Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda v kabrioletu může poškodit sluch

aktualizováno 
Studie publikovaná v odborném americkém časopise varuje, že častá jízda v kabrioletu se staženou střechou může poškodit sluch. V některých vozech k tomu může stačit i 15 minut.

Mini Cooper S Cabrio | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Není asi nic zábavnějšího, než jízda v automobilu s otevřenou střechou. Kabriolety poskytují nevšední zážitek z jízdy a ti, kdo si mohou takový automobil pro radost koupit, mu často zcela propadnou.

Ale v tom případě by si měli prý dávat pozor na svůj sluch. Studie publikovaná v odborném medicínském časopise Ortolaryngology – Head and Neck Surgery totiž ukázala, že hluk proudícího vzduchu v kabrioletu může způsobit i po krátké době trvalé poškození sluchu.

V kabrioletu totiž není řidič izolován nejen od aerodynamického hluku, ale také od hluku valících se pneumatik a hluku okolního provozu. Jsou v nevýhodě i proti motorkářům, kteří nosí přilbu. Vědci při měření zjistili, že přitom není příliš velký rozdíl v rychlosti, jakou řidič jezdí. Vědci zkoumali různé kabriolety několika značek při třech rychlostech – 80 km/h, 96 km/h a 112 km/h. Přitom u některých vozů naměřili v těchto rychlostech hladiny hluku 86, 86 a 87 decibel.

Maximální naměřená hodnota se vyšplhala dokonce na 97 decibel, což stačí na trvalé poškození sluchu po pouhých 15 minutách expozice. Pro představu, o jakou jde hlasitost si můžeme pomoci údaji z internetové encyklopedie Wikipedia. Úroveň hluku 80 dB odpovídá hlasité reprodukované hudbě nebo vysavači v blízkosti, 90 dB představuje silný hluk, třeba jedoucí vlak. A 100 dB je hluk sbíječky, nebo právě hluk motoru vytočeného na maximum.

Studie tak prokázala, že kabriolety přispívají k rozvoji jedné z mnoha dnešních civilizačních chorob – nedoslýchavosti. Pokud chce řidič svůj sluch při jízdě kabrioletem chránit, stačí kupříkladu vytáhnout okénka. Jenže, pak už to není ono...



Témata: Hluk, Mini, Vlak, Wikipedia


Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.