Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Víc než dva pruhy na dálnici jsou nám nanic

aktualizováno 
Toto je vzkaz pro řidičku Opelu Corsa, která ve středu 19. listopadu v půl sedmé večer překážela v prostředním pruhu tříproudé dálnice D1 ve směru na Brno: Jeďte v pravém pruhu! Že telefonujete za volantem a jedete stovkou, je mi hluboce jedno, bezdůvodná jízda prostředním pruhem je ale hulvátství.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Širší dálnice si nezasloužíme, i když mají ty dnešní tři pruhy, stejně využíváme dva. Ucpanost dálnic je věčné téma, jenže i kdyby měly o dva pruhy víc v každém směru, stejně pojedeme ve šňůře za sebou v tom nejvíc nalevo. A ti o něco pomalejší hned vedle. Tak proč stavět pruh navíc.

Předpisy (zákon 361/2000 Sb.) říkají, že „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Jenže zrovna toto pravidlo se často řidičům vykouří z hlavy. A policie ho postihuje jen velmi málo. Ten, kdo jezdí po dálnicích a víceproudých silnicích pravidelně, jen těžko vzpomene na cestu, kdy by nějakého takového hulváta nepotkal. A platí to i pro jízdu na dvouproudovkách: v levém pruhu se „zapomínají“ řidiči neustále. A za nimi fronta.

Vůbec nejde o to, že jedou pomaleji. Ať jedou tak pomalu, jak uznají za vhodné, ale ať neucpávají dálnici. Podjíždět zprava se na dálnici nesmí, takže ji vlastně o jeden pruh zúží.

Řidiči se v prostředním pruhu cítí bezpečněji, mají kolem sebe velký manévrovací prostor na obou stranách, vysvětlují si tendenci jezdit v prostředním pruhu odborníci a psychologové. Je to hloupost, podél pravého pruhu je přece stále volný odstavný pruh.

Další výmluva se odvolává na kamiony, které se plazí pravým pruhem devadesátkou. Prý se řidičům nechce pořád kličkovat - přejíždět z pruhu do pruhu. Připomíná to typický argument Italů, proč nepoužívají směrovky: „Je to pohyb navíc, moc práce“. Řízení holt nějakou aktivitu, pozornost a pohyb vyžaduje.

Ani argument, že nejpravější dálniční pruh je od těžkých kamionů zničený, neobstojí. První kilometry D1 jsou u Prahy úplně nové, parádně hladké. A na těch dvaceti kilometrech potkáte „středopruhaře“ při jakékoliv jízdě. Opravdu nepoužitelné jsou pravé pruhy v Česku jen na některých místech D1, která se ale právě rekonstruuje.

Proto vzkazuji řidičce té letité corsy jedoucí přesně sto kilometrů v hodině prostředním pruhem na D1 ve směru z Prahy: Vy si na ucpané dálnice nestěžujte.

A vzkaz pro policii: Jestli máte málo „čárek“ za ulovené přestupky, lovte ty, co nejezdí vpravo. A pořádně je zkasírujte! Dálnice snad pak budou průjezdnější, a bez rozšiřování.





Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.