Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nastávají nejkratší dny v roce. Připravte se na noční jízdu

  14:24aktualizováno  14:24
Zimní měsíce jsou pro řidiče největší zkouškou jejich schopností a dovedností za volantem. Silnici pokrývá ledovka, viditelnost se snižuje a dlouhé noci zvyšují únavu. Připravte se na nejnáročnější měsíce v roce.

V zimních měsících čekají na řidiče nejnáročnější podmínky. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Jednadvacátý prosinec není jenom datem, kdy má podle různých předpovědí dojít ke konci světa, ale také dnem zimního slunovratu, na který připadá nejdelší noc v roce. V prosinci a lednu tak na řidiče čekají dlouhé hodiny za volantem bez slunečního svitu a výrazně se zvyšuje možnost vážné dopravní nehody.

Nebezpečná únava

Na všechny řidiče totiž působí hned několik nepříjemných faktorů najednou. Zima je z psychologického hlediska obdobím roku, kdy se nejčastěji objevuje únava a útlum, který snižuje schopnosti koncentrace a jízdy jako takové.

Podle Evropské spánkové společnosti je únava pro řidiče stejným rizikem jako alkohol a společně s ospalostí a poklesem pozornosti zaviní až třetinu dopravních nehod. BESIP pak tvrdí, že velmi ospalí lidé se ve skutečnosti chovají velmi podobně jako podnapilí. Nebezpečí řízení pod vlivem alkoholu si řada lidí uvědomuje, ale smrtelné nebezpečí řízení, pokud je člověk ospalý, si přizná málokdo.

Únavě v zimních měsících nepřidá ani pořádně vytopený interiér vozu a také omezená viditelnost, která vyžaduje větší koncentraci. Řidič pak nemůže předvídat dostatečně dopředu, protože dosah předních světel je oproti dennímu světlu velice omezený.

A ani dálková světla nepomáhají. Strojírenský měsíčník MM uvádí, že dálková světla zajišťují v Evropě lepší osvětlení vozovky jen asi u 15 procent všech ujetých kilometrů. I když řidiči ujedou v noci jen pětinu z celkově najetých kilometrů, stane se téměř 50 procent všech těžkých dopravních nehod v noci nebo za šera.

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co...

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co nejsvětlejší oblečení.

BESIP řidičům radí, aby častěji využívali odpočívadel, prošli se na čerstvém vzduchu a jednou za čas také alespoň na okamžik otevřeli okno ve voze a nechali na sebe proudit čerstvý studený vzduch.

TIP redakce auto.idnes.cz:

Při jízdě v zimních měsících dávejte pozor na mosty, lesní úseky a "odhalené" silnice mezi poli. I malé změny teploty dokáží z jinak bezpečné vozovky vytvořit klouzačku.

Reflexní vesty

Dlouhé noci jsou vážným ohrožením i pro chodce, na kterých si nehody vybírají nejkrutější daň. Omezená viditelnost a špatně seřízené reflektory mohou způsobit, že si jich řidiči všimnou až na poslední chvíli a na malér je pak zaděláno.

V roce 2011 zemřelo při nehodách 156 chodců, 92 z nich pak v nočních hodinách. Smutné statistiky by přitom mohly vykazovat i menší čísla. V některých zemích se počet úmrtí zmenšil povinným užíváním reflexních vest pro chodce.

"Reflexní prvky mohou za zhoršené viditelnosti snížit účast chodce na smrtelné nehodě až desetkrát. Proto je velmi důležité, aby chodci i cyklisté používali reflexní elementy, které jednoznačně zvýší bezpečnost silničního provozu," říká vedoucí oddělení BESIP Roman Budský.

Tabulka viditelnosti chodců v noci

Za vzorný příklad považuje BESIP například Estonsko, kde v roce 1999 zemřelo 47 chodců, v roce 2010 už jen sedm. Odborníci tvrdí, že je to právě zavedením povinnosti nosit reflexní materiály. V Evropě jsou povinné například i ve skandinávských zemích, ve Španělsku nebo na Slovensku. Vyzkoušejte si, jak se mění viditelnost chodce ve tmě podle oblečení a vzdálenosti.

Pokud se ve tmě často pohybujete v okolí silnic, rozhodně na reflexní prvky nezapomínejte. Světlo z reflektorů dokáže chodce odhalit až na 200 metrů, výrazně také pomáhá světlé oblečení. A nezapomínejte ani na děti.

Kromě vesty je vhodným řešením například batoh nebo bundy s reflexními prvky. Přinejmenším své ratolesti připevněte na školní brašnu alespoň nějaký přívěsek. V praxi jsme si mohli ověřit, že drobné doplňky a maskoty v podobě zvířátek nefungují tak jako speciální oblečení, ale pořád lepší něco než nic. I malý záblesk světla totiž může vašemu dítěti zachránit život.

Jak se připravit na jízdu v noci

- dbejte na správnou teplotu ve voze a vhodnou hlasitost hudby
- před každou jízdou zkontrolujte osvětlení vozidla
- rychlost jízdy upravte tak, abyste viděli překážku v dostatečném předstihu
- dávejte pozor na neosvětlené chodce či vozidla
- nepodceňujte příznaky únavy
- připravte si rezervní brýle
- jezděte pomaleji než ve dne
- nepodléhejte naléhání spolujezdců na rychlejší jízdu nebo na další jízdu, jste-li unaveni
- včas zařaďte přestávky s osvěžením a rozcvičením

Zdroj: Besip



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Najdete na iDNES.cz