Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

aktualizováno 
V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech silničních motocyklů. Jeho osudem byl okruh v Brands Hatch.

Jiný slavný závodník F1 Gerhard Berger o Brands Hatch kdysi prohlásil, že je to nejlepší okruh na světě. Pro Surteese byl hlavně osudový, sem sahají jeho začátky za řidítky, také mu ovšem vzal milovaného syna.

Mistr na dvou i čtyřech kolech

Do historie motoristického sportu se John Surtees zapsal v 50. a 60. letech minulého století. Mezi roky 1956 a 1960 získal v motocyklovém šampionátu sedm titulů - čtyři v královské třídě do 500 ccm a tři v kategorii do 350 ccm.

Následně přešel do formule 1 a v roce 1964 s vozem Ferrari triumfoval i v prestižním automobilovém seriálu. V seriálu F1 absolvoval Surtees celkem 111 závodů, v nichž slavil šest vítězství.

Později se nepříliš úspěšně snažil ve formuli 1 prosadit s vlastním týmem. S automobilovými závody se rozloučil v roce 1972.

Tragický rok 2009

Osmnáctiletý Henry Surtees měl před sebou hvězdnou kariéru automobilového závodníka; 18. července 2009, den před svou fatální havárií se dokonce poprvé postavil na pódium závodu formule 2. Osud mu však další úspěchy nedopřál.

V dalším dni narazil během závodu na domácí trati Brands Hatch jeden z jeho soupeřů do ochranné bariéry, závodnímu speciálu se ulomilo zadní kolo, které Henryho zasáhlo přímo do hlavy.

Jezdec ztratil vědomí a v další zatáče také on nezaviněně naboural. Zranění na místě podlehl.

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském...

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském Masarykově okruhu

“Založili jsme nadaci, která začala fungovat po strašlivé nehodě mého syna,” oznámil rok poté právě v Brands Hatch během vzpomínkové akce tatínek John. “Dlouho jsme o tom přemýšleli, ale nakonec jsme se rozhodli, že bychom byli rádi, kdyby Henryho jméno žilo dál a bylo spojováno právě s pomocí po takovýchto těžkých haváriích.

Fotogalerie

Jeho postihlo masivní zranění hlavy neslučitelné se životem a zemřel okamžitě. Ale mnozí jiní své zranění přežijí a potřebují hodně pomoci, a to nejen po odborné lékařské stránce, ale určitě i v následné péčí,” řekl v televizním rozhovoru osminásobný mistr světa. “Henry byl velký talent a možná mohl ve svém sportu pomýšlet hodně vysoko.”

Samotného Johna Surteese v září 1965 během tréninku v Kanadě se závodním vozem Lola potkala vážná automobilová havárie a několik dní dokonce bojoval na jednotce intenzivní péče o život.

John Surtees navštívil okruh v Brně, ale už ne jako závodník

Přesto, že se podle pamětníků samotný John Surtees ani jednou ve své kariéře nepředstavil jako jezdec na brněnském silničním okruhu (motocyklový seriál mistrovství světa se na staré trati poprvé konal až pět let po skončení Surteesovy motocyklové kariéry), v osudovém roce 2009 stačil ještě se svým synem Henrym trať Velké ceny České republiky navštívit.

Právě z tohoto setkání jsou potom tyto vzácné fotografie z června 2009, které ve svém archivu pro iDNES.cz vyhledal Jan Martof, redaktor časopisu Motor Journal.

John Surtees při návštěvě na brněnském Masarykově okruhu
Henry Surtees na startu na brněnském Masarykově okruhu

John Surtees v Brně

Autoři:




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.