Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozorný řidič do protisměru nenajede. Hlídejte si značky

  12:09aktualizováno  12:09
Zdá se, že je to nová móda. Po zdrogovaném Švýcarovi jel v noci na pondělí další řidič po rychlostní silnici R10 na Mladoboleslavsku v protisměru. Minulý čtvrtek zase nezvládl kruhový objezd u Brna starší muž a jel v protisměru deset kilometrů po dálnici D2.

Nájezd na dálnici v Rakousku | foto: iDNES.cz

Podle mluvčího policie Ladislava Mareše se čas od času vyskytnou řidiči v protisměru, taková oznámení prý mívají i dvakrát třikrát do týdne. "Je to, jako když čas od času někdo projede na červenou. Zabránit se tomu nedá. Většinou se jedná o opilé řidiče či seniory," poznamenal Mareš.

"Většinou jsou silnice značené tak, že se nelze splést," říká Ondřej Horázný, šéf asociace autoškol. "Musel by být nepořádek v značení. Pokud je značení v pořádku, naprosto nerozumím, jak se to může někomu stát," dodává rázně.

Že se stalo za poslední týden už několik případů jízdy v protisměru, je podle dopravního psychologa Martina Kořána náhoda, ale stává se to. Vidí za tím především nesoustředění řidičů. "Lidé jsou teď i unavení horkem. Příčin je mnoho, od stáří až po alkohol," říká. Podle něj by pomohlo, kdyby značky byly i v protisměru. "V řadě zemí je u silnice upozornění, že řidič jede po špatné straně. U nás se to nijak výrazně nepozná," míní.

Úsek dálnice D2 z Brna do Bratislavy bez poplatku

Souhlasí s ním Jiřím Landa ze společnosti CityPlan, která mimo jiné sestavuje mapu nebezpečných silnic v Česku: "Silniční sjezdy a nájezdy jsou hodně zapletené. Řidič často neví, jestli je silnice jedno nebo obousměrná."

Nejlépe to podle Landy mají vyřešené v USA, kde jsou na každém výjezdu obrovské cedule "wrong way" (špatná cesta). Něco podobného mají v Rakousku. Před nájezdem špatnou cestou na dálnici vás zastaví velké reflexní cedule s obrázkem ruky a nápisem "stop falsch".

"Komunikace musí být ´blbuvzdorná´, musí být značená nad rámec předpisů," říká dopravní odborník. Značky musí být podle Landy umístěné tak, aby se nedaly přehlédnout. "Ještě horší je to v noci, kdy má řidič rozhled omezen na plochu, kterou osvětlují světla jeho vozu," vysvětluje.

Landův kolega Lubomír Tříska z oddělení bezpečnosti CityPlanu si vzpomíná na velmi nepřehledný nájezd na nejvíce diskutované mladoboleslavské rychlostní silnici R10. "Na křížení se silnicí 2/279 u Svijan jsou dvě rozlehlé křižovatky, když odbočíte špatně, tak jste v protisměru," popisuje. Navíc sjezd z dálnice kolem benzinky končí obousměrnou komunikací, která ústí do zahradnictví.

Dopravní psycholog Martin Kořán řidičům radí, že pokud omylem vjedou do protisměru, měli by se co nejdřív dostat ke krajnici, zastavit a přemýšlet, jak se odsud dostat. Jet dál v rychlém pruhu až na další výjezd, je nebezpečné. "Vůbec nechápu lidi, kteří v takovém případě nezastaví a pokračují dál v jízdě v protisměru," komentuje učitel autoškoly Ondřej Horázný.

Vjet špatně do jednosměrky je velmi jednoduché ve městě. Značky bývají schované za vysokými vozidly nebo zarostlé v křoví. Jestli omylem nevjel do jednosměrky, může řidič poznat podle značek. Pokud jsou i ty umístěné napravo podél silnice otočené naopak, jedete špatně. Stejně může napovědět vodorovné značení na silnici. Vodítkem mohou být i parkující auta. Pokud stojí všechna stejným směrem, předkem naopak, měl by řidič zpozornět.

"Ve městě se to teoreticky může stát v místech, kde je hodně široký zelený pás mezi jednotlivými směry," dodává Ondřej Horázný. Jako příklad uvádí třeba pražskou Průmyslovou ulici.







Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.