K delší cestě je třeba přichystat také motocykl

-
Jak v tuzemsku přibývá motocyklistů, tak rok od roku roste jejich zastoupení na dovolenkových cestách. Přestože za odpočinkem a rekreací vyjedou lidé spíš na moderních a kvalitních strojích, než na přibližovadlech sloužících hlavně k cestám za prací, zaslouží motorky před notnou dávkou kilometrů patřičnou péči. "Němci a Rakušani jsou většinou mnohem zkušenější motorkáři než Češi, a přesto se jich rok co rok na cestách v cizině ocitne spousta v nouzi," říká Pavel Rys, který má v Přešticích na trase mezi Plzní a česko-německým hraničním přechodem Železná Ruda servis a obchod s novými i ojetými motocykly. "Nejčastěji mívají cizinci problémy s řetězovými sadami na jejich strojích," upřesňuje přeštický obchodník, mechanik a jezdec, který se motocyklům věnoval dlouhé roky také ve Švýcarsku. "Často přitom žasnu, s jak nepřipravenými motorkami se zahraniční jezdci vydají na dlouhé výpravy. Někdy bych se na jejich náčiní bál jet třeba jen do Plzně." Tuzemci na tom určitě nebudou lépe, zvláště v případech, kdy v jedné stopě začínají a mají starší jetý stroj. "Každý musí správně zhodnotit svoje možnosti: kdo se v motorkách příliš nevyzná, ten by měl stroj svěřit k přípravě na delší dovolenkovou cestu do servisu," radí pražský prodejce nových i jetých motocyklů Martin Kříž. "Kdo se chce snažit sám, ten by měl prověřit především stav olejů a pneumatik s ohledem na kilometry, které na dovolené hodlá ujet. Když se bude schylovat k výměně, je lepší interval zkrátit. Další v řadě bude prověrka akumulátoru, světel, lanek, řetězů, filtrů, brzdových destiček a ložisek." Do pořádku je třeba dát oblečení, boty, rukavice a helmu. I při odjezdu ve třicetistupňovém vedru je dobré počítat s tím, že se během dovolené může výrazně ochladit či začne pršet. Oba motocykloví odborníci připomínají, že ve výbavě nemá kromě klasické sady nářadí a nejzákladnějších náhradních dílů, jako jsou žárovky, svíčky, lanka a dalších obvyklostí, chybět alespoň litr motorového oleje pro případné dolévání do čtyřtaktů, olej na mazání řetězu, který žádá ošetření každých 400 kilometrů, a sprej pro provizorní opravu píchlých pneumatik, řečený antipich. "Jak často u automobilů obsah nádobky nestačí zcela nahustit pneumatiku, tak u motocyklů antipich obvykle plně vyhovuje," upřesňuje Pavel Rys. Výbava a zásoba náhradních dílů je závislá na kvalitě stroje, se kterým se jezdec na dovolenou vydává. Nepochybně nejlépe jsou na tom motorkáři s dobře krytými kreditními kartami a s novými stroji nejlepších značek, pro které do dvou let stáří platí celoevropská záruka. Ale pokud se týká bezpečnosti a pohodlí jízdy s dovolenkovým nákladem, budou na tom majitelé nových i starších motorek zhruba stejně. "Doporučuji naložit motocykl den před odjezdem na dovolenou a vyzkoušet, jak se s nákladem zavazadel chová," říká Martin Kříž. "Předpokladem klidné jízdy jsou bezpečně upevněné brašny a kufry, rizikové je přetěžování motocyklu v místech, kde náklad mění těžiště a jízdní vlastnosti stroje. Problematický je například větší náklad vzadu za spolujezdcem, ideální naopak je ve speciálním zavazadle na nádrži motocyklu." l