Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superstar designu slaví. Krejčímu škodovek, Bugatti a BMW je 45 let

aktualizováno 
Jozef Kabaň slaví pětačtyřicátiny. Jeden z nejvýraznějších autodesignéru dneška se narodil 4. ledna 1973 ve slovenském Námestove. Osm let dával tvář moderním škodovkám. Před necelým rokem, v únoru 2017, oznámil po dlouhých a velmi úspěšných letech odchod z Mladé Boleslavi. Teď velí designérům renomované značky BMW.

Jozef Kabaň | foto: Škoda Auto

Kabaňův přestup je v oboru automobilového designu považován za jednu z největších událostí loňského roku. Slovenský designér byl s koncernem Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda, svázán až do loňského roku celý svůj profesionální život (v německém koncernu působil 24 let). Po dostudování působil ve Volkswagenu a poté vedl oddělení exteriérového designu u Audi.

Během svého působení u koncernu mimo ráfků kol navrhl kompletní design superauta Bugatti Veyron, předchozí generace Audi A6 a Q5 jsou také z jeho hlavy.

Jozef Kabaň

Jozef Kabaň

Vedení ateliéru ve Škodě převzal v roce 2008, uvedl se studií VisionC, která dala značce aktuální designérský jazyk. 

Pod Kabaňovým vedením vznikla celá aktuální modelová řada české automobilky patřící do koncernu Volkswagen. Škodovkám dal novou výraznou tvář charakterizovanou jasnými čistými liniemi a vyváženými proporcemi.

Škoda Octavia vs. Hyundai i30 Kombi

Odvážná poslední modernizace Octavie, při které nejdůležitější model značky dostal kontroverzní přední dělená světla, se setkala s rozporuplnými reakcemi. 

Završením jeho práce u Škody je model segmentu SUV Karoq, který automobilka začala vyrábět v červenci 2017 jako nástupce oblíbeného modelu Yeti.

Vzhledem k tomu, že vývoj nového vozu trvá přibližně pět let a design se ladí hlavně v počáteční fázi, budeme se s Kabaňovým kubistickým čistým stylem u nových škodovek setkávat minimálně do roku 2020.

Těsně před odchodem Kabaň také dokončil studii elektromobilu Vision E, ze kterého bude v roce 2020 první plně elektrický model značky.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Šéfdesignérskou tužku u BMW převzal Kabaň 1. října, přestěhoval se kvůli tomu také do Mnichova, který je domovem prémiové německé automobilky. Kabaň se tam zodpovídá Adrianu van Hooydonkovi, který je šéfem designu celé skupiny BMW, pod níž spadá také Mini a Rolls-Royce. 

Fotogalerie

Podle informací iDNES.cz nebylo vedení BMW dlouhodobě spokojeno se směřováním designu značky, Kabaň, který je známý svou zarputilostí a pracovitostí, má největší předpoklady udělat potřebné změny.

Kabaň ve funkci nahradil Karima Habiba, který podal u BMW výpověď koncem roku 2016. Novým šéfdesignerem Škody je od září 2017 Němec Oliver Stefani, který dříve pracoval jako vedoucí designu exteriéru značky VW.

Slovenská designérská hvězda

Jozef Kabaň

Po studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Jako stipendista Volkswagenu, kam nastoupil jako obrovský talent ve dvaceti letech, začal studovat na londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších škol designu. I přesto, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu - škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek dosažených výsledků ze svého působení ve Volkswagenu (celkem dvě auta ve výrobě - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel.

Jozef Kabaň
Jozef Kabaň



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Ford čelí v USA žalobě kvůli údajné manipulaci s emisemi

Ford F-250

Americká automobilka Ford Motor čelí ve Spojených státech žalobě, podle které vybavila své dodávkové vozy F-250 a F-350...

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

AUTO 2038: Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Auta budoucnosti v představách studentů Fakulty designu a umění Ladislava...

Píše se rok 2038. Do zákazu aut se spalovacím motorem zbývají dva roky, alespoň v Kalifornii, Francii, Británii a Číně....

Najdete na iDNES.cz