Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsme světová jednička, tvrdí GM. Nejste, oponuje Volkswagen

aktualizováno 
S automobilovým koncernem General Motors je to jako na pověstné houpačce. Ještě před třemi lety pomáhal americký prezident Barack Obama odvrátit jeho bankrot, dnes se označuje za světovou jedničku v počtu prodaných aut.

Do koncernu GM patří značky Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Opel, Vauxhall a Holden. | foto: Chevrolet

V roce 2011 si jeho výrobky po celém světě našly devět milionů zákazníků, což je o 800 000 víc, než kolik se jich podařilo ulovit německému Volkswagenu.

Jenže právě koncernu VW, který si na světové prvenství brousí zuby už delší dobu, se výpočet GM vůbec nelíbí. Agentura Dow Jones cituje mluvčího Volkswagenu, který prohlásil, že na rozdíl od GM si jeho firma do prodaných kusů nezapočítává prodeje dceřiných společností.

Volkswagen E-Bugster

Volkswagen E-Bugster

"Pokud bychom to udělali a ve statistice se objevily i výrobky firem jako je Scania nebo MAN, kde má Volkswagen většinový podíl, pak bychom byli jedničkou my," vysvětluje mluvčí. Volkswagenu nejde pod nos, že General Motors do svých prodejních čísel zahrnul i odbyt čínských firem Liuzhou Wuling Motors a Shanghai Automotive Industry.

Koncern General Motors kritiku Volkswagenu odmítá a ústy svého mluvčího Jima Caina vzkazuje, že cílem GM není být nutně tím největším, ale hlavně tím nejlepším.

Dost možná je tato reakce přípravou na blízkou budoucnost, kdy se role obou rivalů mohou obrátit. Zatímco GM rostly loni prodeje o 7,6 procenta, u Volkswagenu to byl téměř dvojnásobek, přesně 14,6 procenta.

Při sporu o světové prvenství je však tentokrát jasným poraženým japonská Toyota, která byla světovou jedničkou ještě v roce 2010. Tehdy prodala bezmála 8,5 milionu aut, zatímco loni o 600 000 méně.

Toyota celkem bez úhony přestála problémy se zaseknutými plynovými pedály a nebrzdícím priusem, výpadky dodávek dílů po loňském březnovém zemětřesení však už nedokázala dotáhnout. Bronzová příčka za rok 2011 nejspíš Toyotu čeká i letos, protože plány pro rok 2012 mluví o 8,5 milionech vyrobených aut.  

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Souboj o prvenství si Volkswagen a GM letos nejspíš zopakují. Hyundai, který společně se značkou Kia loni prodal 6,6 milionu aut a vysloužil si pomyslnou bramborovou medaili, si letos vytyčil sedmimilionový cíl.

Hyundai je však pro nejsilnější světovou trojku do budoucna nejnebezpečnějším soupeřem, protože jeho prodeje rostou bezkonkurenčně nejrychleji. Odbyt automobilů Hyundai loni stoupl o 12,3 procenta, zájem o modely Kia vzrostl dokonce o 19,2 procenta.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.