Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superstar designu slaví. Krejčímu škodovek, Bugatti a BMW je 45 let

aktualizováno 
Jozef Kabaň slaví pětačtyřicátiny. Jeden z nejvýraznějších autodesignéru dneška se narodil 4. ledna 1973 ve slovenském Námestove. Osm let dával tvář moderním škodovkám. Před necelým rokem, v únoru 2017, oznámil po dlouhých a velmi úspěšných letech odchod z Mladé Boleslavi. Teď velí designérům renomované značky BMW.

Jozef Kabaň | foto: Škoda Auto

Kabaňův přestup je v oboru automobilového designu považován za jednu z největších událostí loňského roku. Slovenský designér byl s koncernem Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda, svázán až do loňského roku celý svůj profesionální život (v německém koncernu působil 24 let). Po dostudování působil ve Volkswagenu a poté vedl oddělení exteriérového designu u Audi.

Během svého působení u koncernu mimo ráfků kol navrhl kompletní design superauta Bugatti Veyron, předchozí generace Audi A6 a Q5 jsou také z jeho hlavy.

Jozef Kabaň

Jozef Kabaň

Vedení ateliéru ve Škodě převzal v roce 2008, uvedl se studií VisionC, která dala značce aktuální designérský jazyk. 

Pod Kabaňovým vedením vznikla celá aktuální modelová řada české automobilky patřící do koncernu Volkswagen. Škodovkám dal novou výraznou tvář charakterizovanou jasnými čistými liniemi a vyváženými proporcemi.

Škoda Octavia vs. Hyundai i30 Kombi

Odvážná poslední modernizace Octavie, při které nejdůležitější model značky dostal kontroverzní přední dělená světla, se setkala s rozporuplnými reakcemi. 

Završením jeho práce u Škody je model segmentu SUV Karoq, který automobilka začala vyrábět v červenci 2017 jako nástupce oblíbeného modelu Yeti.

Vzhledem k tomu, že vývoj nového vozu trvá přibližně pět let a design se ladí hlavně v počáteční fázi, budeme se s Kabaňovým kubistickým čistým stylem u nových škodovek setkávat minimálně do roku 2020.

Těsně před odchodem Kabaň také dokončil studii elektromobilu Vision E, ze kterého bude v roce 2020 první plně elektrický model značky.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Šéfdesignérskou tužku u BMW převzal Kabaň 1. října, přestěhoval se kvůli tomu také do Mnichova, který je domovem prémiové německé automobilky. Kabaň se tam zodpovídá Adrianu van Hooydonkovi, který je šéfem designu celé skupiny BMW, pod níž spadá také Mini a Rolls-Royce. 

Fotogalerie

Podle informací iDNES.cz nebylo vedení BMW dlouhodobě spokojeno se směřováním designu značky, Kabaň, který je známý svou zarputilostí a pracovitostí, má největší předpoklady udělat potřebné změny.

Kabaň ve funkci nahradil Karima Habiba, který podal u BMW výpověď koncem roku 2016. Novým šéfdesignerem Škody je od září 2017 Němec Oliver Stefani, který dříve pracoval jako vedoucí designu exteriéru značky VW.

Slovenská designérská hvězda

Jozef Kabaň

Po studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Jako stipendista Volkswagenu, kam nastoupil jako obrovský talent ve dvaceti letech, začal studovat na londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších škol designu. I přesto, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu - škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek dosažených výsledků ze svého působení ve Volkswagenu (celkem dvě auta ve výrobě - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel.

Jozef Kabaň
Jozef Kabaň


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Najdete na iDNES.cz