Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kabrioletem se dá jezdit celý rok, dnes už zahřeje i řidičův krk

aktualizováno 
Máte sluníčko nad hlavou, intenzivněji vnímáte zvuky a vůně okolní krajiny a také se odlišujete od ostatních řidičů. Kabriolet je zkrátka příjemná věc. A dnes už se s ním dá jezdit celoročně.

Smart Fortwo BRABUS electric drive | foto: Smart

Na nový kabriolet je potřeba mít hodně peněz. Když vás neuspokojí městské vozítko Smart Cabrio, počítejte s investicí minimálně půl milionu. Za to však dostanete pořád jen poměrně malý vůz, který v normálním provedení konkuruje Škodě Fabia. Příkladem je třeba Peugeot 207 CC. Kdo míří výš, ten nejspíš bude vybírat mezi otevřenými verzemi Opelu Astra, Renaultu Mégane, Fordu Focus nebo Peugeotu 308.

Tato auta, v nichž už se celkem pohodlně přepraví čtyři lidé, však začínají na cenách kolem 700 tisíc korun. Loňským nejprodávanějším kabrioletem byl BMW řady 3, za které noví majitelé zaplatili minimálně 1,2 milionu korun.

Auto na celý rok

Zásadní zlom v kategorii kabrioletů přineslo používání pevné skládací střechy složené ze tří až pěti dílů, kterou elektromotorky nad hlavy cestujících natáhnou během pár desítek sekund. Díky ní se tato auta označovaná jako kupé-kabriolet stala plně využitelná po celý rok bez ohledu na počasí. Nehrozí zima, neobtěžuje hluk, karoserie je bezpečnější a při parkování venku se nemusíte bát, že plátěnou střechu někdo poškodí a auto snadno vykrade.

BMW 1 cabrio

BMW 1 cabrio

A to představení, když někde střechu natahujete či stahujte... V automobilovém světě je máloco tak efektní. To jsou důvody, proč většina výrobců kabrioletů nabízí vozy s pevnou skládací střechou.

Například automobilka Audi zůstala u plátěných střech, které pro změnu zabírají méně místa v zavazadlovém prostoru a především jsou výrazně lehčí, což se projeví na výkonu a spotřebě auta.

Abyste neofoukli a přežili

Aby posádce otevřeného auta byla zima, to je jeden z hlavních úkolů při vývoji kabrioletu. Slouží k tomu i sedadla se zabudovanými větracími otvory, jimiž proudí teplý vzduch kolem krku cestujících. Naposledy tuto novinku nabídl nový Peugeot 308 CC. Při jeho vývoji se myslelo i na bezpečnost.

Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC

Kovové oblouky, které se vystřelí při převrácení vozu jsou dnes standardem. Novinkou mezi kabriolety je hlavový airbag opět umístěný v sedadle vozu. Právě díky podobným zlepšením dnes kabriolety v nárazových testech dosahují stejných výsledků jako běžná auta.

Levnější kabriolet z bazaru

Ne každý má nazbyt půl milionu na nejlevnější auto bez střechy, proto se ti, kdo mají rádi vzdušnou jízdu, musí občas vydat do autobazaru. Nákup tam se může vyplatit, protože kabriolety obvykle ztrácejí cenu rychleji než běžné modely téhož výrobce a často nemívají najeto tolik kilometrů. Jezdí se s nimi přeci jen sezonně. Počet zájemců o ojetá kabria ale klesá.

"Na jaře a v létě se prodávají víc, ale z celkového pohledu jsou prodejní čísla nižší. Silné ročníky, které před pár lety jezdily v kabrioletech, mírně zestárly, založily rodiny a shánějí praktičtější rodinné vozy," říká Petr Vaněček ze sítě bazarů AAA Auto.

Při výběru staršího kabrioletu je na místě větší opatrnost než u koupě normálního osobního vozu. "Důležité je zkontrolovat, zda auto není po havárii. Kabria mají kvůli chybějícím střešním výztuhám nižší tuhost karoserie a nehody je mohou poškodit víc než běžnou verzi téhož modelu," varuje Vaněček. Vozy bez střechy se také hůře rovnají, po kolizi mohou mít větší problém s kroucením karoserie či seřízením geometrie kol.

Fiat Ritmo Bertone Cabrio

Fiat Ritmo Bertone Cabrio

Jarní zájem zvedá ceny

"Ceny bývají nejvyšší na jaře, nejnižší na podzim a v zimě," informuje Vaněček. Nejlevnější kabriolety se dají pořídit už za 20 tisíc korun; v kategorii do 100 tisíc se nejvíc prodávají Ford Escort a Opel Kadett a Astra.

"U těchto starších typů je obrovskou výhodou možnost shodných náhradních dílů s běžnými modely, které jsou dostupné a levné," radí. Od sta do tří set tisíc korun už jsou ke koupi i modernější kabria, často typu coupé-cabrio. Nejoblíbenějšími modely jsou Peugeot 206 a 307 CC, VW Golf Cabrio, Mazda MX-5, Mercedes- Benz SLK a Chrysler Stratus. Nad hranicí 300 tisíc najdete i starší prémiové značky jako Audi A4 Cabrio či Porsche Boxster, nebo naopak moderní Ford Focus Cabrio a Volkswagen Eos.

Porsche Boxster S

Porsche Boxster S





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.