Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejkrásnější auta v Československu dělal Sodomka. Narodil se před 150 lety

  18:00aktualizováno  18:00
Vyučený kolář Josef Sodomka starší před více než sto lety stál u zrodu podniku, který mezi válkami patřil ke špičkám evropského karosářství a dnes je významným výrobcem autobusů.

Aero 50 Dynamik | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Sodomka, který se narodil před 150 lety, 2. listopadu 1865 v Krouně na Chrudimsku, už za Rakouska-Uherska proslul jako výrobce kočárů. Ve 20. letech minulého století díky synovi včas reagoval na rozvoj automobilismu a karoserie nesoucí Sodomkovo jméno patřily mezi nejkrásnější nejen v Československu.

Fotogalerie

Zakladatel karosářské firmy se vypracoval od nuly, v 17 letech se vyučil kolářskému řemeslu a později odešel na zkušenou do zahraničí, kde se naučil vyrábět kočáry podle nejnovějších trendů. Po návratu do Čech pracoval v Praze, Trutnově i Jihlavě, než se v polovině 90. let 19. století přistěhoval do Vysokého Mýta. To ve středověku patřilo k nejvýznamnějším českým městům, ale jeho sláva postupně upadala a v době Sodomkova příchodu prosperovalo hlavně díky vojenské posádce.

Josef Sodomka byl zpočátku jen jedním z mnoha vysokomýtských dělníků, ale díky zkušenostem i podnikavému duchu se brzy „udělal pro sebe“. Vlastní podnik založil v květnu 1896 v pronajatých prostorách nedaleko centra, ale zpočátku se věnoval jen opravám. Změna přišla o rok později, kdy se díky věnu manželky Kateřiny přestěhoval do vlastního domku u silnice na Choceň (kolem kterého během let vyrostla celá továrna) a konečně se mohl pustit i do stavění vlastních kočárů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Sodomkův řemeslný um kombinovaný s pečlivostí a obchodním nadáním brzy slavily úspěch, jeho kočáry a vozy si objednávali lidé z širokého okolí. Jeho podnik však ještě řadu let zůstával jen řemeslnou dílnou, než si Josef Sodomka roku 1905 zakoupil parní stroj. Firma díky tomu dostala velkolepý název „První východočeská parostrojní výroba kočárů“ a díky nasazení páry se výrazně zvýšila její produktivita. A s přibývajícími zakázkami rostl také počet zaměstnanců.

Z původních pěti pomocníků se Sodomkův kolektiv rozrostl na téměř dvacítku zaměstnanců a těsně před první světovou válkou vysokomýtský podnik zažíval první vrchol.

Soukromý život Josefa Sodomky ovšem nijak idylický nebyl. Jeho manželka i dvě dcery podlehly tuberkulóze a přežil jen syn Josef, narozený v červnu 1904. S vypuknutím válečného konfliktu pak továrna postupně přicházela o zaměstnance i zákazníky a v roce 1916 se majitel musel nechat zaměstnat v mladoboleslavské automobilce.

Po vzniku Československa se Sodomkova továrna potácela na pokraji krachu, nové zakázky přicházely vzácně a přežívala jen díky opravám. Například za celý rok 1923 továrna vyrobila pouze 18 kočárů. Obrat přišel v polovině roku 1925, kdy se domů do Vysokého Mýta vrátil Josef Sodomka mladší.

Jednadvacetiletý mladík měl za sebou studium na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a hlavně praxi v Mladé Boleslavi, kde se seznámil se stavbou automobilů. Více o Sodomkovi mladším čtěte zde.

Díky tomu Sodomka junior správně odhadl, kam zaměřit činnost firmy, které přes nevalnou ekonomickou kondici nescházeli zkušení řemeslníci. Už v září 1925 tak z bran továrny vyjel první u Sodomky karosovaný automobil, Praga Mignon s otevřenou karoserií, kterou si objednal vysokomýtský autodopravce Jan Šplíchal. Následující rok už ve firmě vzniklo karoserií 31 a zákazníci přibývali i nadále. Poslední dva kočáry pak Sodomkova továrny vyrobila v roce 1928.

Josef Sodomka starší, ač oficiálně vlastník firmy, pozoroval její nový rozmach už jen zpovzdálí, hlavní slovo totiž měl jeho nadaný potomek. Na odpočinek odešel v roce 1930 v pětašedesáti letech, když synovi prodal půlku společnosti (zbylá část patřila Sodomkově druhé manželce Bohumile a Josef Sodomka mladší ji získal o rok později po smrti nevlastní matky). Zakladatel vysokomýtské továrny ještě zažil její nejslavnější éru v 30. letech, zemřel v červnu 1939.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

OBRAZEM: Závody traktorů jsou nečekaný adrenalin

16. ročník závodu traktorů do vrchu v Žebnici na Plzeňsku

Závody zemědělské techniky jsou vždy parádní podívaná. Na tradiční traktoriádě v Žebnici, vsi na západ od Křivoklátu a...

Najdete na iDNES.cz