Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je pravý pruh moc rozbitý? Tak zpomalte

aktualizováno 
Záměr tvrději postupovat proti blokovačům víceproudých komunikací měl v diskuzi na iDNES.cz velký ohlas. Hlavním argumentem bylo, že vozovka v pravém pruhu je zničená. To však podle oslovených právníků neobstojí. V tomto případě má řidič přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě vozovky.

Řidiči často argumentují tím, že jezdí v jiném než v pravém pruhu proto, aby si nezničili auto. Každodenní zkušenost autora článku z dálnice D1 v úseku Praha-Mirošovice, kde jsou v každém směru tři pruhy, ovšem říká, že šoféři často blokují předjížděcí pruhy bezdůvodně. Tento úsek dálnice je dokonale rovný, bez známek opotřebení.

Ucpávání levého pruhu

Pokuta za jízdu v levém pruhu má být přesně určená

Místo pokuty „do 2 000 korun“ má být pevná taxa 1 500 korun plus dva body. Podle policistů totiž řidiči toto pravidlo nerespektují stále častěji. Více čtěte zde.

Dvěma advokátům specializovaným na dopravní právo jsme položili stejnou otázku: V případě, že policista zastaví řidiče za jízdu v levém pruhu, lze mu nějak oponovat?

Michal Dlabola, specialista na dopravní právo:

Teoreticky to jistě možné je a mělo by to mít oporu v ustanovení § 2 odst. 2 písm. b/ zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, které říká, že „Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací (...) nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“. Prakticky ale bude problém v tom, že „toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak“, což zpravidla možné bude, a to tím, že řidič zpomalí. Takže pokud řidič přejede na chvilku do levého pruhu, aby se vyhnul nějakému hlubokému výtluku, tak si to ustojí (samozřejmě za předpokladu, že tím nikoho neohrozí). Pokud ale pojede v levém pruhu dlouhé kilometry proto, aby mohl jet rychleji než v rozbitém pravém pruhu, tak bude mít smůlu. Ledaže by to byl fakt tankodrom.

Petr Kocourek, právník firmy Nechcipokutu.cz:

Pokud je v pravé části komunikace opotřebovaná a rozbitá, avšak sjízdná, pak je povinností řidiče přizpůsobit rychlost a styl jízdy kvalitě a stavu povrchu.

Zákon totiž stanoví, kdy smí řidič užít levý pruh dálnice. Tomu tak je pouze v případě objíždění a předjíždění. Případ, kdy je pravý jízdní pruh rozbitý vlivem běžného opotřebení, není ani objížděním, ani předjížděním.

Jinak je tomu v případě, kdy řidič bude policistovi tvrdit, že jel v levném jízdním pruhu proto, že v pravém jízdním pruhu byly na vozovce předměty, které potenciálně mohly ohrozit jeho bezpečnost (např. zbytky prasklé pneumatiky, sesypaný náklad z kamionu, atd.). Policista na místě buď argumentaci uzná a přestupek vůbec neoznámí, nebo názor řidiče nebude sdílet, a bude trvat na uložení pokuty. Pokud však řidič nebude souhlasit s blokovou pokutou, věc bude postoupena správnímu orgánu, kde řidič může tuto argumentaci přednést a správní orgán již nebude mít šanci zpětně prokázat, že tomu tak nebylo.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz