Přes Prahu se přehnala odpoledne bouře. Na pražském Smíchově zaplavila voda několik ulic. (31. května 2016) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Lijákům není konec. Auto broďte nejvýš po břicho

  • 69
Dnešní vozy sice odolávají přeháňkám a mnohdy zvládnou i projetí hlubokou kaluží, ale většinou čelí jen vodě přicházející shora. Auta brodící se louží by neměla přijít k úhoně, ale do hluboké vody z přeteklých řek a potoků se s nimi nepouštějte. Obzvlášť pokud nevíte, co se pod ní skrývá.

Manuál Škody Rapid například uvádí, že hladina vody smí sahat maximálně ke stojině pod prahem vozidla. Je to místo, kam se umisťuje hever auta. Ostatní auta budou mít brodivost určenou podobně. Offroady se samozřejmě chlubí mnohem větší brodivostí, obecně se udává výška někam po sání motoru. To bývá asi tak po zpětná zrcátka. Mercedes G ve verzi Professional má například v podlaze špunty, kterými se pak voda z interiéru vypouští.

Když už se vodou brodit musíte, držte se pravidla offroadistů: jeďte nanejvýš rychlostí chůze. „Při vyšší rychlosti by se mohla před vozidlem vytvořit vlna, která může způsobit proniknutí vody do systému sání motoru,“ uvádí manuál k rapidu. Počítejte také s tím, že i protijedoucí auta vytvářejí vlny. Ve vodě nezastavujte, necouvejte a nevypínejte motor.

Průjezd vodou nebo bahnem také může snížit účinnost brzd a prodloužit brzdnou dráhu. Po průjezdu vodou brzdy co nejdříve vysušte a očistěte přerušovaným brzděním.

Bouřky nekončí

Počasí se neumravní ani v příštích dnech. Meteorologové předpovídají další bouřky s přívalovými dešti a kroupami. Denní teploty vytrvají ve zbytku týdne nad dvaceti stupni. Přeháňky a bouřky ustanou pouze v pondělí, poté se vrátí. Předpověď počasí ZDE

Pokud byla voda přibližně po prahy, nic velkého by se stát nemělo. Pokud byla hladina vyšší, je třeba se připravit na nejhorší. Voda se totiž snadno dostane nejen do celého interiéru, ale nateče všemi otvory i do motoru, elektroinstalace a dutin v karoserii. Zatopenou elektroinstalaci lze sice vysušit, dříve nebo později se ale i tak začnou projevovat různé závady elektroniky.

Pokud auto zaplavila voda, jako úplně první věc odpojte akumulátor. Hlavním pravidlem je nestartovat. Mokrý, nebo navlhlý vůz musí důkladně vyschnout, jinak při startování nastane zkrat a zničí se elektroinstalace. Auta jsou stále více prošpikována elektronikou, takže se pak opravy mohou vyšplhat až na desetitisíce korun.

Kromě zmiňované choulostivé elektroinstalace je třeba po zatopení vozu pro jistotu vyměnit náplně: olej, brzdovou kapalinu i palivo v nádrži. Čeká vás samozřejmě i výměna všech filtrů, v horším případě i čerpadel a turbodmychadla. Ušetřena by mohla zůstat klimatizace, jejíž okruh je uzavřený, ale určitě bude třeba vyměnit filtr.