Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Škodovácká legenda řádí se slavnou 130 RS na okruhu

Exkluzivně aktualizováno 
Parádní kupátko bylo ve své době zjevením. V sériové verzi "kočkolap", v rallyové úspěšný reprezentant mladoboleslavské automobilky. Se Škodou 130 RS to nejlíp uměl norský závodník John Haugland. Tak jsme ho s ní poslali na okruh.

"Tohle auto pro mě znamená velmi dobré závodní roky, dobré výsledky a požitek z řízení," říká a s jednou z nejkrásnějších poválečných škodovek bravurně brousí okruh v Sosnové u České Lípy.

Čtěte ve čtvrtek

John Haugland a Škoda 130 RS

Jak mě John Haugland učil závodit.

"Je to velmi rychlé a stabilní auto na asfaltové rally," popisuje slavné erko, se kterým úspěšně závodil od druhé poloviny sedmdesátých let. Ve škodovkách John Haugland nazávodil kolem 100 tisíc ostrých kilometrů a právě erko mu i podle vlastních slov pasovalo nejlépe.

"Má velmi dobrý podvozek, je dlouhé a stabilní a typické pro něj bylo, že bylo velmi rychlé v zatáčkách a na výjezdu z nich," povídá legenda českého rallysportu poté, co suverénně obkrouží patnáct až dvacet pořádně ostrých kol s cenným veteránem vytaženým z muzea Škody. Je to originál, který má závodnické šrámy. Ta patina kupátku sluší.

Může se hodit

Škodu 130 RS vám už nenabídneme, ale spoustu jiných modelů škodovek ano. Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

"Tady jsem kdysi taky jezdil," říká skromně po další pořádně rychlé rundě, ve které předvede své umění fotografovi, co se ho snaží nafotit při řízení. Až pak zjistím, že Sosnovou musí znát jako svoje boty. Před dvaceti lety tu totiž zakládal školu bezpečné jízdy a jeho dílem je i část rallykrosové trati.

"Velmi důležité je jezdit v zatáčkách pod 'stabilním' plynem," popisuje. Ubrání i přidání auto rozhodí. V hodinách skončím i já, kterému se snažil Haugland vysvětlit něco ze svého umění. "Stabilní plyn je základ," zdůrazňuje. Já ubral.

John Haugland a Škoda 130 RS

S českými auty závodil Haugland celou svou aktivní kariéru, od šedesátých let až do roku 1990.

Ze všech závodních škodovek, které řídil, má nejradši 130 RS. Žádnou nerozbil, akorát jednou udělal kotrmelec. Svou poslední, devátou, má doma. Koupil ji tehdy za pět tisíc norských korun. Před několika lety mu ji v Boleslavi kompletně zrenovovali. "Lak vypadá líp než tehdy," libuje si.

Doma má ještě klasického britského veterána MG B a terénního nissana na práci.

FOTOGALERIE

John Haugland a Škoda 130 RS
John Haugland a Škoda 130 RS
John Haugland a Škoda 130 RS

V Norsku dokonce škodovky prodával. Je to škodovák tělem i duší. "Za svůj život jsem vystřídal pětatřicet škodovek, teď mám dieselové subaru, ale budu ho měnit. Za škodu." V merku má novou Octavii 4x4.

Na to, že by přestal jezdit rychle, rozhodně nepomýšlí, i když vrcholové závodění pověsil na hřebík před dvaceti lety. Dnes hlavně učí mladé jezdce. Jeho kurzy na zamrzlých švédských jezerech prošlo za víc než 20 let přes tisíc pilotů. Mezi nimi i jeden z vítězů dakarské rallye, tři mistři světa v rally i několik českých pilotů.




Nejčtenější



Další z rubriky

Ústavní soud dává naději autům pohřbeným polopřevodem

Peugeot 309

Majitelé aut, kterým vůz „uvázl“ v takzvaném polopřevodu, což znamenalo, že nemůže od 1. července 2015 na silnici, mají...

Ojeté SUV za čtvrt milionu: při nákupu myslete, zda na něj budete mít

Dacia Duster

Za čtvrt milionu můžete koupit skutečně zajímavé ojeté SUV. Nabídka je velká, stačí si vybrat, ale nezapomeňte počítat...

VIDEO: Gottwaldův pancéřovaný vládní vůz usadil do muzea speciální jeřáb

Vládním vozem, který se stal stálým exponátem muzea, jezdil Klement Gottwald či...

Vysokomýtské Muzeum českého karosářství bylo ve čtvrtek pro návštěvníky zavřené. Do prvního patra se totiž stěhoval...

Najdete na iDNES.cz