Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jules Verne by se divil: Fiat Sportiva Latina

  14:38aktualizováno  14:38
Jak to dopadne, když si auto postaví technici-hračičkové a designéři jsou bráni jako obtížný hmyz? Pojízdná laboratoř zabalená do agresivního kabátu nabroušeného supersportu vyjíždí z laboratoří Fiatu. Boubelaté cromy si na evropských silnicích odbývají poslední kilometry před uvedením do prodeje.
Fiat Sportiva Latina

Fiat Sportiva Latina | foto: Fiat

Inženýři Fiatu si ale potřebovali odpočinout u něčeho zábavnějšího.

Na pomoc k tomu přizvali techniky ze španělské společnosti Mazel a vznikla Sportiva Latina.

Sporťák hledí o několik generací aut dál než nafintěné studie s líbivým kabátem. Auto, které se představilo na autosalonu v Barceloně, nám budou mimozemšťané závidět.

Design jak z vědeckofantastických románů dnes už příliš nepřekvapuje, interiér hodný stíhačky také ne. Fiat proto musel vymyslet něco dalšího.  

Dvakrát měř...
Až se vyklopí vzhůru křídla dveří a auto si řidiče přeměří a zváží, interiér se celý nastaví přesně na míru. Automaticky se přenastaví pedály, volant (vlastně knipl plný ovladačů) a v neposlední řadě se nastaví poloha sedačky a její tuhost.

Nastavení sedadla řidiče je opravdu hodné mezigalaktického korábu. Vše se uzpůsobuje v zájmu maximálního výhledu. Řidič se zahledí na určené místo za přístrojovou deskou, auto změří všechny úhly, vzdálenosti... a vše ostatní už je na servomotorcích. Pokud pozice za volantem řidiči nevyhovuje, může ji samozřejmě také sám poupravit.

 

Více fotografií ZDE

Jako chameleón
Dva+dva místná Sportiva latina se může převlékat stejně jako její řidič. Za celým kouzlem stojí tzv. split-frame, na který je možné namontovat různé karoserie. Kabát auta spočívá na uhlíkovém rámu, který nese všechny funkční části auta. Na konstrukci rámu byl kromě uhlíkových vláken použit titan a hliník.

Zajímavé je také uchycení karoserie na rám s pomocí hydraulických elementů. Auto pak lépe filtruje vibrace a hluk a je také možné nastavit různé úrovně tuhosti.

Řídím po drátě
Sportiva Latina využívá technologii steer by wire (řízení po drátě). Všechno, co ze své podstaty nepotřebuje pevnou mechanickou vazbu, je ovládáno elektroimpulsy. To co řidič třímá v rukou na místo volantu se otáčí maximálně o 180 stupňů (pro řízení stačí 120). Systém dynamicky upravuje rychlost odezvy na otáčení volantu v závislosti na rychlosti a dalších parametrech. Za zmínku stojí, že systém řízení "steer by wire" je už namontován do jedné laboratorní Alfy Romeo 147. Podle všeho by se "elektrořízení" mohlo objevit v sériových autech kolem roku 2010.

Třístovka je na dohled
Za zády posádky je podélně uložený osmiválec V8 o objemu 4,2 litru, uplatňující svou sílu na kolech zadní nápravy. 440 koňový motor (324 kW) žene auto až 290 kilometrovou rychlostí. Z nuly na stovku auto vystřelí za 4 sekundy. S motorem spolupracuje šestistupňová převodovka Selespeed. Třešničkou na dortu jménem Sportiva Latina je pak elektronicky řízený diferenciál.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.