Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kabrioletů každý rok přibývá, nejvíc frčí plechová skládací střecha

aktualizováno 
Pořádná letní jízda může být jedině v kabrioletu, ví každý fanoušek prázdninového filmu Jana Svěráka. Aut bez střechy je na trhu spousta, ale ne každé se hodí pro výlet s přáteli či rodinou. Poptávka po kabrioletech je rok od roku větší. Nejvíc teď frčí ty s plechovou střechou, plátěným už pomalu odzvonilo.

Poptávka po autech bez střechy je rok od roku větší. | foto: Profimedia.cz

Auta se staženou střechou mívají na palubě nejčastěji dvoučlennou posádku. Ale vejde se do kabrioletu celá rodina? A lze jet s dětmi na výlet se staženou střechou? Rozhodli jsme se to vyzkoušet s Volkswagenem Eos.

S dětmi raději jen pomalejší jízda

Holky jsou připoutané, střecha stažená. Můžeme vyrazit na koupaliště.

Je sobota dopoledne. Děti už nedočkavě přešlapují kolem nablýskaného vozu. Jelikož se do auta vejdou jen tři sedačky, jedu na první vyjížďku s dětmi sám. Stahuji střechu za všeobecného veselí všech členů posádky. S holkami si cestu užíváme a hudba hraje naplno. Jedeme zhruba šedesátkou, protože to na zadních místech při rychlejší jízdě mnohem víc fouká. Holky sice tvrdí, že jim vítr nevadí, ale nerad bych, aby zbytek prázdnin odstonaly.

Na koupaliště to není naštěstí daleko. Parkujeme ve stínu a při parkování si ještě říkám, jak vypadají dětské sedačky v kabrioletu nepatřičně. Koupání si moc neužívám, protože se snažím uhlídat, aby si holky nenamočily vlasy. Nakonec to vzdávám a doufám, že vítr nebude při zpáteční cestě moc studený a něco snad ochrání klobouky.

Nevýhoda čtyřmístných kabrioletů - mezi dvě autosedačky se na zadní sedadlo

Cestou domů jedeme opět pozvolna. Kdykoli trochu přidám, ozývá se zezadu prosba o zpomalení kvůli větru a strach o ulétnutí klobouku.

Poučení č. 1: Rodiny s dětmi, které uvažují o čtyřmístném kabrioletu, by rozhodně měly své malé pasažéry přizvat ke zkušební jízdě. Cestování na zadních sedačkách se staženou střechou totiž při větší rychlosti nebývá moc příjemné. Nezapomeňte také, že děti jsou v dětských sedačkách posazeny výš než dospělí, takže o to víc na ně fouká.

Ta pravá jízda je ve dvou

Druhý den prší. Necháváme střechu zavřenou a vyrážíme směr Berlín. Tentokrát necháváme děti u babičky a vyrážíme jen ve dvou. Jedeme jen na dva dny, takže máme jen jedno zavazadlo. To ale téměř zaplní vyznačený prostor v kufru auta pro případ stažení střechy. A tak poznáváme najednou hlavní plus a minus tohoto kupé-kabrioletu. Nespornou výhodou je celoroční využitelnost vozu, tedy za deště i za sněhu. Naopak hlavní nevýhodou je citelně menší zavazadlový prostor, protože plechové díly střechy se skládají do kufru, kde zaberou téměř dvě třetiny celého prostoru.

Stačí pár tašek a rázem je kufr omezený složenou střechou plný.

Jinak je ale cesta ve dvou příjemná. Během dopoledne přestává pršet a pomalu dorážíme do německé metropole. V servisu VW kupuji za pět eur zelenou ekoznámku umožňující vjezd do centra a konečně vysvitlo slunce, takže skládáme střechu. Pro město je kabriolet ideální. Člověk si naplno užívá ruch velkoměsta i slunečních paprsků. Když chce zaparkovat, střecha se během minuty zavře.

Může se hodit

Toužíte po vlastním kabrioletu? Vyberte si z široké nabídky na Automodul.cz.

Po dvou dnech se vracíme domů. A po pár nákupech nám přibylo tašek, takže rázem je kufr omezený složenou střechou plný. Na pumpě bereme dva stopaře do Drážďan. Střecha musí nahoru, protože dva velké bágly tam jinak nenarvu. Nakonec musím vše vyndat, ruksaky dát dospod a menší tašky do míst, kam se normálně skládá střecha.

Poučení č. 2: Kupé-kabriolet je vhodný pro cestování ve dvou s menším počtem zavazadel. Ideální společník do města, na nákupy, za zábavou. Kdo chce větší kufr či víc prostoru na zadním sedadle, musí zvolit plátěnou střechu. Kdo si potrpí na vyšší rychlost, je dobré investovat do větrné clony umístěné za předními sedadly. Pak je komfort během jízdy kabrioletem dokonalý.

Nejlépe se prodávají plechové střechy

Do Prahy se vracím sám, holky zůstávají na chalupě. Teprve teď si můžu dovolit rychlejší jízdu a pořádně auto projet.

Potvrzuje se, že současné kabriolety jsou výrazně těžší než běžné verze odpovídajícího uzavřeného modelu (rozdíl může být až 250 kilogramů). Kvůli větší bezpečnosti montují do aut bez střechy ocelové výztuže, aby karoserie zůstala dostatečně pevná. Výsledkem je horší dynamika a vyšší spotřeba.

Nejprodávanější kabriolety

AAA Auto
Zatímco loni byl nejprodávanějším kabrioletem malý Peugeot 206 CC, letos je zájem o třídu větší modely Peugeot 307 CC, Renault Mégane Cabrio a Volkswagen Eos. Nejdražším kabrioletem současné nabídky je Porsche Boxster za 1,1 milionu.

Auto ESA
Mírně převládají prodeje francouzských kabrioletů, které jsou většinou čtyřmístné (Peugot 307 CC a Megane CC). Nejlevnější prodaný vůz stál 140 tisíc, nejdražší 500 tisíc.

Už se nedivím, že poptávka po autech bez střechy je rok od roku větší, i když to není zrovna praktické auto. Zvýšenou poptávku potvrzují i autobazary, podle kterých se nejvíc prodávají kabriolety vždy před začátkem prázdnin a během léta. Nejvíc teď frčí kupé a vozy se střechou z plechových dílů, plátěným střechám už pomalu odzvonilo.

Třeba u největšího prodejce ojetin AAA Auto se od začátku roku prodalo o třetinu víc kabrioletů oproti stejnému období minulého roku. Podle údajů z prodeje se lépe prodávají spíš dražší a kvalitnější vozy, průměrná cena kabrioletů v autocentrech AAA vzrostla o padesát procent na 309 tisíc. Zvýšený zájem o kabriolety s pevnou střechou zaznamenali také v bazarech Auto ESA, kde je průměrná cena letos prodaných kabrio 260 tisíc.

Zájemce o ojetý kabriolet by měl podle odborníků při prohlídce vozu věnovat pozornost především mechanismu skládání střechy, jehož porucha bývá největším rizikem. "U většiny vozů se střecha stahuje pomocí složitého systému vzpěr a elektromotorů. Pokud se při stahování střechy ozývají pazvuky či dochází k zadrhávání, doporučuji dát od vozu ruce pryč a porozhlédnout se po jiném," říká manažer výkupu AAA Auto Jindřich Topol.

Riziko problémů se střechou je samozřejmě mnohem vyšší vozů opravených po bouračce. I zdánlivě lehká nehoda totiž může poškodit sklápěcí mechanismus a jeho oprava se pak velmi prodraží.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.