Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

aktualizováno 
Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních limitů a dopravních předpisů. Pětina řidičů při cestě tunelem totiž zápasí s úzkostí a má tendence se chovat unáhleně a nepředvídatelně.
Před vjezdem do tunelu zapněte potkávací světla a sundejte z očí sluneční brýle. Ilustrační foto

Před vjezdem do tunelu zapněte potkávací světla a sundejte z očí sluneční brýle. Ilustrační foto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

I když se to nemusí na první pohled zdát, tunely nepřinášejí vyšší riziko autonehody. Experti však apelují na striktní dodržování rychlosti a dalších pravidel při jízdě tunelem. Výjimkou v bezpečnosti jsou totiž úseky, kdy se vjíždí do tunelu, část cesty, která je nejníže položená, a také místa, kde se snižuje počet jízdních pruhů.

Vliv na psychiku řidiče navíc mají blízké stěny tunelu a velký rozdíl světelných podmínek při vjezdu a výjezdu. Každý pátý řidič projíždějící tunelem proto není v pohodě - zhruba takový počet lidí za volantem totiž přepadá pocit úzkosti. Tito řidiči se snaží projet tunelem pomaleji a předjíždějí méně často než ostatní. Logicky tak mohou narušit plynulost dopravy a proud aut zpomalí. Přináší také vyšší riziko kolizních situací.

Komořanský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Lochkovský tunel je součást jihozápadní části Pražského okruhu. (Ilustrační...
Kamion v tunelu (ilustrační foto)

Blízké zdi tunelu stresují pětinu řidičů. Držte si odstup.

„Někteří tito řidiči se necítí dobře při jízdě za velkým nákladním automobilem. Pokud se dokonce ocitnou v sevření dvou takových obrů, nejednou se snaží domněle rizikovou situaci řešit zbrklým předjížděním,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Chování úzkostného řidiče je tak pro ty okolní rébusem. Často začne předjíždět, ale následně si to rozmyslí a vrátí se do svého pruhu. Nebo náhle bezdůvodně výrazně zpomalí.

Když má auto poruchu:

  • Při zastavování kvůli závažné poruše zapneme varovné blikače.
  • Auto odstavíme co nejvíce stranou, pokud možno do odstavného pruhu. Ihned vypneme motor.
  • Před vystoupením si oblékneme reflexní vestu. Auto opouštíme pokud možno na stranu, kde není provoz.
  • Ihned oznámíme danou mimořádnou událost - prostřednictvím nouzového telefonu nebo mobilu.
  • Do příjezdu pomoci se řídíme radami dispečerů tunelu.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Na úzkostného řidiče netlačte, držte si odstup

„Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad autem. Pokud tedy narazíme na nejistě se chovajícího řidiče, dodržujme od něho dostatečný odstup. A naopak, pokud si je některý šofér vědom svých frustrujících pocitů a svého následného nevyzpytatelného chování, asi by měl zvolit vhodnou objízdnou trasu. Ztracený čas bude bohatě vyvážen pocitem bezpečného řízení,“ uzavírá Budský.

Tlačit takového řidiče k vyšší rychlosti tím, že se mu ostatní „přilepí na zadek“ je v tomto případě opravdu nebezpečné, stejně jako „vyblikávání“ a jiná gesta, která by jej mohla ještě více znervóznit. Jaká jsou tedy pravidla pro bezpečnou jízdu tunelem?

Cesta do černé díry: zapněte světla

Před vjezdem do tunelu letmo zkontrolujeme palubní desku, jestli neavizuje závažný technický problém nebo nedostatek paliva. Především při průjezdu delších tunelů by si měl být řidič jistý, že jej auto nezradí. „V dostatečné vzdálenosti od tunelu je třeba zkontrolovat důležité údaje - teplotu motoru, stav jeho mazání, dobíjení. Zvláštní pozornost musíme věnovat množství paliva. Vždy nám musí s dostatečnou rezervou vystačit na průjezd,“ radí Roman Budský.

Před vjezdem do tunelu zapneme potkávací světla. I sebelépe osvětlený tunel musíme brát jako místo se sníženou viditelností. Auto musí být dostatečně osvětleno i vzadu, světla pro denní svícení proto rozhodně nestačí. Některá auta umí automaticky přepnout světla z denního svícení na potkávací, ale ne vždy se na ně lze spolehnout. Proto i ta „chytřejší“ světla raději před vjezdem do tunelu zkontrolujte.

Stejně důležité je i sundat si sluneční brýle: světelné podmínky se v tunelu ostře mění a naše oči potřebují nejméně pár sekund k tomu, aby se adaptovaly. Potíže mívají nejčastěji starší řidiči. „Během této fáze může řidič snadno přehlédnout drobné překážky na silnici. Samozřejmě i výjezd z tunelu do plného denního světla není bez nebezpečí. Může snadno dojít k oslnění řidiče,“ upozornil dopravní expert.

Když nám auto hoří:

  • Při podezření, že naše auto či přepravovaný náklad hoří, okamžitě zapneme varovné blikače.
  • Pokud je to jen trochu možné, pokusíme se s doutnajícím autem vyjet z tunelu.
  • V opačném případě ho odstavíme co nejvíce stranou, nejlépe do odstavného pruhu.
  • Vypneme motor, ale klíčky necháme v zapalování.
  • Požár neprodleně nahlásíme. Dispečeři tunelu okamžitě vyhodnotí situaci, pošlou na místo požáru hasiče, policisty a případně další odbornou pomoc. Také zváží, zda nebude lepší okamžitě zakázat do tunelu vjezd dalším autům.
  • V samém počátku se můžeme pokusit požár uhasit pomocí vlastního hasicího přístroje či přístroje umístěného v SOS výklenku.
  • Opustíme tunel nouzovým východem.

Oheň či kouř v tunelu jsou smrtelně nebezpečné - uděláme vše pro svou záchranu a případně pro záchranu dalších lidí. Naopak neztrácíme čas zachraňováním vozidla či majetku.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Vůz, který kvůli poruše uvízne v tunelu, je pro plynulost dopravy a bezpečnost silničního provozu pohromou. Proto je třeba všímat si i dopravních značek a světelných signálů nad tunelem. Vždy si musíme být jistí, že vjezd do tunelu je povolen, případně který z pruhů je uzavřen. „Nad pruhem, kterým projíždíme, svítí zelená šipka avizující možnost jeho použití. Pruh, nad kterým svítí symbol červeného kříže, nesmíme nikdy použít. Může být uzavřen například proto, že v něm stojí porouchané vozidlo, probíhá oprava či údržba části tunelu, nebo se tam nacházejí havarovaná auta,“ zopakoval Budský.

Při průjezdu tunelem nemachrujte a dodržte rychlost

Jízda tunelem je svým způsobem specifická, dopravní experti proto apelují na striktní dodržování rychlostních limitů. „V řadě delších tunelů vykazuje vozovka nemalý sklon následovaný protisvahem. Především řidiči kamionů se snaží mít v nejnižším bodě dostatečnou rychlost, aby využili setrvačnosti vozidla pro snazší zdolání stoupajícího úseku. A tato místa patří k těm nejnebezpečnějším,“ varuje Roman Budský.

Nebezpečí přináší i stoupající vozovka: těžkopádnější soupravy vozidel zde snadno ztratí tempo a rozdíl v rychlostech oproti osobním autům a motorkám se citelně zvýší. Řada zahraničních průzkumů ukázala, že v těchto úsecích často dochází k haváriím. Dbejte proto na dostatečnou vzdálenost od auta před vámi. Pravidlo vzájemného odstupu o délce odpovídající dvěma sekundám jízdy by v tunelech mělo být striktně dodržováno.

V tunelu se nikdy neotáčíme do protisměru ani necouváme. V obousměrných tunelech nikdy nepřejíždíme do protisměru. A nikdy bezdůvodně nezastavujeme. Pokud musíme auto opravdu zastavit, je třeba myslet na možný průjezd záchranářů a policie. Při zastavování včas použijeme varovné blikače a od auta stojícího před námi si necháme dostatečný odstup. Pokud auto v tunelu zastaví kvůli dopravní zácpě, nikdy je neopouštíme.

V tunelu nemáme příliš manévrovacích možností a nevíme, co se stane za pár sekund. Proto je třeba průběžně sledovat umístění nouzových východů a SOS telefonů. „Je také potřeba pečlivě zvážit, zda opravdu musíme porouchaný vůz odstavit v tunelu. Pokud je to jen trochu možné, snažme se tunelem projet a zastavit až na vhodném místě za ním, ideálně mimo dálnici,“ uzavírá Roman Budský.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit jen osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzi budou muset na silnicích zřejmě už příští rok zpomalit. Vláda plánuje, že sníží rychlost na okreskách ze...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Fiat Chrysler jedná s Hyundai o technologickém partnerství

Fiat 124 Spider

Italsko-americká automobilová skupina Fiat Chrysler Automobiles (FCA) jedná s jihokorejskou automobilkou Hyundai o...



Najdete na iDNES.cz