Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze | foto: Chevrolet

K nejbezpečnějším autům patří dle crashtestů korejský chevrolet. Průšvih má toyota

  • 75
Ještě před pár lety jsme si z korejských aut utahovali. Daewoo změnilo jméno na Chevrolet, tvrdě zapracovalo a dnes je velkým překvapením evropských crashtestů. S ostudou odjíždí z laboratoří EuroNCAP malá Toyota Urban Cruiser, která předvedla slabou ochranu posádky.

Chevroletu Aveo byly v roce 2006 plné noviny, když si z nezávislých crashtestů pouhou jednu hvězdičku. "Za poslední tři roky udělali inženýři Chevroletu chvályhodný pokrok v bezpečnosti," uvádí EuroNCAP ve své zprávě.

Crashtest Chevrolet Cruze

Crashtest Chevrolet Cruze

Cruze je asi nejpovedenějším chevroletem - dříve daewem - všech dob. Levný sedan teď překvapil techniky nezávislých laboratoří skvělými výsledky v crashtestech zkoumajících ochranu posádky. Cruze je také vůbec prvním chevroletem v historii, který na pět bezpečných hvězd od EuroNCAP dosáhl.

Cruze dosáhl 96% v hodnocení ochrany dospělých pasažérů a dostal se tak na druhé místo mezi automobily hodnocenými v tomto roce podle nové metodiky. První místo drží s 97 procenty VW Golf.

"Cruze získal maximální počet 16 bodů za zkoušku čelního nárazu s překrytím a maximální počet 8 bodů za boční náraz do pohyblivé deformovatelné bariéry. Cruze je prvním osobním automobilem, který získal maximální počet bodů současně v obou uvedených zkouškách od začátku hodnocení nárazových testů EuroNCAP v roce 1997," uvádí Dalibor Klíma, tiskový mluvčí automobilky pro český a slovenský trh.

Crashtest Toyota Urban Cruiser

Crashtest Toyota Urban Cruiser

U Chevroletu slaví, v konstrukčních kancelářích Toyoty mají naopak průšvih, jejich městský teréňák Urban Cruiser si totiž odváží pouhé tři hvězdičky. Tak špatně dopadlo podle nové metodiky platné od letošního roku pouze Suzuki Alto. Michiel van Ratingen z Euro NCAP ale očekává, že podobně nepříznivých výsledků nás příštím roce čeká ještě více, pracuje se totiž na nové, ještě přísnější metodice hodnocení.

Desítka pětihvězdičkových

V nejčerstvější várce aut, která technici rozbíjejí, aby ověřili jejich bezpečnost, bylo dvanáct aut. Kromě Chevroletu Cruze si nejlepší známky odváží BMW X1, Citroen DS3, Infiniti FX, Mazda 3, Mercedes GLK a Mercedes třídy E, Opel Astra, Peugeot 5008, a Volkswagen Scirocco. Na maximální pětihvězdičkové hodnocení nedosáhl jen kapesní Chevrolet Spark s Urban Cruiserem.

Spark zůstal o hvězdičku pozadu jen proto, že nedostává stabilizační systém ESP do základní výbavy. V porovnání s jeho předchůdci Daewem Matiz a Chevroletem Spark první generace je to obrovský pokrok. Třeba v kategorii "Ochrana dospělých" zaznamenal spark nejvyšší možné skóre – 8 bodů – za boční náraz proti pohyblivé deformovatelné překážce.

EuroNCAP také oceňuje velmi dobrou ochranu krční páteře u cruze, astry a scirocca. U DS3, Infiniti FX, Peugeotu 5008 a Mercedesu GLK se testovacím expertům líbí omezovač rychlosti.

Crashtest Mercedes GLK

Crashtest Mercedes GLK

Chevrolet Cruze a nový Opel Astra jsou nejlepší v disciplíně ochrana dospělé posádky, mají 96 a 95%. Čtyři procentní body poztrácel cruze při bočním crashtestu na sloup. Stojí za pozornost, že oba vozy stojí na stejné platformě a mají v celém testu velmi podobné výsledky. Jediná výrazná odlišnost je v ochraně chodců, kde cruze propadl a se 34 procenty je z celé dvanáctky poslední.

Nejhorší v ochraně posádky je malá toyota s 58 procenty. Hůře si v testech prováděných podle stávající metodiky vedlo za celou dobu vedlo pouze Suzuki Alto (55%). V čelním crashtestu se Oskar (testovací figurína) v Urban Cruiseru zranil o přístrojovku. Posádce hrozila poranění nohou a to i přesto, že kolena řidiče má chránit zvláštní airbag. Ve speciálním bočním "crashi", prováděném na sloup, pak řádně nezafungoval hlavový airbag a toyota si z něj neodvezla ani jeden bod.

Crashtest Volkswagen Scirocco

Crashtest Volkswagen Scirocco

Ochranu dětí v doporučené autosedačce zvládá nejlépe BMW X1 - má 86%, v závěsu je opět dvojice z koncernu GM: cruze a astra. Na posledním místě z hodnocené dvanáctky je Citroën DS3 s Urban Cruiserem.

V ochraně chodců je opět nejlepší BMW X1. Z pohledu bezpečnostní výzbroje je na tom nejlépe Infiniti FX s 99procentním hodnocením, za ním je Peugeot 5008 (97%). Před posledním sparkem s 43% se vyrovnala pětice X1, cruze, Mazda 3, astra a Scirocco, se stejnými 71%.

Crashtest Chevrolet Spark

Crashtest Chevrolet Spark

Kromě úspěchu Chevroletu Cruze a propadáku Toyoty Urban Cruiser stojí za pozornost výsledky Citroënu DS3, který dopadl o hvězdičku lépe, než jeho dvojče - nový Citroën C3.

Crashtesty podle nových regulí

Testy probíhaly podle nového zpřísněného protokolu 2009 Euro NCAP nazývaného "global rating ". Ten shrnuje všechny výsledky dosažené v rámci hodnocení jednotlivých kritérií: ochrana dospělých osob, ochrana dětských pasažérů, ochrana chodců a zohledňuje i asistenční systémy, kterými je vůz vybaven (indikace nezapnutí bezpečnostního pásu, airbagy, ESP...).