"Na trhu ojetin je poptávka po kabrioletech od jara do léta značná," potvrzuje Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha. "Bohužel, kvalita vozů, jejichž cena se v průběhu roku může měnit v některých případech až o 50 procent, zvlášť u starých a z ciziny po haváriích či náročné službě dovezených exemplářů mnohdy nebývá nejvyšší. Kdo kvalitní kabriolet z kategorie levnějších má, ten si ho obvykle drží."
Ničím nenahraditelný pocit z jízdy s nebem nad hlavou a s větrem ve vlasech, nepřehlédnutelná výlučnost a koneckonců i symbol životní úspěšnosti - to jsou hlavní důvody současné popularity otevřených vozů. Nebylo tomu tak vždy - první auta přece byla bez střechy a teprve postupem času se objevila vozidla s uzavřenou karosérií.
"I v pozdějších desetiletích byl vůz bez střechy ve standardní nabídce prakticky všech důležitých výrobců, a teprve rostoucí nároky na pohodlí a bezpečnost spolu se stoupající rychlostí automobilů vedly ke snížení zájmu o kabriolety," vybírá z historie Peter Kolník. Zároveň upozorňuje na skutečnost, že z nabídky některých firem - například britských MG, Standard, Austin a dalších - klasické sportovní roadstery vlastně nikdy nevymizely.
"Renesanci otevřených karoserií přinesla šedesátá léta, kdy se kabriolety začaly stávat hlavně záležitostí bohatších milovníků sportovní jízdy," pokračuje Peter Kolník. "Otevřená auta dostupná široké motoristické veřejnosti se však objevila také zvláště zásluhou automobilek Renault, Peugeot a Fiat. Konečně - i tuzemská Škoda nabídla model Felicia, který ve své době měl evropskou úroveň."
Po sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy výrobci obtížně řešili bezpečnost otevřených vozů a svazovaly je přitom někdy až příliš tvrdé předpisy, se v západní Evropě i v USA kabrioletům a roadsterům opravdově daří. Na trhu se usídlila levnější auta i skutečná prestižní špička značek Mercedes-Benz, Jaguar či Porsche, například Mazda MX-5 se s více než půl milionu vyrobených vozidel už dostala do Guinnessovy knihy rekordů.
Její majitelé se sdružují v klubech - ve světě a nově už i v tuzemsku. I když existují lidé, kteří s kabriolety či roadstery jezdí i v zimě, mají otevřené vozy ve skutečnosti omezené využití. To je v případě nových exemplářů zvláště tradičních značek i v motoristicky vyspělých zemích posouvá do sfér zájmu zámožnějších motoristů. V tuzemsku to platí dvojnásob.
Řešením se však ukazují ojetiny, které naopak i při poměrně nízkém stáří lákají obzvláště mimo sezonu relativně příznivými cenami. "Nevýhoda vyšší pořizovací ceny nového kabrioletu se pro zájemce o starší vůz rychle rozplývá. Šance na koupi mladého a v tuzemsku pořízeného auta v solidním stavu s málo najetými kilometry jsou podstatně vyšší než u vozidel s uzavřenou karoserií," sděluje Peter Kolník.
"Pokles ceny u otevřených vozů je na začátku jejich služby mnohem strmější než u obyčejných aut - obchodníci s ojetinami někdy hovoří dokonce až o 40 procentech ztráty po prvním roce. Po zhruba osmi letech se však pád zastaví a u exemplářů ve výborném stavu v dalších letech cena dokonce roste."
Obchod s významně větším množstvím nových kabrioletů experti v tuzemsku očekávají za zhruba deset let. "Do té doby se bude obchodovat hlavně s ojetinami," říká také Tomáš Pánek, vedoucí nákupu pražského bazaru Extra Auto. "Motoristé se přitom musí smířit s tím, že starší kabriolety v solidním stavu budou prakticky bez výjimky držet cenu mnohem víc než klasická uzavřená auta stejného modelu."
Přehled vybraných nových kabrioletů a roadsterů
vůz |
cena základní verze (Kč) |
Alfa Romeo Spider |
od 1 160 000 |
Audi TT Roadster 1.8 |
od 1 333 400 |
BMW Z3 Roadster 1.9 |
od 1 112 300 |
BMW Z8 |
od 4 998 700 |
BMW řady 3 Cabriolet 2.0 |
od 1 329 100 |
Dodge Viper |
od 3 600 000 |
Gordon |
od 1 422 000 |
Honda S2000 |
od 1 590 000 |
Chrysler Sebring Cabrio |
od 998 000 |
Jaguar XK 8 Convertible 4.0 |
od 3 192 000 |
Kaipan 47 od 670 000 Mazda MX-5 1.8 |
od 899 900 |
Mercedes-Benz SLK 200 |
od 1 285 000 |
Mercedes-Benz CLK 200 |
od 1 567 000 |
Opel Speedster 2.2 |
od 1 239 900 |
Peugeot 206 Cabriolet CC 2.0 |
od 649 000 |
Peugeot 306 Cabrio 1.8 |
od 767 900 |
Porsche Boxster |
od 1 861 000 |
Porsche 911 Cabriolet |
od 3 562 000 |
Renault Mégane Cabriolet 1.6 |
od 619 900 |
Saab 9-3 Cabriolet |
od 1 359 000 |
Volvo C70 Convertible |
od 1 590 000 |
Opel Speedstar |
Peugeot 206 CC |
Opel Astra cabriolet |
Opel Astra cabriolet |
Mazda MX5 - nejprodávanější kabriolet na světě |
Renault Mégane cabrio |