Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je pravý pruh moc rozbitý? Tak zpomalte

aktualizováno 
Záměr tvrději postupovat proti blokovačům víceproudých komunikací měl v diskuzi na iDNES.cz velký ohlas. Hlavním argumentem bylo, že vozovka v pravém pruhu je zničená. To však podle oslovených právníků neobstojí. V tomto případě má řidič přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě vozovky.

Řidiči často argumentují tím, že jezdí v jiném než v pravém pruhu proto, aby si nezničili auto. Každodenní zkušenost autora článku z dálnice D1 v úseku Praha-Mirošovice, kde jsou v každém směru tři pruhy, ovšem říká, že šoféři často blokují předjížděcí pruhy bezdůvodně. Tento úsek dálnice je dokonale rovný, bez známek opotřebení.

Ucpávání levého pruhu

Pokuta za jízdu v levém pruhu má být přesně určená

Místo pokuty „do 2 000 korun“ má být pevná taxa 1 500 korun plus dva body. Podle policistů totiž řidiči toto pravidlo nerespektují stále častěji. Více čtěte zde.

Dvěma advokátům specializovaným na dopravní právo jsme položili stejnou otázku: V případě, že policista zastaví řidiče za jízdu v levém pruhu, lze mu nějak oponovat?

Michal Dlabola, specialista na dopravní právo:

Teoreticky to jistě možné je a mělo by to mít oporu v ustanovení § 2 odst. 2 písm. b/ zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, které říká, že „Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací (...) nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“. Prakticky ale bude problém v tom, že „toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“, což zpravidla možné bude, a to tím, že řidič zpomalí. Takže pokud řidič přejede na chvilku do levého pruhu, aby se vyhnul nějakému hlubokému výtluku, tak si to ustojí (samozřejmě za předpokladu, že tím nikoho neohrozí). Pokud ale pojede v levém pruhu dlouhé kilometry proto, aby mohl jet rychleji než v rozbitém pravém pruhu, tak bude mít smůlu. Ledaže by to byl fakt tankodrom.

Petr Kocourek, právník firmy Nechcipokutu.cz:

Pokud je v pravé části komunikace opotřebovaná a rozbitá, avšak sjízdná, pak je povinností řidiče přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě a stavu povrchu.

Zákon totiž stanoví, kdy smí řidič užít levý pruh dálnice. Tomu tak je pouze v případě objíždění a předjíždění. Případ, kdy je pravý jízdní pruh rozbitý vlivem běžného opotřebení, není ani objížděním, ani předjížděním.

Jinak je tomu v případě, kdy řidič bude policistovi tvrdit, že jel v levném jízdním pruhu proto, že v pravém jízdním pruhu byly na vozovce předměty, které potenciálně mohly ohrozit jeho bezpečnost (např. zbytky prasklé pneumatiky, sesypaný náklad z kamionu, atd.). Policista na místě buď argumentaci uzná a přestupek vůbec neoznámí, nebo názor řidiče nebude sdílet, a bude trvat na uložení pokuty. Pokud však řidič nebude souhlasit s blokovou pokutou, věc bude postoupena správnímu orgánu, kde řidič může tuto argumentaci přednést a správní orgán již nebude mít šanci zpětně prokázat, že tomu tak nebylo.




Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Škoda nestíhá vyrábět, část produkce stěhuje do Německa

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard...

Najdete na iDNES.cz