváním reflexních vest pro chodce.

"Reflexní prvky mohou za zhoršené viditelnosti snížit účast chodce na smrtelné nehodě až desetkrát. Proto je velmi důležité, aby chodci i cyklisté používali reflexní elementy, které jednoznačně zvýší bezpečnost silničního provozu," říká vedoucí oddělení BESIP Roman Budský.

Tabulka viditelnosti chodců v noci

Za vzorný příklad považuje BESIP například Estonsko, kde v roce 1999 zemřelo 47 chodců, v roce 2010 už jen sedm. Odborníci tvrdí, že je to právě zavedením povinnosti nosit reflexní materiály. V Evropě jsou povinné například i ve skandinávských zemích, ve Španělsku nebo na Slovensku. Vyzkoušejte si, jak se mění viditelnost chodce ve tmě podle oblečení a vzdálenosti.

Pokud se ve tmě často pohybujete v okolí silnic, rozhodně na reflexní prvky nezapomínejte. Světlo z reflektorů dokáže chodce odhalit až na 200 metrů, výrazně také pomáhá světlé oblečení. A nezapomínejte ani na děti.

Kromě vesty je vhodným řešením například batoh nebo bundy s reflexními prvky. Přinejmenším své ratolesti připevněte na školní brašnu alespoň nějaký přívěsek. V praxi jsme si mohli ověřit, že drobné doplňky a maskoty v podobě zvířátek nefungují tak jako speciální oblečení, ale pořád lepší něco než nic. I malý záblesk světla totiž může vašemu dítěti zachránit život.

Jak se připravit na jízdu v noci

- dbejte na správnou teplotu ve voze a vhodnou hlasitost hudby
- před každou jízdou zkontrolujte osvětlení vozidla
- rychlost jízdy upravte tak, abyste viděli překážku v dostatečném předstihu
- dávejte pozor na neosvětlené chodce či vozidla
- nepodceňujte příznaky únavy
- připravte si rezervní brýle
- jezděte pomaleji než ve dne
- nepodléhejte naléhání spolujezdců na rychlejší jízdu nebo na další jízdu, jste-li unaveni
- včas zařaďte přestávky s osvěžením a rozcvičením

Zdroj: Besip





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.