Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsou zimní pneumatiky v Evropě povinné?

  0:26aktualizováno  0:26
Diskuse na téma užitečnosti zimních pneumatik přišla bohužel až s příchodem sněhu na české silnice. Dvě nesmiřitelné skupiny řidičů neúnavně diskutuji, je-li nutné na zimu přezouvat svého plechového miláčka, nebo ne. A také: neměla by být povinnost přezout auto na zimu dána zákonem?

Stejně, jako se na podzim musí řidiči naučit během dne svítit, měli by za povinnost přezout.

Jak na to jdou za humny?
Evropská unie tento problém - podle informací informačního centra EU - ve své legislativě nijak neřeší. Je v kompetenci každého z členských států, důvěřuje-li ve zdravý rozum svých obyvatel, nebo jestli přezouvání majitelům vozidel raději nakáže.

"Uvolněný" přístup k této problematice je vcelku logický - v Řecku, nebo ve Španělsku, kde je sněhová nadílka spíše národním svátkem, nebude řešení této problematiky tak akutní, jako kupříkladu ve Skandinávii.

Evropské státy, které zbytečným sporům předcházejí, jsme v Evropě našli tři. Přikázáno na zimu přezout mají motoristé ve dvou členských (Finsko a Švédsko) a jedné nečlenské zemi (Švýcarsko). V ostatních státech jsou zimní pneumatiky podle dostupných informací pouze doporučeny.

Finsko je nejpřísnější
Ve Finsku všichni, co se chtějí v zimě vozit musí, minimálně na období  začátku prosince do konce dubna přezout, jinak je čeká pokuta. Finský zákon rozlišuje i minimální hloubky dezénu: pro zimní pneumatiky to jsou 3 mm, pro letní pak standardní 1,6 mm.

Ve Švédsku dostane pokutu každý, koho "načapají" na letních pneumatikách v období od 1. prosince do 31. března. Podle informací autoklubu ABA se toto omezení nevztahuje na vozidla registrovaná v zahraničí.

A konečně Švýcarsko. Tam sice zimní pneumatiky povinné nejsou, ale řidiči vozidel, která jimi nejsou vybavena ve sněhových podmínkách, mohou dostat pokutu.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.