K létu patří kabriolet

Také kabriolety přispívají k obrazu životní úrovně. "V západní Evropě je zájem o otevřená auta stabilní, v Česku teprve roste," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. Ale jestli se v tuzemsku vloni prodalo pouhých 110 nových kabrioletů a roadsterů, neznamená to, že se s těmito auty čile neobchoduje.

"Na trhu ojetin je poptávka po kabrioletech od jara do léta značná," potvrzuje Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha. "Bohužel, kvalita vozů, jejichž cena se v průběhu roku může měnit v některých případech až o 50 procent, zvlášť u starých a z ciziny po haváriích či náročné službě dovezených exemplářů mnohdy nebývá nejvyšší. Kdo kvalitní kabriolet  z kategorie levnějších má, ten si ho obvykle drží."

Ničím nenahraditelný pocit z jízdy s nebem nad hlavou a s větrem ve vlasech, nepřehlédnutelná výlučnost a koneckonců i symbol životní úspěšnosti - to jsou hlavní důvody současné popularity otevřených vozů. Nebylo tomu tak vždy - první auta přece byla bez střechy a teprve postupem času se objevila vozidla s uzavřenou karosérií.

"I v pozdějších desetiletích byl vůz bez střechy ve standardní nabídce prakticky všech důležitých výrobců, a teprve rostoucí nároky na pohodlí a bezpečnost spolu se stoupající rychlostí automobilů vedly ke snížení zájmu o kabriolety," vybírá z historie Peter Kolník. Zároveň upozorňuje na skutečnost, že z nabídky některých firem - například britských MG, Standard, Austin a dalších - klasické sportovní roadstery vlastně nikdy nevymizely.

"Renesanci otevřených karoserií přinesla šedesátá léta, kdy se kabriolety začaly stávat hlavně záležitostí bohatších milovníků sportovní jízdy," pokračuje Peter Kolník. "Otevřená auta dostupná široké motoristické veřejnosti se však objevila také zvláště zásluhou automobilek Renault, Peugeot a Fiat. Konečně - i tuzemská Škoda nabídla model Felicia, který ve své době měl evropskou úroveň."

Po sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy výrobci obtížně řešili bezpečnost otevřených vozů a svazovaly je přitom někdy až příliš tvrdé předpisy, se v západní Evropě i v USA kabrioletům a roadsterům opravdově daří. Na trhu se usídlila levnější auta i skutečná prestižní špička značek Mercedes-Benz, Jaguar či Porsche, například Mazda MX-5 se s více než půl milionu vyrobených vozidel už dostala do Guinnessovy knihy rekordů.

Její majitelé se sdružují v klubech - ve světě a nově už i v tuzemsku. I když existují lidé, kteří s kabriolety či roadstery jezdí i v zimě, mají otevřené vozy ve skutečnosti omezené využití. To je v případě nových exemplářů zvláště tradičních značek i v motoristicky vyspělých zemích posouvá do sfér zájmu zámožnějších motoristů. V tuzemsku to platí dvojnásob.

Řešením se však ukazují ojetiny, které naopak i při poměrně nízkém stáří lákají obzvláště mimo sezonu relativně příznivými cenami. "Nevýhoda vyšší pořizovací ceny nového kabrioletu se pro zájemce o starší vůz rychle rozplývá. Šance na koupi mladého a v tuzemsku pořízeného auta v solidním stavu s málo najetými kilometry jsou podstatně vyšší než u vozidel s uzavřenou karoserií," sděluje Peter Kolník.

"Pokles ceny u otevřených vozů je na začátku jejich služby mnohem strmější než u obyčejných aut - obchodníci s ojetinami někdy hovoří dokonce až o 40 procentech ztráty po prvním roce. Po zhruba osmi letech se však pád zastaví a u exemplářů ve výborném stavu v dalších letech cena dokonce roste."

Obchod s významně větším množstvím nových kabrioletů experti v tuzemsku očekávají za zhruba deset let. "Do té doby se bude obchodovat hlavně s ojetinami," říká také Tomáš Pánek, vedoucí nákupu pražského bazaru Extra Auto. "Motoristé se přitom musí smířit s tím, že starší kabriolety v solidním stavu budou prakticky bez výjimky držet cenu mnohem víc než klasická uzavřená auta stejného modelu."

Přehled vybraných nových kabrioletů a roadsterů

vůz

cena základní verze (Kč)

Alfa Romeo Spider

od 1 160 000

Audi TT Roadster 1.8

od 1 333 400

BMW Z3 Roadster 1.9

od 1 112 300

BMW Z8

od 4 998 700

BMW řady 3 Cabriolet 2.0

od 1 329 100

Dodge Viper

od 3 600 000

Gordon

od 1 422 000

Honda S2000

od 1 590 000

Chrysler Sebring Cabrio

od 998 000

Jaguar XK 8 Convertible 4.0

od 3 192 000

Kaipan 47 od 670 000 Mazda MX-5 1.8

od 899 900

Mercedes-Benz SLK 200

od 1 285 000

Mercedes-Benz CLK 200

od 1 567 000

Opel Speedster 2.2

od 1 239 900

Peugeot 206 Cabriolet CC 2.0

od 649 000

Peugeot 306 Cabrio 1.8

od 767 900

Porsche Boxster

od 1 861 000

Porsche 911 Cabriolet

od 3 562 000

Renault Mégane Cabriolet 1.6

od 619 900

Saab 9-3 Cabriolet

od 1 359 000

Volvo C70 Convertible

od 1 590 000

Pramen: MF DNES, dealeři jednotlivých značek

Opel Speedstar

Peugeot 206 CC

Opel Astra cabriolet

Opel Astra cabriolet

Mazda MX5 - nejprodávanější kabriolet na světě

Renault Mégane cabrio