Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jízda s unikátem je zážitek, ale těch peněz...

  10:16
Opravují automobilové skvosty, jakými jsou Porsche 356, Mercedes 350 SL nebo Jaguár E type. Denně dokazují, že slova o zlatých českých rukách jsou stále pravdivá, protože do dílny je přivážejí ve zbědovaném stavu. Po půl roce jsou z nich elegáni, kteří by neudělali ostudu na žádné automobilové výstavě.

V dílnách v městečku Švihov těsně u silnice, po níž míří v zimních měsících lyžaři na sjezdovky šumavského Špičáku, se po roky vyráběly hokejové přílby. Teď se tady skrývají automobilové skvosty mnohatisícové hodnoty. Přesněji řečeno, chvíli to trvá, než se z vozů, o kterých lze v některých případech bez rozpaků říci, že jsou to vraky, stanou auta, na něž je radost pohledět. Parta řemeslníků vedená Richardem Vojíkem tady pracuje od rána do večera na renovacích slavných značek.

Třeba Porsche, Austin Healey, Bentley, MG nebo Maserati ve stáří od třiceti do padesáti let. Původně tady začali jen s výrobou stojanů pro výstavy. Ale pak Richard Vojík zjistil, že nevyužijí všechny prostory jen pro stojany, a ke slovu přišel jeho celoživotní koníček - stará auta. "Seznámil jsem se v Itálii při automobilových veteránských závodech s Peterem Hindererem, který žije v Mnichově a je starými auty stejně posedlý jako já. Slovo dalo slovo a stali se z nás společníci. On se stará o zakázky a já o práci na autech.

Ale tohle nemůžete dělat s každým, chce to srdce zapálené pro auta a důkladnou řemeslnou práci. Než jsem složil tuhle partu řemeslníků, ve které jsou lidé od elektroinženýra přes strojní zámečníky po automechanika, tak to trvalo dlouhé měsíce a bylo to na celé práci to nejobtížnější. Teď mám lidi podle svého gusta. Kdybych na nich chtěl, aby cokoliv odflákli, tak prásknou dveřmi a už je tady neuvidím. Urazí se," uvádí Richard Vojík.

Oprava trvá tisíce hodin

Prostory švihovských dílen vůbec nepřipomínají tradiční autoservisy s mastnými podlahami a součástkami pohozenými beze skladu a ladu. Je tady čisto a pořádek s trochou nadsázky jako na operačních sálech. Každý vůz, který do Švihova přijde v různém stavu opotřebení nebo poškození, mechanici do šroubku rozeberou. Něco třeba opraví nebo vymění za jiný díl. Jejich pozornosti neujde ani jediný šroubek, i ten poslední musí po renovaci vypadat jako nový. V jednotlivých dílnách stojí veteráni v různém stupni dokončení. Pod plachtou se skrývá částečně zkompletovaná karoserie Porsche 356 cabrio z konce padesátých let.

Ve vedlejším boxu pracuje mechanik na unikátním Maserati Mexico ročníku 1968 s téměř pětilitrovým motorem. O pár metrů dál je v péči jiného řemeslníka Austin Healey, který má na krku také více než čtyři křížky. Na jeho novotou svítící lak béžové barvy je radost se dívat. "Všechno do nejmenšího detailu musí být jako na původním autě. Máme k dispozici snad všechnu dostupnou literaturu o jednotlivých modelech. Ale často se chtě nechtě vydáme za jiným autem stejného provedení a některé díly z originálu prostě odměřujeme. Pak přijdou ke slovu speciální pravítka a šablony. Práce je to zdlouhavá, jedno auto trvá od dvou do tří tisíc hodin," vysvětluje jeden z prvních řemeslníků švihovské firmy Otto Stahlich.

Čtrnáct skvostů za rok

Zatímco se řemeslníci věnují detailům každého auta a snaží se je dovést do úplné dokonalosti, šéf najezdí ročně statisíce kilometrů za náhradními díly. Některé sežene třeba v originálu, jiné nechává vyrobit u nejrůznějších dodavatelů. Kapacita firmy je čtrnáct automobilových skvostů ročně. Více nestačí, a ani nechtějí kapacity zvětšit. Renovace jednoho kusu přijde až na padesát tisíc německých marek.

Ceny jsou úmyslně v této měně. Vojík tvrdí, že to není právě největší byznys. "Živí nás stojany, auta jsou jen vedlejší činností. Cena za opravu se odvíjí od stavu, v jakém auto dostaneme. Když je nakládáme lopatou nebo přivezeme v batohu, tak to stojí samozřejmě více. Ale dělali jsme také brouka volkswagena za osm tisíc marek. Největší radost mám ve chvíli, když se můžu s opraveným sporťákem projet. Ty mám totiž nejraději a ten zážitek se nedá zaplatit."


Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...