Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Geniální tvůrce péráka a kývačky přišel do Jawy jako expert na kotle

  11:15aktualizováno  11:15
Za úspěchem motocyklové značky Jawa stála celá řada vynikajících konstruktérů v čele se zakladatelem firmy Františkem Janečkem. Jednou z nejdůležitějších postav zlaté éry této české značky byl šéfkonstruktér motocyklů Josef Jozíf. Tvůrce slavného robota nebo péráka zemřel před třiceti lety, 9. srpna 1985.

Jedna z nejslavnějších českých motorek - Jawa Kývačka, je dílem Josefa Jozífa. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Jozíf se v někdejší Zbrojovce ing. Karel Janeček podílel na vzniku většiny slavných modelů kromě prvního typu Jawa 500 OHV „rumpál“ a předválečné dvěstěpadesátky Jawa Duplex-blok. Jeho zcela samostatnou prací bylo úspěšné motokolo Jawa 100 Robot, podílel se na vzniku legendárního „péráka“ i řady dalších jaw.

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Jozíf byl rodák ze Starých Čivic u Pardubic (10. května 1906). Po vyučení nástrojařem pracoval krátce jako montér ve mlýnech. Poté začal studovat, nejprve dvouletou strojírenskou školu v Pardubicích a pak přešel na vyšší průmyslovou školu tamtéž. Po maturitě nastoupil do Škodových závodů v Hradci Králové do konstrukce strojů pro cukrovary, po vojně zde pracoval jako konstruktér kotlů. Do Janečkovy zbrojovky nastoupil v roce 1930, nejprve jako odborník na strojní zařizování slévárny.

Poté, co Janeček angažoval anglického konstruktéra a závodníka George Williama Patchetta, přešel Jozíf na vlastní žádost do jeho týmu. V roce 1938 odešel sbírat zkušenosti do konstrukce automobilů v továrně Aero a o rok později se opět vrátil do Jawy, kde po Patchettovi převzal konstrukci motocyklů.

Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své...

Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své době její pořízení vyšlo na zhruba 4 600 korun.

Pod Patchettovým vedením vznikla úspěšná Jawa 175 Villiers, která se výrazně zasloužila o motorizaci Československa. Tento „lepší stroj za méně peněz“, jak hlásala reklama, Patchett osadil licenčním motorem Villiers do nového dvojitého uzavřeného rámu z lisovaných ocelových profilů, který byl prvním Jozífovým realizovaným návrhem v Jawě. Díky tomuto modelu se Jawě podařilo zvrátit dosavadní podíl prodaných motocyklů v Československu z 94 procent zahraniční výroby na pravý opak.

Pérák vznikl v utajení

V té době také Janeček Jozífa vyzval, aby zkonstruoval jízdní kolo s pomocným motorem, čímž chtěl podchytit mladé a méně majetné zákazníky. Údajně ho požádal, aby z obavy před vyzrazením na tomto malém motocyklu pracoval tajně doma. Výsledkem byla Jawa Robot s dvoutaktním motorem o objemu 98,8 cm³, kterou továrna představila v roce 1937.

Jawa 100 Robot z roku 1936 spadající podle předválečných předpisů do kategorie...

Již před válkou začal Jozífův tým připravovat novou dvěstěpadesátku. Na projektu poté tajně pracovali i během okupace, byť trestem za zakázanou civilní výrobu mohla být i smrt.

V bývalém servisu Jawa v Praze, který se za války změnil v opravnu německých vojenských motocyklů, tajně vznikla tzv. chytrovna, v níž se rodily nové konstrukční nápady pro poválečnou dobu. V chytrovně se připravovalo několik typů motocyklů i automobilů. Kromě Jozífova týmu se do práce zapojila řada dalších zaměstnanců a dokonce i lidé z jiných firem.

Již v roce 1944 vznikly první prototypy Jawy 250, které maskovány značkou DKW absolvovaly v okupované zemi desetitisíce testovacích kilometrů. Po válce pak díky náskoku ve vývoji, i díky odvaze zaměstnanců Jawy, kteří před Němci ukryli velké množství rozpracovaných motocyklů a materiálu, „pérák“, jak se mu začalo lidově říkat, ohromil množstvím převratných novinek motoristickou veřejnost doma i v zahraničí a učinil z Jawy celosvětově známou značku a dočasně dokonce jednoho z lídrů světového trhu.

Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“

Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“

Kývačka

Jozíf zůstal věrný značce i po znárodnění. Také jeho zásluhou zůstala Jawa i dlouho po komunistickém puči jednou z předních světových značek. Byl například u zrodu další legendární motorky - kývačky, která se vyvážela do 120 zemí světa. Jawa také již od dob zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941) kladla velký důraz na sportovní úspěchy (byla jedinou motocyklovou továrnou, která se angažovala ve všech sportovních disciplínách a mohla se chlubit mnohými vavříny) a Jozíf byl často továrním manažerem.

Fotogalerie

Komunistická byrokracie a propagované heslo, že „do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu“, bylo počátkem pádu slavné značky. Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál, a tak většina novinek končila v šuplíku a jawy postupně přestaly být konkurenceschopné.

Po založení Výzkumně-vývojového závodu Jawa v Praze - Strašnicích se Jozíf stal jeho ředitelem a vedl ho až do odchodu do důchodu. Byl autorem či spoluautorem vynálezů chráněných 44 československými patenty.

Autoři: ,



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Všechno v jedné bedně. Mohykáni Dakaru se musí spolehnout jen na sebe

Honza Veselý na Dakaru

Dnešní pojetí Dakaru se hodně vzdálilo původní myšlence, kdy několik dobrodruhů uspořádalo závod divokou Afrikou s...

Českému dakaristovi žádná čtyřkolka nevyhovovala, tak si ji postavil

Čtyřkolky na Dakaru

Kategorie čtyřkolek má na Dakaru téměř rodinnou atmosféru, na startovní listině je přihlášeno jen 49 jezdců. Na doma...

Volný den na Dakaru: servis strojů i lidí a konečně spánek. Žvýkáme koku

Volný den na Dakaru

Celé startovní pole opustilo Peru a přesouvá se do Bolívie. Cesta vede přes hory a cestou se dostáváme až do výšky 4770...

Najdete na iDNES.cz